Annons

Färgfilter till SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Jag fick två färgfilter till min Nikon SB-800. Den ena är grön-aktigt och den andre är röd/orange-aktigt. Jag har för mig att den ena används när det är överhängande ljus från glödlampa och det andra vid lysrörsljus. Dock vet jag inte vilken som ska användas till vilken typ av ljus?

Någon som kan ge mig en kortfattad förklaring?

Jag fick två färgfilter till min Nikon SB-800. Den ena är grön-aktigt och den andre är röd/orange-aktigt. Jag har för mig att den ena används när det är överhängande ljus från glödlampa och det andra vid lysrörsljus. Dock vet jag inte vilken som ska användas till vilken typ av ljus?

Den gröna är till för Lysrör +0,3EV & den röd/orangea är till för glödlampsljus +1.0EV.
Men det finns en symbol nere till höger på varje filter vad dom är till för och vilket Ev värde dom har.

Tror det framgår av manualen till din SB800.

ANNONS
Götaplatsens Foto