Annons

Hur öka autokänsligheten på D-80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nills

Aktiv medlem
Det är ju bra att det finns ett autoläge så man inte behöver minnas vad man ställde känsligheten på sist man fotade, men då jag hatar blixtbilder behöver jag ofta höga ASA-tal, men nix, i autoläget får man inte mer än 400ASA. Trist. Någon som vet om man kan skrämma upp den högre?

Nu har jag ingen D80, men antagligen är det just bara auto-läget som är begränsat. Dags att lära sig A-, S- eller M-läge istället;-) Då bör auto-ISO gå upp till 1600.

Edit: Förresten ingår standardiseringen ASA i ISO, så för att undvika förvirring är det bättre att tala om ISO eftersom alla andra gör det;-)

Jag menade inte kamerans autoläge utan på D-80 kan känsligheten antingen ställas in manuellt från ISO 100 upp till 3200 (H 1,0) eller på auto då kameran själv väljer den känslighet som behövs, men som sagt bara upp till 400 ASA.

Om du går in i Custommenyn på ISO-auto så finns där en inställning Max. känslighet det kan hända att den står på ISO 400. Välj vad du vill ha som max ISO-tal där.

/Jan

Tack för tipset, men ack!
"ISO-Auto ej tillgängligt med aktuella inställningar" står det, vad nu det kan betyda????

Det var ju det jag menade;-) Du hade väl kameran i antingen "autoläge" (gröna rutan) eller nåt motivprogram.

Edit: Förresten, lockas inte för mycket av det där med att hålla ner ISO och välja en längre slutartid. 1/30 räcker sällan om man använder en normalzoom. Bilderna blir skarpare vid höga ISO och kort tid om man inte är vansinnigt stadig på handen.
Jag brukar välja 1/80 som kortaste tid när jag fotar med auto-ISO kring 30 mm. Nedåt 17 mm går det fint med 1/30 däremot.

Här finns väl en tydlig begränsning i D80:s nuvaranda mjukvara, nämligen att man maximalt i A-programmet bara kan välja 1/125 som kortaste slutartiden. Går väl att lösa delvis genom köra helt manuellt men visst hade det varit bra om man kunde välja lite mer fritt. D70 var ännu mer begränsad men gillar man AUTO-ISO och A-läget får man kanske testa sig fram i manuellt läge om man kör lite längre brännvidder.

ANNONS
Götaplatsens Foto