Annons

Fotar ni i stående eller liggande format?

Produkter
(logga in för att koppla)

Godsmack

Aktiv medlem
Ja, självklart beror det på bilden och förutsättningarna, men vad fotar ni mest i för format? Stående eller liggande?

Har märkt att efter jag införskaffade BG så fotar jag nästan uteslutande i stående. Känns nästan ovant att hålla i kameran "som vanligt". Kanske måste vänja om mig lite =)

90% stående för modellfoto och porträtt. Finns det en kamera som kan leverera bilderna "rättvända" i datorn? Störande att alltid tvinga vrida dom det första jag gör...

Sen mitt batterigrepp kom till makten så har jag tagit betydligt mer stående foton. Till porträtt och macro blir det mest stående, medan de andra genrerna domineras av liggande. Jag undrar om fullformat skulle påverka en att använda liggande mer ofta till exempelvis porträtt...

/Andreas

Obegriplig fråga, det avgörs givetvis helt och totalt av motivet och har överhuvudtaget inte ett smack med utrustningen att göra utom i ett fall. När jag plåtar med mellanformat och 6 x 6 bakstycke. I det fallet är svaret på din fråga
-Stående eller liggande?
-Ja.
Us

Håller i stort sett med Ulf! Men å andra sidan verkar det som om höjdformatsbilder har "tappats bort" på senare tid.

Kolla i en "semesterfotografs" album: Nästan uteslutande liggande bilder. Verkar som om många vant sig vid TV-format, oavsett motiv.

För hobbyfotografen (läs kunnig amatör) eller proffs känns frågan mysko.

Däremot är många av dagens DSLR utrustade med osedvanligt dåliga grepp för höjdformatstagning.
Så ett BG är ofta en nödvändighet.

Mattsen skrev:
90% stående för modellfoto och porträtt. Finns det en kamera som kan leverera bilderna "rättvända" i datorn? Störande att alltid tvinga vrida dom det första jag gör...

Det trodde jag att alla nyare åtminstonde DSLR-kameror gjorde. Det gör i alla fall min D50 (som ju är den billigaste Nikon-DSLR:en).

Eller rättare sagt, den rättvänder inte bilderna fysiskt, men den sätter en flagga i EXIF, så att alla program som stödjer EXIF vänder den rätt, t.ex. Raw Shooter Essentials och Photoshop, dock inte Windows förhandsgranskning, vilket är lite irriterande.

Mattsen skrev:
Min 5D kan vända bilderna när man kör stående. Markerar i Exif precis som Oscars D50.

Vad jag kör beror på motivet, men jag tror jag gillar stående bättre än liggande i allmänhet faktiskt.

Godsmack skrev:
Ja, självklart beror det på bilden och förutsättningarna, men vad fotar ni mest i för format? Stående eller liggande?

Har märkt att efter jag införskaffade BG så fotar jag nästan uteslutande i stående. Känns nästan ovant att hålla i kameran "som vanligt". Kanske måste vänja om mig lite =)

Analogt blir det kvadratiskt, med digitalkompakten är det nog 50/50 (motivet avgör såklart).

Att döma av en del bilder på FS verkar det som om en del personer inte tror att det går att fota med vertikal kamera. Tänk om fler vågade testa att vrida kameran till höjdformat, en helt ny bildvärld skulle kunna öppna sig för dem.

Sonnaren skrev:
Obegriplig fråga, det avgörs givetvis helt och totalt av motivet och har överhuvudtaget inte ett smack med utrustningen att göra utom i ett fall. När jag plåtar med mellanformat och 6 x 6 bakstycke. I det fallet är svaret på din fråga
-Stående eller liggande?
-Ja.
Us

Förstår inte hur du orkar vara så bitter, eller misstolkar jag dig?

Tycker att det var en ganska kul fråga, alla har ju sina favoriter och det är väl det Patrik vill få ut av denna tråd?! Ingen vetenskaplig undersökning med andra ord...
Själv har jag en viss förkärlek till vertikalbilder, trots att jag inte har något BG.

Men givetvis är det lite svårt att ta en panoramabild i höjdläge...

Epix skrev:
Förstår inte hur du orkar vara så bitter, eller misstolkar jag dig?

Tycker att det var en ganska kul fråga, alla har ju sina favoriter och det är väl det Patrik vill få ut av denna tråd?! Ingen vetenskaplig undersökning med andra ord...
Själv har jag en viss förkärlek till vertikalbilder, trots att jag inte har något BG.

Men givetvis är det lite svårt att ta en panoramabild i höjdläge...

Nej, jag håller med Ulf, det är faktiskt en ganska obegriplig fråga. Det beror ju helt och hållet på motivet och vilken komposition man vill uppnå.

Visst kan man göra en undersökning av detta, men till vilken nytta?

Det är givetvis inte alls svårt att ta panoramabilder i höjdformat. Det är faktiskt mer vanligt att använda det stående formatet när man gör panoramabilder med hjälp av t.ex. photomerge. Varför? - Jo, man får mer data, men naturligtvis även fler bilder.

Jeppe skrev:
Nej, jag håller med Ulf, det är faktiskt en ganska obegriplig fråga. Det beror ju helt och hållet på motivet och vilken komposition man vill uppnå.

Visst kan man göra en undersökning av detta, men till vilken nytta?

Det är givetvis inte alls svårt att ta panoramabilder i höjdformat. Det är faktiskt mer vanligt att använda det stående formatet när man gör panoramabilder med hjälp av t.ex. photomerge. Varför? - Jo, man får mer data, men naturligtvis även fler bilder.

I så fall tycker jag att Ni ska be alla medlemmar på den här sidan att låta bli att lägga upp trådar som inte gynnar allas intresse (!).

Är Patrik intresserad av att veta hur många med honom som flippar kameran och letar motiv därefter så tycker jag att han ska vara fri att få göra det också!

För övrigt så skrev jag just EN panoramabild, för att sedan kanske beskära lite lätt i över- och underkant för att skapa en panoramaeffekt...

Och, jag tycker det är kul att se att en majoritet verkar ha förstått Patriks mening med tråden.

Gomidda

Senast ändrad:
Wow. Vilken uppståndelse.

Grejen med tråden var bara att kolla vad olika folk föredrar, som Erik Westerberg redan skrivit.

Kanske skulle ha skrivit "Föredrar ni att fota stående eller liggande?" Men det hade nog missuppfattats också.

jag tycker inte frågan är så tokig.
själv plåtar jag så pass mycket mer stående bilder, så jag numera kör bildskärmen konstant i stående läge.

Mjae,.. jag tycker frågan är lite konstig. Eftersom den är svår att svara på. Stående eller liggande är en del av kompositionen, åtminstone som jag ser det. Och därför tycker jag att det är omöjligt att svara på den. Men frågan är fri och trådskaparens fråga var inte på något sätt korkad.

Som ett konkret tips till nybörjare vill jag upprepa det Lennart skrev. Man bör oftare testa stående format. Jag har också många gånger sett nybörjare som tar porträtt liggande. Man är van vid at hålla kameran "som vanligt" och tänker inte på att det kanske blir bättre om man vrider på den.

När det monsieur Sonnarens så tror jag inte att han är bitter. Och han höll sig ju faktiskt till ämnet. Ulf är ju en mycket kunnig veteran här och har -tycker jag - en uppfriskande ärlighet i sina inlägg. Rent allmänt tycker jag att det är viktigt att ha en ganska hög tröskel innan man tar illa vid sig av det någon skriver. Vi uttrycker oss alla på olika sätt och det är väldigt lätt att man missförstår varandra i skrift.

/F

Högst begriplig fråga!

Sonnaren skrev:
-Stående eller liggande?
-Ja.
Us

Högst begriplig fråga!
Självklart kan man fota samma situation både stående och liggande! Resultatet blir olika, och beroende på vad man vill säga med bilden så gör man valet därefter. En fotograf har alltid ett personligt sätt att uttrycka sig och det kan mycket väl resultera i om den tar just liggande eller stående format. Den som säger att motivet helt avgör har glömt att man faktiskt kan bryta mot regler för att skapa något annat än gemene man.
För att ge svar på frågan så ja, jag föredrar stående och jag är glad att min KM 7D håller ordning på upp&ner

Ps. Att blanda in 6x6 utan att vara ett uns skämtsam har jag lite förståelse för. Ds.

Beror på situationen och hur man känner för att komponera bilden, men överlag så tror jag att jag plåtar mest stående format. Sen finns det ju allitd lite "speciella" områden där man nästan till 100% endast fotar det ena eller det andra alternativet.
Vid porträtt etc så blir det stående format till ca 90%
Vid motorsport etc så blir det ca 95% liggande bilder.

ANNONS