Annons

Fujifilm X-E1

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag satt o lekte med Adobe DNG konverter igår och blev imponerad! Jag är i huvudsak nöjd med jpg bilderna direkt ur kameran men fint att ha denna nya möjlighet.
 
Har gjort en del tester med LR 4.4RC jämfört med den workaround via Silkypix som jag testade med gott resultat förut. Det är dock mycket svårt att avgöra vilken som är bäst. Om man sitter och vrålglor i 300-400%, så visst kan man hitta skillnader, men ibland tycker jag LR blir bäst, ibland SP. Med LR kan man stressa fram de berömda artefakterna om man skärper för hårt, och vissa diagonala linjer blir marginellt snyggare i SP. Men ibland tycker jag å andra sidan att skärpningen kan göras mer finjusterad i LR, och när jag tittar i upp till 100% ser jag oftast ingen kvalitetsskillnad alls. Inte heller i utskrift. Färgerna blir mer dämpade i SP, men det går ju att ordna till.
Om man väger detta mot fördelen med att kunna hålla kvar hela sitt arbetsflöde inom LR så överväger den bekvämligheten stort, i mitt tycke. Jag kan lugnt säga att om Adobe/Fuji hade lyckats så här bra från början, så hade vi nog sluppit hela trans-x diskussionen.
Något lustigt är bara att de skärpeartefakter som man ännu kan se om man drar på för mycket ("korvarna") ju även finns med X10, som inte använder trans x-sensor. Undrar om det är EXR-processorn snarare än sensorn som är boven här. X100 har ju inte alls detta problem.
Kontentan måste ändå bli att Raw-frågan är tillräckligt löst för att ingen ska behöva avstå från en X1pro eller X-E1 bara för den sakens skull. Nu finns tillräckligt många tillräckligt bra konverterare.
 
Ett något yvigt inlägg.... men ändå...

Nu är 55-200 på g. Verkar bli en bra optik.
http://www.dpreview.com/previews/fujifilm-55-200-3p5-4p8

Att Fuji satsar på högklassig optik tycker jag är mycket tillfredsställande, mekanik och optiska egenskaper är toppklass.

Jag siktar på att ha följande Fujinon optik:

14 (har inte)
18-55 (har)
35 (har)
55-200 (har inte)

+
ett gäng fasta Olympus optik;
28/2.8,35/2.8,50/1.8,135/2.8 samt 200/4

De senare då utan af men fungerar egentligen perfekt med af-förstoring och att EVF gör bild genom optik ljus trots att optik är nedbländad. Skärpemässigt är de inget att klaga på direkt ;-)

En mycket trevlig upptäckt är att folk knappt reagerar när man ska ta en bild - med en SLR med typ 70-200 gör de definitivt detta.

Att Adobe numera stöder RAW såg jag till en början som en mindre nyhet men även om jpg är bra direkt ur kameran så kan man trolla fram än mer med raw. Trevligt. X-E1 levererar i absolut toppklass anser jag.

Slutligen, jag bytte från tung slr-utrustning till X-E1.. nu kan jag ha X-E1+ 35/1.4 i midjeväskan när jag motionscyklar och den märks knappt!

Edit: Glömde en sak... det har blivit kul att fotografera igen ;-)
 
Toppklass! Det är verkligen stor skillnad på folk - man tas inte för en papparazzi längre utan betraktas som helt ofarlig. Skönt. Det är verkligen trevligt med detta mindre lätta format utan att göra avkall avseende bildkvalitet.

Tips: jag har beställt Kipon shift adapter för Olympus OM optik - rejält billig lösning för att justera sluttande linjer, ex hus osv. Olympus optik håller mycket hög klass och design o finish harmonierar väl med X-E1. Har köpt ett gäng gluggar för småpengar på Tradera. Har nu 28/2.8, 35/2.8/,50/1.8, 135/3.5 samt 200/4. Letar efter typ 20mm också.

Japp, precis så kände jag !

Dumpade all tung DSLR och bytte till X-E1 med zoomen som är riktigt riktigt bra för att vara ett kit-objektiv. Kompletterade med 35'an som är helt sjukt bra ... folk lägger inte märke till en länge :)

Blingade den med en axelrem från Luigi. http://leicatime.com/ !
 
Har köpt ett gäng gluggar för småpengar på Tradera. Har nu 28/2.8, 35/2.8/,50/1.8, 135/3.5 samt 200/4. Letar efter typ 20mm också.

20 mm tror jag inte finns någon från Olympus - däremot 21 mm med f/3,5 eller f/2 (och den senare brukar vara ordentligt dyr men lär ska vara riktigt bra). http://www.mir.com.my/rb/photography//hardwares/classics/olympusom1n2/shared/zuiko/htmls/21mm.htm

Fujis variant av Sonysensorn verkar prestera riktigt bra, och jag är själv lite kluven till om jag ska stanna kvar i NEX-systemet eller gå över till Fuji när det kommer en uppföljare till X-Pro1 (vill ha snabbare AF än originalet och gärna hybridfokus och peaking från X100s).
 
Trevligt och väntat! 14mm står på önskelistan och det är verkligen kul att Fuji satsar på riktigt bra optik! X-e1 är med mig nästan jämnt och jag häpnar ideligen över resultatet! Idag blev det några bilder igen med 35.. Osannolikt bra optik...med bländarring, slutartidsratt osv... perfekt!
Det är roligt igen att plåta!
 
Jag undrar varför Japanphoto erbjuder en X-E1+35 eller 18 för 9999kr, kampanjpris fram till 13 juni. Runt 7000kr billigare. Jag själv funderar mycket på att skaffa en X100S eller X-E1.

Kommer Fujifilm släppa en nyare av X-E1 eller ? för ni är ju insatt i det här avdelningen :D

//Jocke
 
Fuji kör liknande kampanjpriser över hela världen just nu, det är 2st nya kameror på gång från Fuji.
En av dessa sägs vara en billigare variant av X-mount.
Troligtvis en X-E1 liknande utan sökare och möjligtvis utan vissa manuella reglage.
Den andra verkar finnas mindre info om troligtvis utan xtrans sensorn (men samma fattning) . Det är nog inte dags för en ersättare för vare sig X-pro 1 eller X-E1 ännu. Att det kommer är en självklarhet, frågan är bara när.
Min gissning är XP1ans eftertädare under mitten av nästa år och XE1ans tidigast under nästa höst/vinter.

Mitt tips är: slå till! Hade jag inte redan köpt så hade jag slagit till på X-Pro 1 med 18 samt 35mm för 15 lappar.
Det är fö ännu en firmware uppdatering på G, den ska komma under Juli månad och ska ytterligare finslipa AF sägs det.
 
har precis köpt 14mm o jag har kört några bilder med den men ska göra ett test mot min xeiss 21mm på D800. Det jag sett av den hittills verkar klart lovande verkar vara en pärla som 35mm är. Tyvärr lånade min tjej min kamera o fipplade bort raw så det blev bara jpg men den som är intresserad kan maila adress så skickar jag ett smakprov innan jag kör testet mot zeiss 21mm. Jag är klart positivt överraskad av kvaliten från bilderna o optiken från fuji o en väska med 3 gluggar är ruskigt lätt/liten om man jämför mer en D800 med 3 gluggar däremot är bildkvaliten i klass med den. På min kommande utlandsresa så kommer jag faktiskt köra fujin om mina tester med utskrifter faller bra ut men på skärmen ser det ruskigt bra ut. Det som mest överaskar är känslan filmlikheten vilket inte finns med canon/Nikon dom känns betydligt mer digitala.

Men allt är inte ros af är inte bra ska man fota fåglar så sitter inte alla bilder däremot som reportage/rese kamera så kommer den funka bra. En annan nackdel är den klart usla batteri tiden inte alls bra jag har visserligen extra batteri men kommer behöva köpa minst en till. Annars är jag klart imponerad av tex 35mm vansinnigt snygg bokeh o att man kan plåta på natten utan stativ o köra på 6400 iso o bilderna är klart godkända är imponerande men den största fördelen är att ingen bryr sig om man riktar denna lilla kamera mot dom. Jag har x-E1 men kommer köpa fuji x-pro men troligen väntar jag in den nya.
 
Vilka tre gluggar använder du då Ove?

Är också totalt sett mycket nöjd med fujin. Af lämnar som sagt en del att önska om man jagar sport eller som i mitt fall springande barn eller andra snabba företelser där man inte kan förutsäga var/när och hur man vill ta bilden....

Batteritiden lider jag inte personligen av i mitt utövande...men den är klart sämre än min gamla canon dslr. Typ 1:5 eller nått i den stilen om man ser till hur ofta jag måste sätta batteriet på laddning.

En annan sak som har stört mig men som jag iallafall hittat en lösning på är att om jag fotar endast raw så blir bilderna automagiskt lite croppade vid import i Lightroom. Lösningen på den buggen är att fota raw+jpg och slänga jpg:arna sedan. Raw + jpg påverkar också preview kvaliteten in camera. Så det är all idé att köra med det läget.

Vidare har jag inte riktigt blivit kompis med råfilerna än. Jag skulle helst vilja göra dng av dem men vågar inte riktigt än pga råfilesproblemen som varit och förvisso verkar vara lösta i senaste versionen av Lightroom (som jag då INTE har)...men hur blir det med dng?!

Förutom att den på de flesta plan är fullt jämförbar med min gamla 5D2 rent bildkvalitetsmässigt så är jag lite överraskad av den nya insikten om vad det bättre DR-omfånget gör för mina bilder....
Något som jag antar inte skiljer nämnvärt mot tex en D800 då Nikon har haft bra DR en längre tid. Men Canon har halkat efter och det syns mycket tydligt när man är utomhus och tar bilder med motljus eller himmel i...


Totalt sett tycker jag fujin ger bättre bilder men jag kan sakna det extremt korta skärpedjupet jag kunde uppnå med FF ibland.


Det jag saknar just nu förotom de två ljusstarka gluggarna 24 och 56 som ju är på kartan men inte släppta än....är något i stil med en 85/1.8 eller däromkring. Dvs något som kan ersätta mitt favvoobjektiv till canonen, 135L.

Själv kör jag med 35:an och 18-55 zoomen men är sugen på både 14 och 60 makrot, samt då ovan nämnda gluggar. :)

Så jag ser framemot testet och tittar gärna på lite bilder tagna med din fuji och 14mm!
 
Nya X-M1 kommer säljas som svart, silver och brun.
Release är 27 juli förutom den bruna som kommer i september.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    15 KB · Visningar: 947
Makro

Hmmm...
Makro funktionens on/off. Spelar den någon som helst roll egentligen?
Kan inte riktigt luska ut vad den gör. Köpte ett 60mm macro för nån vecka sedan. Sjukt skarpt objektiv btw. Men det är ju inte raketsnabbt vid fokusering direkt.

Tänkte att jag skulle se om det var någon skillnad på om Makro funktionen var av eller på. Typ som avståndsbegränsning på en del objektiv tänkte jag.. Men jag kan inte för mitt liv se att det är någon funktionell skillnad mellan on och off. Off kan jag ända autofokusera ner till närgränsen och inte verkar det gå snabbare.... Så vad då On är till för vet jag inte.

i manualen står det:
Macro Mode(Close-ups)
To focus at short distances, press the selector up (MACRO) and select [blomma]. To exit
macro mode, press the selector up and select OFF.

Inget man blir direkt klokare av.

Någon som har någon insikt? :|
 
Macro funktionen ändrar autofocusens sätt att fokusera på nära håll, den ska tydligen bli ännu bättre på att sätta fokus.
Jag har ej testat med 60mm så vet ej hur pass märkbart det är, men ingen direkt skillnad på 35an eller 18-55.
 
Ny firmware till X-E1, X-Pro1 samt objektiv finns nu, med snabbare och bättre AF samt focuspeaking.

http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/#firmware

Jag har uppgraderat min X-E1:a och 18-55:a nu och testat lite (även med 55-200) och autofokusen är grymt mycket snabbare!!

Alltså, den här kameran och gluggarna är så jäkla underbara att plåta med. Trodde aldrig att jag skulle få tillbaka en sån här glädje i fotograferandet... Enda smolket i bägaren har varit den sega AF:en, nu när det är åtgärdat finns inget att gnälla över, för mig i alla fal! :)
 
ANNONS