Annons

Flax

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Ibland har man flax. Köpte en ny liten 2.5" extern hårddisk att ha med som backup-drive igår. Flyttade över allt från min gamla och när allt flyttats över så stendog den gamla disken.

/Karl

Ibland har man flax. Köpte en ny liten 2.5" extern hårddisk att ha med som backup-drive igår. Flyttade över allt från min gamla och när allt flyttats över så stendog den gamla disken.

/Karl

Det var nog något undermedvetet :) En bra målvakt har alltid tur, som Ronnie Hellström (?) sa. Eller om det var Honken.

/Karl
Du bör ha bilderna på minst tre diskar. Har Du dem bara på en är det enbart en tidsfråga när Du blir av med dem.

Du bör ha bilderna på minst tre diskar. Har Du dem bara på en är det enbart en tidsfråga när Du blir av med dem.

Jag har mina data på 4 ställen och det finns alltid ett avstånd på minst 1500km mellan 2st av dom. Detta var disken jag backupar laptopen på när jag är ute på vift. Hade den krashat innan jag kopierat allt hade jag inte förlorat någon data, men jag har lite smått och gott (musik, filmer etc) på den som jag hade fått lägga lite tid på att kopiera ner på den nya från lite olika ställen.

2 av ställena är dessutom skyddade med RAID5. Det var faktiskt länge sedan jag blev av med data.

/Karl

Man kan aldrig ha för många backuper, gäller bara att komma ihåg att göra det regelbundet. Gärna krypterade hårddiskar på olika platser för att minimera total dataförlust vid t.ex brand.

Slarvar med detta själv, måste styras upp.. var 6månader sedan jag speglade lagringsdisken hemma till backupdisken förvarad på arbetet :/

Man kan aldrig ha för många backuper, gäller bara att komma ihåg att göra det regelbundet. Gärna krypterade hårddiskar på olika platser för att minimera total dataförlust vid t.ex brand.

Slarvar med detta själv, måste styras upp.. var 6månader sedan jag speglade lagringsdisken hemma till backupdisken förvarad på arbetet :/

Nu beror det ju lite på vad man sparar på disken och var man förvarar backup-disken hurvida man skall kryptera den eller inte.
Skulle det nu slå ner en atombomb på mitt hus så är det ganska bra om disken 1500km bort inte är krypterad eftersom jag och då lösenordet förmodligen också försvinner då.

/Karl

/Karl

Ja, undvik att skaffa ny diskar i fortsättningen. :)

//MW

Kolla igenom bilderna efter fototuren, släng det du ser är skräp direkt. Skriv ner filerna på dvd-r dl och lägg dom i en pärm för cd-dvd skivor, säkert och billigt! En dvd-r dl på 8gb kostar inte mer än 20kr idag :) man får ju se till att inte tappa bort pärmen. Skivor kan aldrig krångla om man inte medvetet repar dom. Även om dom blir repiga så kan dom flesta läsare klara av dom ändå. Litar aldrig 100% på hårddiskar. Men skivor will last foerever!

Kolla igenom bilderna efter fototuren, släng det du ser är skräp direkt. Skriv ner filerna på dvd-r dl och lägg dom i en pärm för cd-dvd skivor, säkert och billigt! En dvd-r dl på 8gb kostar inte mer än 20kr idag :) man får ju se till att inte tappa bort pärmen. Skivor kan aldrig krångla om man inte medvetet repar dom. Även om dom blir repiga så kan dom flesta läsare klara av dom ändå. Litar aldrig 100% på hårddiskar. Men skivor will last foerever!

Kräver dock mer administration (i synnerhet om man plötsligt vill läsa över allt på alla skivor till en disk), det tar fysisk plats vilket många säkert ser som negativt (åtmintonste om om man vill lagra majoriteten av alla RAW man tar) samt det är ca fem gånger dyrare (250 DVD-DL á 20kr och 8GB ger 2TB lagring och kostar 5000kr. En extern disk på 2TB kostar ca 1000kr)

Frågan är dessutom om man kommer ha DVD-läsare på nästnästa dator man köper? Jag hade i alla fall inte blivit glad över att ha ett helt arkiv med disketter idag, även om de är relativt framtidssäkrade. Pärmen är dessutom rökt bokstavligen om huset brinner ner. För inte orkar man ha en extrapärm hos nån släkting? :p

Nej, hellre speglar jag lagringen mot 2-3 platser (varav kanske en av dem är i molnet) och flyttar vidare datan om man byter diskar etc.

Hej!

Intressant, själv skulle jag säga ganska precis tvärtom :)

Optiska skivor bryts ned av ljus och värme, hur just de billiga skivorna åldras vet ingen - eftersom de ofta inte är testade (en av de saker man betalar för med dyrare optiska skivor). Under snart 20 år med datorer har jag stött på en handfull diskhaverier men mängder av oläsliga optiska skivor. För att inte tala om alla borttappade optiska skivor (ett slags datahaveri det med).

Hårddiskar är en äldre och mycket välkänd teknik och med sådana är det oändligt mycket enklare att automatisera säkerhetskopiering. Ett gammalt bra talesätt bland systemadministratörer är att "skall något bli gjort, och gjort rätt, då skall det vara automatiserat". Vi vet ju alla hur det går när man själv skall komma ihåg att göra saker :)

Men optiska skivor eller hårddiskar är egentligen en underordnad fråga, det verkligt viktiga är att verkligen skapa kopior. Som flera andra redan påpekat så gäller filosofin "en gång är ingen gång" när det gäller data. Man skall alltid ha data på minst två, helst tre, gärna fyra ställen. Och något av ställena skall helst vara en bit bort (även om 1500 kilometer låter som overkill :)

Jag slänger aldrig en bild, jag sparar till och med dom som är tagna med filtret ND-linsskyddet med kameran liggandes i väskan. Av någon anledning har dock en bild försvunnit av min 16k-bilder jag tagit med min D700 (som jag aldrig lämnat in). Från min D70 är ca 20 borta, antar att det kan ha varit testbilder som tagits när sensorn gjorts ren.

Hårddiskar är så billiga så det finns ingen anledning att slänga något, än så länge ryms allt gott och väl på mina 2TB backupdiskar.

Optiska skivor har en benägenhet att vara självförstörande, dom förmultnar. Arkivbeständiga optiska diskar är svindyra. Enligt mig är hårddiskar det billigaste, smidagaste och säkraste sättet att backupa sina data på. Att backup:a sitt 32GB-kort på DVDer är dessutom omständigt, jag som trodde att det var du som var otålig inte jag.

/Karl

Haha! Man skulle eventuellt kunna få uppfattningen att du är lite smått paranoid. :)

Nja, men lite backup har väl aldrig skadat. När man dessutom jobbar med sådanna frågor hjälper det alltid att övertyga någon lat och snål ekonomichef på något företag att man till och med gör så själv hemma. Sedan är det inte mycket omständigare att ha den externa backup:en (som man verkligen bör ha) 1500km bort mot att ha den 1km bort.

Här är en rolig historia om varför man skall ha en extern backup, lyckligtvis med lyckligt slut.
http://www.youtube.com/watch?v=U4oB28ksiIo

Det är 2st historier bägge är bra, men den som är intressant startar 3:20 in i videon

/Karl

Jo, det kan de visst. Har varit med om, flera gånger med olika spelare, att CD skrivna på en spelare inte kan läsas av andra spelare.

Skivor överlag känns sådär. Flera argument har nämnts. Jag har t.o.m. varit med om att hela metallskiktet släppt från plasten. Inte lätt att återskapa dom smulorna....

SSD- diskar då? Även om dom kostar några kronor. Iaf ingen mekanik som kan lägga av.....

Skivor överlag känns sådär. Flera argument har nämnts. Jag har t.o.m. varit med om att hela metallskiktet släppt från plasten. Inte lätt att återskapa dom smulorna....

SSD- diskar då? Även om dom kostar några kronor. Iaf ingen mekanik som kan lägga av.....

Problemet med SSD-diskar är att det är allt eller inget med dom, går dom sönder förlorar man oftast all data, en snurrdisk som går sönder kan man oftast rädda det mesta på.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto