Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fixa gratis motljusskydd! (i papper...)

Produkter
(logga in för att koppla)

pertoyra

Medlem
Om man nu skulle vara ute och krascha sitt motljusskydd så kan man söka sig till denna sida http://www.lenshoods.co.uk/ och skriva ut ett nytt exemplar! :)

Finns för alla möjliga objektiv för alla vanliga märken.

Om inte annat så funkar de säkert bra som reserv, kanske bra för er reporterfotografer som är där ute i världen och snurrar runt...

Kul! Sen kunde man ta detta ett steg längre och använda pappersutskriften som mall och skära ut i gummiduk. Jag har 2 mm:s hemma men kanske litet svår att skära fint i. 1-1,5 mm kunde vara optimalt.

Vissa motljusskydd tar ju eländigt mycket plats så motljusskydd som stuvas platt och viks ihop när det skall användas kunde ju vara kanon. Nån borde börja tillverka såna för försäljning. :)

Lysande sida. Då kanske man också skulle passa på att anpassa dom till sin 1.6x cropkamera. Hmm, kanske kan printa ut ett 85mm motljusskydd till min 50/1.8.

Kanontips! Tack för det! Jag blev riktigt inspirerad att
prova olika sorter och varianter för mina objektiv. :eek:)

Var kan man få tag på lämpligt material?

:: Susanne ::

Ja, jag har faktiskt inte provat dem själv. Har ingen skrivare hemma. Men som Henrik skrev, man borde kunna skriva ut och sedan använda som mall. Perfekt om man kan göra dem i något bra material som håller och samtidigt få dem platta. Skulle ju inte ta någon som helst plats i väskan!

Jo, kraftigt kartongpapper går säkert jättebra - men jag tänkte snarast på något gummimaterial eller gummiduk som Henrik nämnde, och att det kanske håller lite längre då... eller kan det fungera med Wettex och kraftigare disktrasor - fast då tål de väl inte blöta väderlekar förstås. :eek:)

Hittade förresten något hos Slöjd-Detaljer som verkade intressant... acrylplast som man kan värma i ugn och forma efter egen design. Då kan man också välja färg efter humör! ;o)

Om man använder kartong så är det väl bara att limma ihop kortsidans kanter då antar jag och sedan använda gummisnoddar eller resårband för att få det att sitta fast på objektivet, eller?

Kom också på att man skulle kunna laminera kartongen så blir det väl relativt väderbeständigt.

:: Susanne ::

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto