Annons

Hasselblad varslar personal?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hades skrev:
Det Hasselblad naturligtvis är i akut behov av är ett digitalt bakstycke som passar till den tidigare magasinfattningen i en VETTIG prisklass och med STOR hårddisk (alt. plats för flera CF-kort)
Det finns (fanns?) säkert hundratusentals fotografer runt om i världen som bara sitter (satt) och väntar på ett sådant.
Jag tror att det var ett stort misstag att utveckla ett helt nytt system (H1) istället för ett eget högklassigt digitalbakstycke till de äldre systemen.
Hur många tror de har råd till att köpa digitalbakstycke, kamerahus och gluggar samtidigt för uppemot 350-400 000:-
Istället för att lotsa in sina kunder och hbl-ägare i den digitala världen flyr de nu till betydligt billigare alternativ.
En 1Ds ter sej billig i jämförelse (som jag köp istället för att vänta ut Hasselblad).
Jag håller inte med. Skillnaden mellan Hasselblad V och H1 är som natt och dag. Skulle jag köpa ett bakstycke idag så kommer hela mitt gamla Hasselbladssystem omgående pensioneras.

Imacon tillverkar ju redan överkommliga bakstycken med utbytbar fattning till olika mellanformatkameror. Det är bara att välja mellan 16 och 22 megapixel. Räcker inte det går det att skruva på en modul som kvadrerar upplösningen till 64 megapixel för det lilla bakstycket. 100 000 kr är inte så mycket pengar om man ser till vad det kostar att framkalla film. Jag är vädigt nyfiken på Phase-one P20. 16 Mpix, display och CF-kort.

Även jag går och lurar på att köpa en Canon 1Ds eller Kodak PRO slr. Kvaliteten är ju lika bra som film i mellanformat.

PerFogelberg skrev:
Skillnaden mellan Hasselblad V och H1 är som natt och dag. Skulle jag köpa ett bakstycke idag så kommer hela mitt gamla Hasselbladssystem omgående pensioneras.
Jag är nog benägen att hålla med, även om den bästa kamera jag haft var en 503CXi med motor.
H1 hakar på de andra moderna kamerorna, som Contax och Mamiya. (Dock har jag nada förtroende för Mamiyas 645, men det är en annan femma.)

Men kanske att det skulle vara bra med ett digitalbakstycke som funkar till en gammal 500CM. Frågan är bara hur det skulle funka rent tekniskt.
Men jag undrar om Hasselblad har ekonomin och kunskapen att utveckla digi-bakstycken. Kanske att de skulle kunna komma med en ny typ av digitalkamera; en helt digital mellanformatare, som ser ut som typ en H1, men med fast bakstycke med en sensor på 6*4,5 på, säg 22-26MP och ett rimligare pris.

Du sa det själv, det var nåda stöten för analogt.
Fördelarna uppväger nackdelarna det hjälper inte att det är en liten bit kvar - monitorn sätter gränserna

Calle S skrev:
Men kanske att det skulle vara bra med ett digitalbakstycke som funkar till en gammal 500CM. Frågan är bara hur det skulle funka rent tekniskt.
Det fungerar med imacon. Dock måste man koppla en sladd till synken på objektivet
Men jag undrar om Hasselblad har ekonomin och kunskapen att utveckla digi-bakstycken. Kanske att de skulle kunna komma med en ny typ av digitalkamera; en helt digital mellanformatare, som ser ut som typ en H1, men med fast bakstycke med en sensor på 6*4,5 på, säg 22-26MP och ett rimligare pris.
Det är väl bra att kunna sätta på magasin ibland. De 22MP-bakstycken som finns nu är ju nästan 6x4,5. Undrar om man någonsin behöver högre upplösning? Det enda som fattas är ett lägre pris.

PerFogelberg skrev:
Det fungerar med imacon. Dock måste man koppla en sladd till synken på objektivet
Ok. Lite opraktiskt, kanske . Men funkar det, så.

Det är väl bra att kunna sätta på magasin ibland.
Tja, jo det är klart, men jag inbillar mig att en integrerad lösning drar ner priset en del.

De 22MP-bakstycken som finns nu är ju nästan 6x4,5.
Men jag skulle inte tacka nej till "riktigt" 6x4,5...! Det är ju ganska knöligt redan som det är med vidvinklar till mellanformat.

Undrar om man någonsin behöver högre upplösning?
Tja, att ha den möjligheten är ju inte dumt. Men vad som är ännu viktigare än fler pixlar är större tonomfång, tycker jag.

Det enda som fattas är ett lägre pris.
...men det är ett som är säkert; att det bara blir billigare och billigare...

PerFogelberg skrev:
Jag håller inte med. Skillnaden mellan Hasselblad V och H1 är som natt och dag. Skulle jag köpa ett bakstycke idag så kommer hela mitt gamla Hasselbladssystem omgående pensioneras.

Imacon tillverkar ju redan överkommliga bakstycken med utbytbar fattning till olika mellanformatkameror. Det är bara att välja mellan 16 och 22 megapixel. Räcker inte det går det att skruva på en modul som kvadrerar upplösningen till 64 megapixel för det lilla bakstycket. 100 000 kr är inte så mycket pengar om man ser till vad det kostar att framkalla film. Jag är vädigt nyfiken på Phase-one P20. 16 Mpix, display och CF-kort.

Betvivlar inte en sekund skillnaden idag mellan V och H1. Det är också skillnad som natt och dag hur många presumtiva kunder som Hbl hade haft om de redan haft ett motsvarande P20 eller P25.
Det hjälper ju inte Hbl speciellt mycket att Imacon eller Phase One har digitala bakstycken som passar till deras äldre kamerorna, tvärt om nu behöver man ju inte köpa H1 för att fotografera digitalt i mellanformatsklassen.
(Imacons är för många inget alternativ, rätta mej om jag har fel, för visst behöver de väl vara kopplade till en dator?)

Calle S skrev:
Men jag skulle inte tacka nej till "riktigt" 6x4,5...! Det är ju ganska knöligt redan som det är med vidvinklar till mellanformat.
Jo, det är ju sant. Sensorn är ju bara på 37x49 mm.

Jar seriöst intresserat mig för den mindre modellen. Det fina med den är att sensorn är kvadratisk.

Vill man ha mycket vidvinkel ska man kanske kolla på småbildssystemen med fullstor sensor.

Hades skrev:
Betvivlar inte en sekund skillnaden idag mellan V och H1. Det är också skillnad som natt och dag hur många presumtiva kunder som Hbl hade haft om de redan haft ett motsvarande P20 eller P25.
Det hjälper ju inte Hbl speciellt mycket att Imacon eller Phase One har digitala bakstycken som passar till deras äldre kamerorna, tvärt om nu behöver man ju inte köpa H1 för att fotografera digitalt i mellanformatsklassen.
(Imacons är för många inget alternativ, rätta mej om jag har fel, för visst behöver de väl vara kopplade till en dator?)
Okej. Till imacon kopplar man en hårddisk som man kan ha i bältet. Den rymmer ca 1000 bilder i råformat. Fungerar väldigt smidigt när man kopplar in den till datorn. Det är inget för mig då jag gärna har kameran på stativ och rör mig mycket mellan kamera och modell. Bättre med CF-kort direkt i kameran även om man inte får in 40 GByte på ett sådant.

PerFogelberg skrev:
Vill man ha mycket vidvinkel ska man kanske kolla på småbildssystemen med fullstor sensor.
Fast grejen är ju att man har kunnat köra ordentligt vidvinkel till analoga bladaren också, så varför skulle jag inte kunna göra det till en digital? Visserligen var ju 40mm Distagonen stor, men till 6*4,5 blir ju optiken lite smidigare.
Jag tror inte att CCD på 6*4,5 är en omöjlighet, och att det kommer framöver. Till rimliga priser.

Calle S skrev:
Gör inte Kodak bakstycken som tar CF-kortet direkt? Men de kanske inte funkar till äldre bladare?
Kodak gjorde bakstycken till olika 645-kameror förut. Nu tillverkar dom bara sensorer till mellanformat. Det står ett sånt bakstycke på Procenter. En Mamiya 645 ingår i priset.

PerFogelberg skrev:
Kodak gjorde bakstycken till olika 645-kameror förut. Nu tillverkar dom bara sensorer till mellanformat.

Jag var inne på Kodak och de bakstycken jag tänkte på har utgått. De verkade smidiga. Finns det några andra idag som tar CF-kort och inte kräver lös hårddisk? Som alltså inte kräver externa batterier eller så?

För att återkoppla lite till ursprungsfrågan tror jag, som Calle säger, att Hasselblad behöver en fullstor sensor med många pixlar och bra pris för att matcha alla småbildssystem. H1 spelar ändå i en annan division.

Calle S skrev:

Jag var inne på Kodak och de bakstycken jag tänkte på har utgått. De verkade smidiga. Finns det några andra idag som tar CF-kort och inte kräver lös hårddisk? Som alltså inte kräver externa batterier eller så?
Inte ännu. Phase-one marknadsför P20 och P25. När dom finns att köpa är en annan fråga.

PerFogelberg skrev:
För att återkoppla lite till ursprungsfrågan tror jag, som Calle säger, att Hasselblad behöver en fullstor sensor med många pixlar och bra pris för att matcha alla småbildssystem. H1 spelar ändå i en annan division.
Ja, jag tror att det kommer en 6*4,5 med fast magasin, alltså en heldigital mellanformatare. Sedan är det inte säkert att just Hasselblad släpper den, jag har hört rykten om att Contax har något sådant på gång. Det är ju bara rykten, men det låter faktiskt inte helt otroligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto