Jeppe skrev:
Ja, eller så kan man köra med extender och crop, för ännu tightare bildutsnitt. Men jag har ju inte köpt en EF 500/4L för att köra ut 10x15-kopior precis. Every pixel count så att säga 
Extender/konverter kalla det vad ni vill.. Namnet säger ju allt.. förlängare.. alltså när brännvidden man har inte räcker till. Känns tämligen dumt att testa på en kortare zoom.
Ja, det är klart att man vill utnyttja objektivets hela potential.
Men, om vi leker med tanken lite och tar en 1.4x extender, så fungerar den väl på så sätt att den förstorar mitten på objektivet och fyller ut CCD-plattan med 60%.
Så har vi en 1DsMKII med en upplösning på 4992x3329 pixlar och ett 100mm objektiv, så får vi ett motsvarande 140mm objektiv där vi fortfarande kan blåsa upp bilden till max 28x42cm i 300dpi utan interpolering.
Men säg att vi inte kommer att behöva göra större kopior än 20x30cm. Då klarar vi oss med 3543x2362 pixlar utan att behöva interpolera vid 300dpi. Eller rättare, vi KAN beskära, få en cropfaktor, på 1.4x utan att förlora i kvalité (4992/3543 pixlar = 1.41). Och teoretiskt sett borde man väl då få en skarpare bild med beskärning, än med ytterligare linser i en extender som delförstorar bilden.
Nu är det väl få förunnat att ha en 1DsMKII eller FF heller för den delen, men om några år kanske en FF med 400Ds pixeltäthet varken är dyr eller ovanlig (med 400Ds pixeltäthet på en FF får vi 7083x4722 pixlar, eller möjlighet till 2x crop vid 20x30 kopior utan förlorad kvalité).
Då kanske man hellre vill ha några fasta, ljusstarka gluggar för att i efterhand beskära till lämpligt utsnitt. Tänk med tre fasta, 24/1.4, 50/1.4 och 135/2 skulle man få:
24-50/1.4
50-100/1.4
135-270/2
..inga dåliga zoomar och för ungefär samma pris som befintliga 28-300/3.5-5.6IS.
Ursäkta utsvävningarna, och jag håller med, varför inte utnyttja kamerans fulla potential, och jag tycker också att det är lättare att komponera bilden från början direkt i kameran.
Men ändå, kvalitétsmässigt kanske man i framtiden kommer att tjäna på fasta gluggar och beskära, istället för en zoom eller extender.