Annons

D80 tappar skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)

daghe

Medlem
Tjenare,
i höstas började min D80 felfokusera litegrann. Alla bilder blev liksom lite matta. Jag skickade den till Lasses kameraservice, och när den kom tillbaka var den perfekt igen!

Tyvärr varade inte glädjen så länge. För några veckor sen började den felfokusera igen. Samma problem med alla mina objektiv.

Vad kan detta bero på? Är det värt att skicka kameran på service igen? Eller ska jag pensionera D80:n och köpa ett nytt hus?

/Dag

Jag skulle ha uppgraderat mig, det känns nog inte så kul att skicka iväg kameran var tredje vecka :/

En D90 eller en D7000 beroende på vilken budget du har. Jag har själv en D7000 och jag är sjukt nöjd!

Det är min åsikt på ditt problem.../Hannes

personligen så tycker jag att det är värt 3000 extra för att få en D7000. Vädertätad, metallhus, 6 fps, bra ISO hantering, listan kan göras lång. D90 börjar bli gammal...snart i alla fall...

EDIT: inget illa menat per, D90 är en schysst kamera :)

Tyvärr varade inte glädjen så länge. För några veckor sen började den felfokusera igen. Samma problem med alla mina objektiv.

/Dag

Hej,

Byter du objektiv ofta? Jag hade samma problem med min D90, den felfokuserade lite med alla objektiv. Skickade in den och allt blev bra. Efter några månader samma problem igen.

Då gjorde jag ren kontakterna och vips var allt bra igen. Kanske nån smuts fanns på kontakterna till nåt av mina objektiv som i sin tur smutsade ner kontakterna i kameran.

Vet ju inte om det funkar för dig men helt klart värt att prova med att rengöra kontakterna på alla objektiv och i kameran.

// Kent

Tack för svaren!

Jag börjar med att testa Kents tips, tror jag :). Annars är det väl dags länsa kontot...

/Dag

Tjenare,
i höstas började min D80 felfokusera litegrann. Alla bilder blev liksom lite matta. Jag skickade den till Lasses kameraservice, och när den kom tillbaka var den perfekt igen!

Vad kan detta bero på? Är det värt att skicka kameran på service igen? Eller ska jag pensionera D80:n och köpa ett nytt hus?

/Dag

Hade en D80 ett kort tag, fick en hel del oskarpa bilder. Och brusiga... Får nog säga att D80 är en av Nikons minst lyckade DSLR, tyvärr. Finns väldigt bra och prisvärda alternativ till den, många nämnda här ovan. Pensionera o ha som reservhus. Ha det gött!

ANNONS
Götaplatsens Foto