Annons

foto skrivare s/v

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sen länge gett upp tanken på att få neutrala svartvita kopior från färgbläck. Men jag har istället köpt en HP 7660. Till den finns det gråskalebläck och resultatet med det blir helt suveränt.

7660 är utgående och säljs ut för under tusingen på flera ställen. Det är ett fynd om man håller på med svartvitt.

Jag testade igår att skriva ut på med och utan RIP på samma skrivare. Det är en jäkla skillnad. Men en RIP-programvara blir de svartvita bilderna perfekta medanutan så skiftade de i magenta och cyan.

Till de många fotoskrivare kan man köpa RIP.

jimh skrev:
7660 är utgående och säljs ut för under tusingen på flera ställen. Det är ett fynd om man håller på med svartvitt.

Jag måste köpa mig en ny skrivare, så det där låter helt perfekt, men jag undrar... hur fungerar fotoskrivare, man kan skriva ut text på vanligt papper också? Jag är mest intresserad av fotoutskrifter, men jag behöver ju skriva ut text ibland också...

martim skrev:
Jag måste köpa mig en ny skrivare, så det där låter helt perfekt, men jag undrar... hur fungerar fotoskrivare, man kan skriva ut text på vanligt papper också? Jag är mest intresserad av fotoutskrifter, men jag behöver ju skriva ut text ibland också...
Jadå, visst går det att skriva ut text också. Den använder en separat patron då (i fallet HP 7660 alltså, andra skrivare använder ofta samma patron).

En sak till är värd att nämnas om 7660 förrsten. Den är nog ingen hit om man vill kunna skriva ut fotografier i både färg och svartvitt, eftersom man måste skifta patron då. Då bör man istället satsa på 7960, som tar trippla patroner. Men den kostar tyvärr mer än dubbelt så mycket.

I mitt fall kommer färgpatronen som levererades med skrivare förmodligen aldrig att packas upp, eftersom de kommersiella labben är så bra på att framställa färgkopior. Men jag insåg plötsligt att det finns folk som vill kunna skriva ut både och :)

froderberg skrev:
Jag testade igår att skriva ut på med och utan RIP på samma skrivare. Det är en jäkla skillnad. Men en RIP-programvara blir de svartvita bilderna perfekta medanutan så skiftade de i magenta och cyan.

Till de många fotoskrivare kan man köpa RIP.
"RIP"? Vad är det?

Hur rasterpunkterna skall byggas upp på papperet bestäms av skrivarens så kallade RIP (raster image processor).
”Rippen” är ett litet program med uppgift att analysera det som skall skrivas ut och bestämma var färgprickarna skall hamna på papperet och hur hela processen med att omvandla bildinformationen till fysiska färgpigment fungerar.

Alla skrivare har en RIP, vad magnus menar är att man för många skrivare kan köpa en separat RIP som ibland är bättre än skrivarens inbyggda.

Asson skrev:
"RIP"? Vad är det?
Raster image processor. Det är mjukvaran som förvandlar rgb-bilden från datorn till data som skrivarens aktuella färgsystem använder. Man skulle nog kunna säga att själva skrivardrivrutinen är en rip i sig, men de mjukvaror som säljs som dedikerade rippar är betydligt mer kvalificerade.

Fast mipert är kvick.

En separat RIP-programvara kan dessutom vara bra om man jobbar med lay-out och ska skriva ut saker, som texter, som styrs av postscript.

Hej alla,

Jag har länge sökt efter ett bra sätt att skriva ut sv/v så att det blir lika snyggt som en mörkrumskopia.

Jag började med att skriva ut med färgpatroner på min Epson 870 men det blev inte så bra.

När jag för en tid sedan blev av med mitt mörkrum :-( blev problemet akut och jag investerade i Cone Editions "Piezography" Systemet innehåller bläckpatroner med bäck i grå nyanser som ersätter färgbläcket samt ICC profiler för ett antal olika skrivare och papper.

Systemet är bra och jag har efter en hel del trixande fått det att funka bra, förutom att inskannade bilder inte blir bra (digitalkamerabilder blir utmärkta). Så snart jag har lyckats lösa problemet med min skanner tänkte jag bidra med en artikel om systemet här på fotosidan.

Anledningen till att jag nämner det här i den här tråden är att jag vill peka på Piezography som ett alternativ till HP m.fl. lösningar med gråskalebläck. Fördelen med Piezography är att bläcken är helt pigmentbaserade vilket ger en mycket lång hållbarhet och en "look" som påminner om gamla tiders platinumtryck. När allt funkar blir resultatet fantastiskt bra. Men det kräver mycket tålamod vid datorn och mycket mekande med inställningar osv. Dessutom är det dyrt och bläckpatronerna måste beställas från USA.

mer info på www.piezography.com

Hälsningar

Fredrik

Fredrikpersson skrev:

...inskannade bilder inte blir bra (digitalkamerabilder blir utmärkta). Så snart jag har lyckats lösa problemet med min skanner tänkte jag bidra med en artikel om systemet här på fotosidan...

Väntar med spänning!
(Jag känner mig i retro-mood efter att ha servat min gamla Minolta SRT-101. S/V ska det bli i vinter!)
/Gitte

Att använda Hp 7660 verkar var en bra idé. Var får man tag i den för under 1000 kronor? Det var väl du, Jim som hade fått den för det priset?

/Lars

Jag köpte min på Power i Rotebro för 995 kr. De hade ett par pallar fulla i butiken. Såg den sen på nån annan av de där kedjorna för samma pris, men minns inte vilken.

ANNONS
Götaplatsens Foto