Annons

Fota mitt på dagen

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrick.Z

Aktiv medlem
Jag ska åka till Rom om ett par dagar. Då jag fortfarande kallar mig amatör så undrar jag vad jag ska tänka på när jag fotar mitt på dagen, då antagligen de flesta fotona kommer att tas då?

Jag vill inte få en massa bilder som är för ljusa. Ska jag införskafa mig något filter? Jag har ett polfilter som jag kommer att använda men ska jag typ använda mig av ett gråfilter för att tona ner så det inte blir för ljust?

tacksam för svar

Patrick Som har sin 300d på väg från Tyskland

Ps finns det någon bra sida som går igenom vad de olika filtersorterna som finns har för effekt? typ som http://www.fotosidan.se/doc.htm/2000
Ds

Att de ska bli för ljusa behöver du inte oroa dig för så länge du exponerar rätt. Bara att köra snabbare slutartid / mindre bländare, behövs inga filter för det.
Det du behöver se upp med mitt på dagen i Rom är nog för hårda skuggor.

Vad menar du med "för ljusa"? överexponerade?

Om du mäter ljuset rätt så blir de inte överexponerade..men givetvis kan det bli utfrätt om det är stora kontraster, inte mycket att göra åt.
Gråfilter gör ingen som helst skillnad på exponeringen annat än att slutartiden blir längre, då det kommer in mindre ljus.
Bilden kommer se exakt likadan ut med gråfilter som utan, om inte motivet rör på sig förstås.

Förslagsvis så kan du alternativexponera (3 olika exponeringar) för att lättare få fram en exponering som du är nöjd med..300D har den möjligheten.

Hur ställer man in den möjligheten på 300d att den tar 3 olika exponeringar? Tyvärr är min manual på tyska trots att jag köpte kameran i en svensk butik...

Ingen som har en svensk manual över?

Bluedude skrev:
Hur ställer man in den möjligheten på 300d att den tar 3 olika exponeringar? Tyvärr är min manual på tyska trots att jag köpte kameran i en svensk butik...

Det borde inte behövas en manual för att åstadkomma detta. MENU -> AEB -> Vrid till önskat exponeringsområde. Nästa tre bilder du tar kommer ha olika exponeringar.

Bluedude skrev:

Ingen som har en svensk manual över?

butiken har skyldighet att tillhandahålla svensk eller engelsk manual, snacka med dem de kan säkert trixa hem en med en vit lögn gentemot canon

ANNONS
Götaplatsens Foto