Annons

Hjälp med bild önskas! Hård skugga, hur lättar man upp i CS2?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Hur lättar man lämpligen upp en hård skugga som denna i PS CS2? Går det?

Bilagor

• hardskugga.jpg
    hardskugga.jpg
    65 KB · Visningar: 403
Det beror ju på hur mycket den måste lättas upp. Gjorde en snabbfix med ett justeringslager där jag drog lite i levels. Fyllde sedan justeringslagret med svart (släckte det) och målade sedan i lagom mängder med brush-verktyget.

Proffsen kan antagligen göra det både bättre och mer lättförståeligt.

Det borde även funka att kopiera bilden i ett nytt lager, köra Desaturate och Invert och sedan lägga detta som "Soft light". Sedan kan du sudda bort det lagret efter smak och även ändra opacitet för det.

Bilagor

• hardskugga.jpg
    hardskugga.jpg
    65.4 KB · Visningar: 381
Hmm, det främst kanten jag vill kunna mjuka upp på nåt sätt. Att skuggan finnsn får man givetvis ta, men det jag undrar är om det går att mjuka upp kanten på nåt sätt så att den blir lite mjukare. Om du förstår vad jag menar?

Tack för tips i alla fall!

Personligen skulle jag ge mig på Dodge-verkgtyget (efterbelys heter det nog på svenska). Arbeta försiktigt med låg exponering på "shadows" och "midtones" så kan du ev. få fram mer mjukhet i skuggkanterna...

Det kräver mer manuellt finlir, men du får betydligt mer kontroll

Guran99 skrev:
Personligen skulle jag ge mig på Dodge-verkgtyget (efterbelys heter det nog på svenska). Arbeta försiktigt med låg exponering på "shadows" och "midtones" så kan du ev. få fram mer mjukhet i skuggkanterna...

Det kräver mer manuellt finlir, men du får betydligt mer kontroll

Ja, det kanske kan vara nåt. Länge sen jag använde mig av det. Vill minnas att det var tidskrävande, men ack den som ger sig :)!

En variant

Kurvor i PS, målat in ljus, oskarp mask, skärpt ögon och hårpartier. Men det kanske blev lite väl softat??

Bilagor

• hardskugga.jpg
    hardskugga.jpg
    71.1 KB · Visningar: 319
lager, brusreducering, kloning

Hej.

Jag har bara jobbat med ögat och skuggan.

1. Duplicera lager. Då kan man alltid jämföra med originalet och ändra sig.

2. Markera det jag vill jobba med. Alltså ögat och skuggan.

3. Brusreducering.

4. Klonverktyget. Jobba i stor förstoring. Här arbetade jag med opacitet 20% och stämplade in hudtoner i skuggans kant för att mjuka upp den.
"Måla" med klonverktyget

5. Klart.

Bilagor

• skuggan.jpg
    skuggan.jpg
    29.3 KB · Visningar: 298
I det här fallet har jag använt kurvor och gjort hela bilden ljusare, Sedan lager och ctr i (pc)för att återgå till normalbilden. Därefter måla tillbaka det ljusa med pensel. Jag är nog dålig på att förklara men jag hoppas du förstår.

ANNONS
Götaplatsens Foto