Just panoraman finns det en hel del trådar om i forumen. Här är två jag själv svarade i (
1 och
2) med länkar till program och mer information. Flera program som nämns där är gratis.
Jag har provat de flesta program jag kommit över och personligen tycker jag inte att Photoshops panoramafunktion är så värst bra, inte om man jämför med de "riktiga" panoramaprogram som finns där ute. Inte heller Canons medföljande eller Panorama Factory imponerade stort, även om de funkar. Mycket beror nog på vad man är ute efter och vad man vänjer sig vid, så testa några olika. Mina favoriter kanske inte alls passar. Men här är de tips jag har:
Vissa, som autostitch, är otroligt enkla att använda och ger mycket bra resultat bara man har hyffsat råmaterial att utgå från. Andra, som panorama tools, kan kräva lite mer förarbete (om man inte använder tillbehörsprogrammen som autopano och dylikt). Men där får du full kontroll. Eftersom det finns en massa gratis, kraftfulla program, skulle jag rekommendera att man börjar med dem. I trådarna ovan finns även länkar till sajter med steg-för-stegbeskrivningar om hur man gör panoraman.
De sömlösa övergångarna fixar ibland programvaran själv (som i fallet med autostitch), ibland gör man det manuellt (genom att panoramaprogramvaran ger dig bilder som du får göra övertoningar i tex Photoshop med) eller så använder du ett program som enblend som gör det automatiskt. Min erfarenhet är att exponeringarna i ett panorama bör vara så lika varandra som möjilgt för att få enkla fina övergångar. Visst kan det bli för stora kontrastskillnader men jag föredrar det framför konstiga övertoningar. Ju mer arbete man lägger ned vid fotoögonblicket, desto snabbare och bättre resultat brukar jag få när datorn ska klistra ihop bilderna.
När det gäller att kombinera olika bilder med olika exponering för att kunna ta fram detaljer i svåra områden är det enklast om man har tagit bilderna med kameran på stativ. Det vanligaste sättet är nog att man arbetar med bilderna som lager i Photoshop och "suddar bort" de delar från respektive lager som inte ska synas alternativt använder lagermasker. Se till att lagermasken eller suddverktyget har mjuka kanter så blir det lätt att få mjuka övergångar.