Annons

fisheye sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
jag är en 15åring tjej som fotograferat i några år men skulle vilja vidga mina vyer lite och tänkte köpa ett fisheye objektiv till min canon eos 1000d, men funderar lite på vilket.
Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde komma med några förslag som passar min kamera och som är bra.
 
Hej Matilda!

Körde själv med 1000D för några månader sen. Och jag var mycket nöjd med resultatet, när jag använde min 8mm fisheye (Samyang) Störtskön optik, för ett otroligt bra pris!

Mitt råd: Köp! Mellandags rea nu ju;)

Mvh Petter Arvidson - http://petterarvidson.blogspot.com

Okej ja jag tycker canon 1000d är en skön och enkel kamera :)
ja jag tänkte faktiskt kanske dra till uppsala imorgon och kolla in mellandagsrean lite! ;)
 
Enda fisheyezoomen som jag känner till är Canons 8-15mm, men den kommer ju kosta uppåt 15000kr, alltså onödigt mycket pengar för en bit glas.
Så ta o köp en Samyangen som folk redan föreslagit. Mer för pengarna tror jag du inte kan få. :)

Edit: Eller nej, nu känner jag till en till. Kanske bäst att läsa alla inlägg innan man svarar. :p Men tror ändå att Samyangen är prisvärdare!
 
Enda fisheyezoomen som jag känner till är Canons 8-15mm, men den kommer ju kosta uppåt 15000kr, alltså onödigt mycket pengar för en bit glas.
Så ta o köp en Samyangen som folk redan föreslagit. Mer för pengarna tror jag du inte kan få. :)

Edit: Eller nej, nu känner jag till en till. Kanske bäst att läsa alla inlägg innan man svarar. :p Men tror ändå att Samyangen är prisvärdare!

haha ja det kan vara smart! Okej ska tänkas på!
 
Vill bara vara tydlig: är det kraftig vidvinkel du söker eller äkta fisheye? Vid fisheye skall det täcka hela bilden eller vara en rund cirkel med 180 grader i alla riktningar eller bara pådiagonalen?

Det förekommer en del diskussioner här på FS där en fisheye efterfrågas men där trådskaparen egentligen eftersöker en kraftig vidvinkel och är osäker på begreppen. För att förtydliga (för säkerhets skull):
En fisheye har avsiktligt kraftig distorsion så att raka llinjer kröks detta möjliggör en bildvinkel på 180 grader antingen bara på diagonalen (full frame fisheye) eller så att bildvinkeln är 180 grader i alla riktningar och det blir svarta kamter utanför (circular fisheye). Dessa medför att raka linjer blir krökta men föremål behåller dess rätta storlek i relation till avståndet.

Det är vanligare med raktecknande vidvinklar som är mer användbara för att de återspeglar verligheten mer som vi uppfattar den. Raka linjer blir (nästan) raka men föremål nära kanterna blir lite förstorade i relation till deras avstånd till kameran egentligen berättigar. I verkligheten är de sällan helt raktecknande utan även de har en tendens till samma distorsion (tunnformig) som fisheyes men betydligt mindre. De flesta objektiv har nog en viss mån av avsiktlig distorsion för att möjliggöra bilder på foöksamlingar utan att de mot kanten ser allt för kraftiga ut, men det finns de som är mer arkitekturanpassade med nöstan ingen distorsion (Sigma 12-24 för fullformat är ett sälsynt exempel). i regel är max bildvinkel på diagonalen 114 grader eller däromkring på raktecknande vidvinkel).

NedN följer en lista på fisheyes:
Sigma 4,5mm - cirkulär fisheye på cropkamera
8mm cirkulär fisheye fullformat
Canon 8-15mm cirkulär fisheye till full frame fisheye på FF eller fullframe fisheye till vidvinkel med kraftig distorsion på crop (aps-c) kamera
Tokina 10-17mm full frame fisheye för crop kamera t o m kraftig vidvinkel (med distorsion)
Nikkor 10,5mm full frame fisheye för Dx (crop) kamera för Nikon

Raktecknande (för crop):
Tokina 11-16/2,8
Tokina 12-24/4
Tamron 10-24
Sigma 8-16
Sigma 10-20/3,5&4,5-5,6 (två olika)
Canon 10-22
Nikkor 10-24
Nikkor 12-24
Pentax 12-24
Sony 10-24

Fullformat:
14mm fast diverse fabrikat
Sedan finns fast 17,18,20,21 av olika fabrikat
Sigma 12-24
Sigma 17-35
Tamron 17-35
Cosina 19-35
Canon 16-35
Canon 17-40
Nikkor 17-35
Nikkor 16-35/4 VR
Nikkor 14-24
Sony 16-35

Crop obbektiven fungerar i praktiken bara på crop hus (en sanning med viss modifikation f u Canon EF-S som inte kan monteras på annat än crop hus) medan FF objektiven fungerar på allt, men p g a brännvidd bara är måttliga vidvinklar på crophus.
 
Samyang 8mm blir alltså en diagonal fisheye på en cropkamera. Vill man verkligen ha en fisheye och testa om man tycker om effekten (för den är speciell) är detta ett bra sätt att börja. Du måste dock mäta ljuset nedbländat till den bländare du vill använda för bilden och fokusera manuellt (det senare är mindreproblem för skärpedjupet är enormt).
 
ljusmätning med samyang fungerar på min canon också, men jag ska inte hålla det för säkert att det gör det på 1000D, då det ju skulle kunna vara en av de saker de bantat ner den modellen med jämfört med 450D.

Nej ingen bantning på den punkten, ljusmätningen fungerar i detta avseende lika på alla Canonhus. Problemet är bara att Canons ljusmätning inte är gjord för att mäta med nedbländade objektiv, varför du kan behöva kompensera exponeringen en del mot det uppmätta värdet. Det är å andra sidan ganska enkelt, det är bara att ta ett par testbilder och prova sig fram tills du är nöjd.
 
ANNONS