Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig att välj systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

JonRun

Ny medlem
Ska inhandla min första digitala systemkamera och jag sitter i en stor djungel som ni vet

Jag vill inte köpa instegsmodeller då jag vet att jag snabbt kommer vilja ha bättre saker.
Kommer endast att fota med dom så filmfunktionerna är inte av någon betydelse för mig.

Gillar landskap, natur och makro fotografering och är väldigt sugen på fisheye.
Detta kanske hjälper er att hjälpa mig :)

Är öppen för pedantskötta begagnade av de dyrare mod. jag funderar på eller om ni kan rek. billiga utrikesbutiker.

Här är de modeller som jag funderat mest på, Nikon är ej av intresse.

Canon eos 60D
Canon eos 7D
Canon eos 5D Mark II

Hoppas ni kan hjälpa mig. Går bra med Pm om ni vill.

Mvh J

Inköpsställe

Personligen köper jag utrustning från Cyberphoto. Inte för att de alltid är billigast, utan för den fantastiska support och den service de erbjuder. Jag har bara gott att säga om denna butik.

Nej jag gillar inte Auto funktioner speciellt mycket men vill ju självklart att den ska vara riktigt bra ändå när man hamnar i den prisklassen på kamera.

Tips på inköpsställe?

Nackdelen med 5D är väl AF. Om du gillar tele så kanske 7D passar bättre p.g.a crop formatet.
60D är smidig vid macrofotografering och film.

Vill man ha billiga objektiv, t.ex. fish eye, så kan 60d / 7d vara en fördel. Du har dels massa lätta smidiga Canon EF-S till dem, och t.ex. Samyang MF 8/3.5 fisköga.

Personligen tänker jag så här:
- 600d om man vill ha en enkel kamera som är lätt och kan filma
- 60d om man vill ha en seriösare kamera med bättre AF
- 7d ännu mera kamera & AF
- 5DmkII om man vill ha en underbar kamera för porträttfoton och film, men tung kamera som behöver tunga EF objektiv, och sämre AF än andra kameror.

Typ, är rejält med sport/action ett krav så är 7d eller 60d solklara val.

Personligen tycker jag fullformat ger snyggare bilder men det är mest en smaksak :)

Skulle jag börjat idag och haft en OK budget hade jag nog börjat med 60d för att få bra kamera från start och ha pengar till roliga objektiv. 7d & 5DmkII verkar lite extremt. Bättre att köpa 60d och köpa till en 2.8 normalzoom, 50/1.4 och 85/1.4, ett fisköga osv. Blir du galen i att fotografera kan du köpa extrema kameror sen. Börja med dyr systemkamera utan några roliga objektiv känns ju ganska fattigt hur som helst. Med reservation för att detta är tyckande och andra inte kommer ha samma åsikt i frågan.

Nackdelen med 5D är väl AF. Om du gillar tele så kanske 7D passar bättre p.g.a crop formatet.
60D är smidig vid macrofotografering och film.

Ja den vinklingsbara displayen skulle jag gärna haft på 7D som det lutar åt mest.

Eller en 60D så man kan lägga mer cash på objektiv... Fan, detta är jobbigt!!

Blir jag besviken på en 60D tro....?

Vill man ha billiga objektiv, t.ex. fish eye, så kan 60d / 7d vara en fördel. Du har dels massa lätta smidiga Canon EF-S till dem, och t.ex. Samyang MF 8/3.5 fisköga.

Personligen tänker jag så här:
- 600d om man vill ha en enkel kamera som är lätt och kan filma
- 60d om man vill ha en seriösare kamera med bättre AF
- 7d ännu mera kamera & AF
- 5DmkII om man vill ha en underbar kamera för porträttfoton och film, men tung kamera som behöver tunga EF objektiv, och sämre AF än andra kameror.

Typ, är rejält med sport/action ett krav så är 7d eller 60d solklara val.

Personligen tycker jag fullformat ger snyggare bilder men det är mest en smaksak :)

Skulle jag börjat idag och haft en OK budget hade jag nog börjat med 60d för att få bra kamera från start och ha pengar till roliga objektiv. 7d & 5DmkII verkar lite extremt. Bättre att köpa 60d och köpa till en 2.8 normalzoom, 50/1.4 och 85/1.4, ett fisköga osv. Blir du galen i att fotografera kan du köpa extrema kameror sen. Börja med dyr systemkamera utan några roliga objektiv känns ju ganska fattigt hur som helst. Med reservation för att detta är tyckande och andra inte kommer ha samma åsikt i frågan.

Tackar för utförligt svar. Det fick mig att tänka som jag gjorde från start. Billigare kamera med mer pengar kvar till objektiv. Det enda som får mig att tveka är att jag också gillar fullformat, men tror det blir en 60D.

Ska jag köpa kit eller endast hus är nu min fråga och isåfall vilket kit?

Ska jag köpa kit eller endast hus är nu min fråga och isåfall vilket kit?

Hmm, 18-55 IS har jag inte tagit många bilder med. (Det och 70-300 IS USM är väl de objektiv jag haft minst nytta av.) Nu så är nog 60d rejält bättre på ISO än min gamla 450d, så du kanske får ut mer av kitzoomen än vad jag fick. Jag tycker normalzoom och porträttgluggar skall vara 2.8 eller ljusare så man vet att de kommer "funka" i nästan alla lägen och kunna ge lite fin bokeh när man önskar det.

Köper du ett kit kanske 18-135 och ha den som en "superzoom-light" på semesterresor osv?

Tackar för utförligt svar. Det fick mig att tänka som jag gjorde från start. Billigare kamera med mer pengar kvar till objektiv. Det enda som får mig att tveka är att jag också gillar fullformat, men tror det blir en 60D.?

Eehhh.....gillar fullformat? Första digitala systemkameran? 60D låter mer än utmärkt . Lär nog inte vara några begränsningar i det valet. Och fish-eye kan man köpa till.
Lycka till med din kamera! ;)
//P

Ja den vinklingsbara displayen skulle jag gärna haft på 7D som det lutar åt mest.

Eller en 60D så man kan lägga mer cash på objektiv... Fan, detta är jobbigt!!

Blir jag besviken på en 60D tro....?

Du kommer bli besviken när du utövar ditt fotograferande i Fotosidans forum och där endast det dyraste är bra nog, för även en amatörfotograf skall ju helst briljera med en proffsfoto kamera som ger intrycket av att man är "gammal i gamet". För varför annarsw rekomendera en nybörjare en kamera för 20 000 kr + varpå det sen tillkommer objektiv. Är det rimligt att rekomendera en nybörjare utrustning för 30 000 kr när man inte ens vet om intresset håller ett halvår?

När det gäller foto på riktigt så kommer du inte märka någon skillnad mellan modellerna. Om du vill ha en fullformat så komplettera med en begagnad analog EOS för 2000 kr.

Den största besvikelsen är alltid när du läser på internet där man målar upp behov även för den enklaste amatör som överrensstämmer med yrkesfotografens.

ANNONS
Götaplatsens Foto