Annons

Fråga eller inte fråga motivet vid gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony Rosendahl

Aktiv medlem
Publicering är nånting helt annat än att bli fotograferad.
Men nu handlade väl detta i första hand om att bilden publicerades trots att tjejen inte ville det, och att det var därför som fotografen fick lova att inte inte publicera.

Citerar tjejens pappa "AndeLin":

"Vi lät oss nöja med att Casimir Artmann lovade att inte publicera bilden samt att Casimir Ansmann visade oss att han hade raderat bilden från minneskortet."

Själv blir jag så förbannad när man bl.a. i denna tråden ser våra "medmänniskors" rätta jag, där man gärna trampar över andra för att hävda sina rättigheter som fotograf.
Vill man hellre göra sig ovän och få ett dåligt anseende bara för att man har lagen på sin sida?
Hur är man funtad då?

Otäckt att så många människor fungerar så!

Jag skulle hellre ha stått för mitt ord att inte publicera bilden, och även raderat den, istället för att förstöra mitt eget rykte. Bilden var bra, tjejen var fin, men trots allt var det ju inte någon super-unik bild som man inte hade kunnat ersätta med en annan modell.
Men det är ju jag det....
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Jag skulle hellre ha stått för mitt ord att inte publicera bilden, och även raderat den, istället för att förstöra mitt eget rykte. Bilden var bra, tjejen var fin, men trots allt var det ju inte någon super-unik bild som man inte hade kunnat ersätta med en annan modell.
Men det är ju jag det....
Jag skulle aldrig nånsin ta bort en bild på nån annans begäran, om jag själv vill behålla den. Däremot skulle jag inte publicera den om det framkommer en önskan om att det undviks.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Därför att fotografering är något helt annat än att ha sex. Eller att ingå ett avtal. Det handlar snarare om något som är jämförbart med:

A vill köpa en kamera för 20 kronor.
B vill inte att A ska köpa en kamera för 20 kronor.

Eller:
A vill dricka kaffe.
B vill inte att A dricker kaffe.
Då pratar vi om helt olika saker. Jag trodde att vi resonerade om att jag inte behöver vara med på dina bilder om jag av någon anledning inte vill. I din leiknelse finns ju jag inte med på bilden alls. Eller menar du att jag inte har med att göra om du tar bilder på mig? Fuck you, ditt jävla motiv, typ?
Jag kan ta ett exempel: När jag reste i Nordafrika på sjuttiotalet fick jag lära mig att nån folkgrupp av religiösa skäl inte ville bli fotograferade eftersom de trodde något i stil med att själen blev kvar i kameran. Är det rätt att fotografera dem också? De har ju självklart fel i frågan om själen.
Du kan vrida på det här hur mycket ni vill , men det handlar i grund och botten om respekt för andra människor. Det spelar ingen roll vad man gömmer sig bakom för trams (nån var ju inne på yttrandefriheten...) men att trampa på andra är ändå att trampa på andra. Om min granne ber mig att inte köra gräsklipparen i kväll för att de har barnkalas i trädgården så kan jag ju påpeka att han inte har något stöd i lagen, jag kan även åberopa yttrandefriheten och säga att han inte kan hindra mig från att utöva min trädgårdshobby. Eller så kan jag respektera hans önskan och ge fan i att köra gräsklipparen ikväll.

Hur svårt ska det vara?
 

Tony Rosendahl

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig nånsin ta bort en bild på nån annans begäran, om jag själv vill behålla den. Däremot skulle jag inte publicera den om det framkommer en önskan om att det undviks.
Skulle gissa att det säkert löst sig även i det aktuella fallet på samma sätt, nämligen med ett löfte att INTE publicera. (något fotografen ändå gjorde)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Eller menar du att jag inte har med att göra om du tar bilder på mig?
Nja, B kan mycket väl "ha med att göra" att A dricker kaffe. Det finns flera olika sätt man kan tänka sig att det stör eller på annat vis påverkar B. Men det innebär inte att B har någon vetorätt.

Om jag vore A och B sa att "det vore snällt om du lät bli att dricka kaffe (alternativt tog en bild) på grund av att ..." så skulle jag givetvis överväga att låta bli. Om däremot A sa att "du får inte dricka kaffe, dricker du kaffe så ringer jag min pappa" utan någon vidare motivering så är det mycket möjligt att jag bara skulle titta förvånat, rycka på axlarna och strunta i det.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Och på vilket sätt gör det nånting att det finns en sån? De flesta människor som nån gång befinner sig utanför sitt hem finns med största sannolikhet med på många bilder de inte ens känner till existerar.
Eftersom det är en avbildning av personen ifråga så berör det personen. Bättre än så kan jag inte förklara det.
Personen bör ha (den medmänskliga) rätten att avgöra ifall bilden ska få finnas eller inte.

Självklart finns massor av bilder på folk som inte har en aning om det. Och för det mesta gör bilderna ingen som helst skada.

Men om personen vet om bilden, antingen innan den tas, när den är tagen, eller när den (om den) är publicerad, så bör personen ha rätt att be att bilden tas bort, förstörs, eller vad sjutton som helst.

(I detta resonemang avgränsar jag mig från bilder som används som bevis i rättegång. Men sådana omstgändigheter omfattas ju alltid av särksilda regler).


Petter ...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men om personen vet om bilden, antingen innan den tas, när den är tagen, eller när den (om den) är publicerad, så bör personen ha rätt att be att bilden tas bort, förstörs, eller vad sjutton som helst.
Du tycker alltså att svensk lag borde ändras så att den förbjuder oss att ta bilder av andra personer utan tillstånd?
 

Tony Rosendahl

Aktiv medlem
Med andra ord kan du inte ge någon förklaring alls på varför du anser att en bild är av sådan betydelse. Jag har svårt att köpa folks åsikter om de inte kan motivera dem.
Tycker att Petter gav en bra beskrivning på varför:

"Eftersom det är en avbildning av personen ifråga så berör det personen"
 

Third eye

Aktiv medlem
Brist på motiv kan knappast råda, så varför denna hårdnackade hävd på "laglig rätt"?
Ta ett foto, prata med objektet. Är det inte ok så ta bort bilden då och knäpp nästa bild, funkar inte det?

Är folk helt oförstående i den olustiga känslan som den fotograferade kanske får av att ha blivit utvald och fotograferad av någon random människa som själv skall använda bilden för kommersiellt, kinky eller konstnärligt bruk.? Som till på köpet hävdar sin lagliga rätt och konstnärliga frihet.

Kan man inte bara släppa det och fota vidare?
 
ANNONS