Annons

Fotoriggar och ställningar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebee

Aktiv medlem
Fotoriggar och ställningar passande Bilfoto.

Busenkelt, här skriver ni om allt vad gäller fotoriggar, sugkoppar och olika ställningar som man fäster på bilen! Denna delen vet jag är uppskattad när ni väl börjar skriva här.. Lycka till!

/ Sebastian
 
Senast ändrad:

ErikNygren

Aktiv medlem
har bara testat med sugkopp några gånger, med en väldigt kort arm på..
så har inte fått med hela bilen, men lite detaljbilder på hjul eller så blev coolt det med! ett tips är att lätta kameran så mycket man kan innan man sätter på kameran på en bil som kör..

och kör inte fort! det räcker att man rullar fram på dragläge..

skulle nog inte sitta fel med en ND filter heller som får ner slutartiden lite på dagen =) lite tråkigt att man måste köra på bländare 32 och ändå få typ 0,5 sekunder. blir lite för snabb tid och på bländare 32 så ser man verkligen hur ofta man gör rent inne i kameran =) haha :D
 

Sebee

Aktiv medlem
ett gråfilter är ett måste om man ska ha lite fartkänsla i bilderna på sommardagarna! intressant dedär, jag har inte grejjat med rigg än, men skulle vilja bygga något till sommaren! :)

magnet eller sugkopp känns lite sådär för lacken/plåten faktiskt, däremot magnet om man sätter under bilen! svårt dedär..
 

Goodfellah

Avslutat medlemskap
I bilfotovärlden har riggen länge vart hemlighetsstämplat. Den med bra kreativitet och bra fantasi har oftast kunna lösa riggproblemet på egen hand medans andra inte vågat ta steget, många betalar nästan tusentals dollar för kompletta riggpaket och andra kör med simpla hemmagjorda lösningar som funkar minst lika bra, beror på hur bekväm man är och hur händig man är.

Det är fortfarande mycket hysch hysch och många visar gärna inte sina rigglösningar delvis för att man tjänar pengar på sina bilder, betalt dyra pengar eller vad det nu kan vara eller för man vill vara unik med någonting.

Jag kan dela med mig av min erfarenhet vad det gäller riggar, jag har provat 3 lösningar.

Tanken med samtliga riggar är att man monterar kameran på riggen med diverse klämmor och flexibla armar så man kan variera vinklar på bilderna. Man fotar med lång slutartid och man knuffar (helst) bilen. Man knuffar bilen för man vill ha så lite vibrationer som möjligt som tex kan komma från motorn. Man clonar sedan bort riggen i photoshop.

1.Magnetriggar, man fäster en bom under bilen som med hjälp av väldigt starka magneter sitter fast i bilens underrede. I denna bom är en svivel monterad varpå ytterligare en bom är monterad, sedan en stålvajer mellan bomarna som stabilitet.
Varpå man fäster sin kamera länst ut på bomen med tex manfrottos magic arm och klämma. Kittet ser ut såhär

Bild på kittet:
http://www.automotiverigs.com/images/products/complete_magnets.jpg

Bild på slutresultatet:
http://www.automotiverigs.com/test/images/gallery/large03.jpg

Fördelar: Snygg förpackning, ser proffsigt ut. Blir relativt enkel cloning då riggen är monterad under bilen.
Nackdelar: Otroligt dyrt, tar lång tid att montera korrekt och är omständigt att fästa under bilen. Skall du fota låga sportbilar är det ingen höjdare (jag har monterat det på min Nissan Skyline GTR och det va inte kul). Jag personligen har aldrig fått riggen att fungera, inte ens med instruktioner från tillverkarna. Summan av kademumman, slösa INTE pengarna på detta kit. har någon nått bra och säga om det får dom gärna dela med sig, men jag har inga bra erfarenheter. Tillverkarna har ofantligt mycket bilder på hemsidan där dom lyckats montera det, hur dom gjort vet jag ej.

2. 3 arms sugkoppsrigg. Man har 3 stycken sugkoppar, 3 stycken rostfria (tex) stänger man fäster i kopparna och så fäster man den på bilens lack i en pyramid sedan ansluter man dessa stänger med diverse olika klammer. Efter detta hänger man på kameran på en av stängerna och man har en stabil rigg.

Bild på kittet:
http://www.stevecarter.com/mattpoles4.jpg

Slutresultat blir som tidigare rigg, fast du kommer inte alls lika långt ut från bilen.

Fördel: Väldigt stabil rigg, du kan om du montera den rätt göra häftigare rörelser med bilen. ÄR du kreativ kan man göra häftiga actionbilder utan att kameran flyger all världens väg.

Nackdel: Du måste fästa koppar på lacken, det skapar oftast bara ringar i lacken som går att få bort väldigt lätt men det vet inte alltid ägaren till bilen, kan vara känsligt. Det är dessutom 3 stycken koppar. Du kommer inte ut långt alls från bilen. Normalt sett så har iaf manfrottos variant 15mm infästning för spigott och det gör att stängerna blir ganska så smala vilket trots att det är 3 armar kan bli vajjigt om du vill ut väldigt långt från bilen. Riggen kommer inte komplett utan du måste forska lite själv, skaffa material och prova dig fram. En till nackdel är att cloningen blir mycket mer omständig och du måste planera din fotografering så du inte får riggen fel i bild det kan generera mkt tid framför photoshop för att få det att se bra ut.

3. En boms rigg med sugkoppar (man kan säga att det är en hybrid mellan rigg 1 och 2). Du använder 2 stycken sugkoppar med spigotinfästning eller annan typ av infästning, på varje spigot har du en klammer som du fäster i en lång bom i (aluminium är bra material i ca 50-60 diameter ). Man hänger sedan kameran längst ut på bomen. För att komplitera stabilitet så kan man ha en stålvajjer monterd i varsin sida bom, sedan använder man ett stag mitt i bomen för att spänna upp den. Minskar vibrationer och svajjningar.

Bild på kittet:
http://l.yimg.com/g/images/spaceball.gif
http://i25.tinypic.com/kasf9x.jpg

Slutresultat (om man är riktigt duktig):
http://www.wallpapergarage.com/library/calenders/may_800.jpg

Fördel: Du kan komma ut väldigt väldigt långt ifrån bilen, till och med ta bilder runt 50mm vilket är ganska långt ifrån bilen för att få en helbild. I min mening enlklast montera upp och ner rigg vilket är värt mycket. Du behöver endast montera 2 koppar på bilen.

Nackdelar: Du måste köra ganska sakta med bilen, är du långt ut från bilen så blir det svajningar. Långa slutartiden och bara rull på bilen räcker långt. Ju längre ut från bilen du kommer, ju mer påfrestningar blir det på främre koppen. Beroende på vad det är för bil så kan materialet u huven / taket (beroende på vart man vill montera) svikta. Det gör oftast inget men ser inte alltid så roligt ut i ägarens ögon.

Nåja, jag har bara skrivit ner den info som spontant kommit upp just nu. Finns 100 olika sätt att bygga rigg på och jag tror inte någon är den andra helt lik. Google kommer man långt med.

Jag vet iaf att jag harde sparat MYCKET pengar om någon hade gett mig denna info när jag köpte min första rigg för drygt 3 år sedan.

Hoppas det var till någon nytta

//Varro
Varroproduction.com
 

Sebee

Aktiv medlem
Nu kan vi låsa tråden, Varro har talat! :D Nevars, jag ska ta mig tid o läsa igenom det där när jag orkar, finns mycket bra information - det är jag säker på!
 

nitr2ox

Aktiv medlem
Testade en egen rigg lite snabbt härom kvällen:

Vad du behöver:

Snö/Halt underlag
Drag ögla på bilen
Bogeserlina/Annan lin
Pulka/Tefat

Sätt dig helt enkelt på pulkan och glid sakta bakom/bredvid bilen och plåta, kan säkert fungera på sommaren också med en skateboard eller tandemcykel :)
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Testade en egen rigg lite snabbt härom kvällen:

Vad du behöver:

Snö/Halt underlag
Drag ögla på bilen
Bogeserlina/Annan lin
Pulka/Tefat

Sätt dig helt enkelt på pulkan och glid sakta bakom/bredvid bilen och plåta, kan säkert fungera på sommaren också med en skateboard eller tandemcykel :)
Hoppas du hade nån som satt i bilen eller drog du ett snöre te handbromshandtaget :D
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Detta hör väl kanske inte hemma i denna tråden men.

Ett annat alternativ till rigg är ju att man istället använder en följebil. Om man använder lite akrobatik så kan man få riktigt coola bilder å ja tycker det är säkrare för kameran dessutom. Tänk på UV filter eller så bara för stenskott är inte snälla.. om nu ett uv stoppar det ens. Man slipper dessutom att klona bort en rigg. Fördel om fotobilen har farthållare så åtminstone en av bilarna kan ligga på konstanthastighet.

Tänk oxå på trafiksäkerheten och irritera inte för många taxichaufförer :)

Nåt man skulle kunna testa är att ta bort dörren å bara ersätta me en stång som säkerhet. Då får man lite större frihet att fota utifrån men då får man nog oxå passa sig för blåbärsbilarna :)
 

Edge

Aktiv medlem
Testade en egen rigg lite snabbt härom kvällen:

Vad du behöver:

Snö/Halt underlag
Drag ögla på bilen
Bogeserlina/Annan lin
Pulka/Tefat

Sätt dig helt enkelt på pulkan och glid sakta bakom/bredvid bilen och plåta, kan säkert fungera på sommaren också med en skateboard eller tandemcykel :)
Haha bra idé, hur blev bilderna?
Kan tänka mig att du hade lite problem med rörelseoskärpa om det inte var väldigt bra ljus ute. :p
 

Edge

Aktiv medlem
Detta hör väl kanske inte hemma i denna tråden men.

Ett annat alternativ till rigg är ju att man istället använder en följebil. Om man använder lite akrobatik så kan man få riktigt coola bilder å ja tycker det är säkrare för kameran dessutom. Tänk på UV filter eller så bara för stenskott är inte snälla.. om nu ett uv stoppar det ens. Man slipper dessutom att klona bort en rigg. Fördel om fotobilen har farthållare så åtminstone en av bilarna kan ligga på konstanthastighet.

Tänk oxå på trafiksäkerheten och irritera inte för många taxichaufförer :)

Nåt man skulle kunna testa är att ta bort dörren å bara ersätta me en stång som säkerhet. Då får man lite större frihet att fota utifrån men då får man nog oxå passa sig för blåbärsbilarna :)
De fartbilder jag fotat/varit med och fotat, då har vi varit fler bilar inblandade.
På bred motorväg eller industriområde där det inte kommer mötande bilar är bra annars, bara att hänga ur rutan lite.
Industriområdet ger ju bra oskärpa/fartkänsla med alla byggnader som "passerar" förbi så att säga. ;)
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Ja precis så som det skrivits innan.man behöver inte köra ett dugg fort. bara man kör likafort.
 

nitr2ox

Aktiv medlem
Nåt man skulle kunna testa är att ta bort dörren å bara ersätta me en stång som säkerhet. Då får man lite större frihet att fota utifrån men då får man nog oxå passa sig för blåbärsbilarna :)
Har kommit fram till att en minibuss kan vara en bra idé, sån där med skjutdörr, bara öppnar och plåta. Dock är ju säkerheten ett problem.

Kanske ska testa att plocka bort bakluckan från bilen och sitta där?

Hur man än gör kommer nog blåbären gnälla så länge man inte kör cab :)
 

Edge

Aktiv medlem
Har kommit fram till att en minibuss kan vara en bra idé, sån där med skjutdörr, bara öppnar och plåta. Dock är ju säkerheten ett problem.

Kanske ska testa att plocka bort bakluckan från bilen och sitta där?

Hur man än gör kommer nog blåbären gnälla så länge man inte kör cab :)
Eller så gör man som en av kompisarna i hobbygaraget.
Byggde en fotorigg, för filmning i första hand visserligen.
Men där riggen och stolen är bultade i bagageluckan/baksätet, köra med bagageluckan öppen bara. hehe :p
Inget som sticker ut då utan det går att stänga luckan på hans PT Cruicer. :p
 

nitr2ox

Aktiv medlem
Haha bra idé, hur blev bilderna?
Kan tänka mig att du hade lite problem med rörelseoskärpa om det inte var väldigt bra ljus ute. :p
Det lilla jag kollat igenom så blev det rätt dåligt, kan ju bero på att det var nattetid på en parkering och väldigt spontant men med lite bättre planering och dagsljus så kan det säkerligen bli nåt bra. Ska testa lite seriösare i veckan om snön håller i sig.
 

Edge

Aktiv medlem
Låter kul, skall bli intressant att se.
Kan tyvärr inte testa själv då snön försvann lika snabbt som den kom.. tyvärr..
 

nitr2ox

Aktiv medlem
Eller så gör man som en av kompisarna i hobbygaraget.
Byggde en fotorigg, för filmning i första hand visserligen.
Men där riggen och stolen är bultade i bagageluckan/baksätet, köra med bagageluckan öppen bara. hehe :p
Inget som sticker ut då utan det går att stänga luckan på hans PT Cruicer. :p
Den var ju lite intressant, kanske nåt att göra för mk2:an som bara står :)
 

Edge

Aktiv medlem
Ja varför inte. Bygga nån halvrigg, med säkerhetsbälte så du kan hänga fastspännd där bak hade nog vart bra, för att inte tala om att du slipper vinddrager när du hänger ut ur sidan på bilen. :)
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Finns det inte volvosar som har godkända platser i bagaget me bälte å allt.. bara säga te snälla farbror blå att låset gått sönder :D
 
ANNONS