Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

extrahera

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Skulle vara kul att höra hur ni gör för att frilägga hår i Ps eller andra för ändamålet lämpliga program. Extrahera-funktionen i Ps funkar ju i bästa fall ibland .

mvh

Jag använder mig aldrig av Photoshops extrahera, den fungerar bäst för enkla motiv och då går det lika bra att göra det manuellt.
Ett tips dock är att använda händelsepaletten efteråt och sudda tillbaka det som det extraherats bort för mycket av med en liten vass pensel.

Metoden jag använder är vanligen att hämta in den kanal som visar störst skillnad mellan hår och bakgrund och använda den som markeringsmall genom att höja kontrasten i en kopia av den kanalen.

Jag har beskrivit metoden i ett inlägg som Elmfeldt lade ut en gång. Bara att söka.

mipert skrev:

Metoden jag använder är vanligen att hämta in den kanal som visar störst skillnad mellan hår och bakgrund och använda den som markeringsmall genom att höja kontrasten i en kopia av den kanalen.

Jag har beskrivit metoden i ett inlägg som Elmfeldt lade ut en gång. Bara att söka.

Då ska jag söka efter den beskrivningen. Låter intressant.

mvh

Ett program jag använder både hemma och på jobbet som är riktigt bra att frilägga svåra motiv med, speciellt när man lärt sig att arbeta i det, är Extensis Mask Pro 3.

Extensis brukar ha 30-dagars demo så du skulle ju kunna ladda ned det och testa det.

ANNONS
Götaplatsens Foto