PerFogelberg
Aktiv medlem
Jag håller inte med. Skillnaden mellan Hasselblad V och H1 är som natt och dag. Skulle jag köpa ett bakstycke idag så kommer hela mitt gamla Hasselbladssystem omgående pensioneras.Hades skrev:
Det Hasselblad naturligtvis är i akut behov av är ett digitalt bakstycke som passar till den tidigare magasinfattningen i en VETTIG prisklass och med STOR hårddisk (alt. plats för flera CF-kort)
Det finns (fanns?) säkert hundratusentals fotografer runt om i världen som bara sitter (satt) och väntar på ett sådant.
Jag tror att det var ett stort misstag att utveckla ett helt nytt system (H1) istället för ett eget högklassigt digitalbakstycke till de äldre systemen.
Hur många tror de har råd till att köpa digitalbakstycke, kamerahus och gluggar samtidigt för uppemot 350-400 000:-
Istället för att lotsa in sina kunder och hbl-ägare i den digitala världen flyr de nu till betydligt billigare alternativ.
En 1Ds ter sej billig i jämförelse (som jag köp istället för att vänta ut Hasselblad).
Imacon tillverkar ju redan överkommliga bakstycken med utbytbar fattning till olika mellanformatkameror. Det är bara att välja mellan 16 och 22 megapixel. Räcker inte det går det att skruva på en modul som kvadrerar upplösningen till 64 megapixel för det lilla bakstycket. 100 000 kr är inte så mycket pengar om man ser till vad det kostar att framkalla film. Jag är vädigt nyfiken på Phase-one P20. 16 Mpix, display och CF-kort.
Även jag går och lurar på att köpa en Canon 1Ds eller Kodak PRO slr. Kvaliteten är ju lika bra som film i mellanformat.