Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur öppnar man RAW i cs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde13

Aktiv medlem
precis som titlen, hur öppnar man RAW i cs1?
Har en kompis som sa att man måste ladda ner ett program till photoshop cs1.
Men tyvärr sa han inte vad programet hette.
Har Canon eos 400D om där är till någon hjälp?

Okej, nu haer jag laddat hem
Adobe Camera Raw and DNG Converter, är det rätt?
vad ska man göra efter man har laddat hem det?

ACR

ACR är en plug-in till PS och skall ligga i file formmats i plug-in mappen. Har du tagit hem rätt ACR? CS1 kan bara hantera vers 2.4 ej 3.x

DNG converter har du för att konvertera RAW till DNG

/Mats

Fredde13 skrev:
Okej, nu haer jag laddat hem
Adobe Camera Raw and DNG Converter, är det rätt?
vad ska man göra efter man har laddat hem det?

"Packa" upp filen som är komprimerad och placera den i CS i mappen File Formats eller filformat som ligger under mappen Plug-ins. OBS finns det en gammal fil som heter Camera Raw måste den tas bort (men spara den på annat ställe om det skulle hänga sig så du kan återställa). Det är en binärfil.

Förresten finns instruktioner hur du ska gå tillväga som pdf-fil som antagligen du får med när du packar upp den komprimerade filen.

I annat fill finns instruktioner på samma sida.
Nu vet jag inte om du kör Mac eller PC. Infon jag lämnat avser PC.

Sedan finns det ett krux. Beror på vilken kamera du har. En del moderna modeller har inte uppgraderats i Camera Raw för CS utan bara för CS2.

DNG-konvertern ska placeras på skrivbordet och är ett självständigt program.

jao dom andra har rätt. Jag ska bara försöka förtydliga några saker.

Nu har jag inte kollat in senaste Camera RAW versionen men kolla noga så att Canon EOS 400D är listad i den uppdateringen. Inte alls säkert att Adobe har uppdaterat en såpass ny kamera.

CS1 är "gammalt" nu, Adobe uppdaterar inte för CS1 längre vad jag vet så vill man ha nya Camera RAW versionerna måste man skaffa CS2.

På Adobes sida står allt utförligt hur du installerar pluginet och vilka versioner som funkar för vad osv, så läs NOGA så att du vet vad du ska göra och så du inte sliter håret för att din kamera ine funkar.

DNG konverter är annars sista utvägen förutsatt att versionen stödjer din kamera.

DNG är alltså Adobes RAW format konverterare, den konverterar helt enkelt din Canon RAW fil till Adobes egna RAW format, *.DNG sedan kan du öppna din DNG fil i Photoshop.

Ett annat alternativ är att använda RAW programmet som följde med kameran, den lär garanterat stödja 400D ;) spara sedan till TIFF och jobba vidare i Photoshop.

Nyckelordet är att läsa på adobes hemsida, där står allt utförligt

CS1 kan bara hantera vers 2.4 ej 3.x

Jag laddade ner 2.4 och har lagt in Camera RAW i plug-ins. men jag kan fortfarande inte öppna RAW filer i ps?

Re: CS1 kan bara hantera vers 2.4 ej 3.x

Fredde13 skrev:
Jag laddade ner 2.4 och har lagt in Camera RAW i plug-ins. men jag kan fortfarande inte öppna RAW filer i ps?

Läs på Adobes sida om 2.4 har stöd för din kamera.

Jag tror knappast det, isåfall ahr du 4 alternativ.

1 Köp Photoshop CS2
2 Använd DNG konvertern
3 Kör med Canons RAW program som följde med
4 Använd fristående program, tex Raw Shooter, dock inte alls säkert dessa har stöd för kameran ännu

Stillsamma frågor angående RAW...

Jag är helt oerfaren med RAW format, men vet att i PS 7.0 kan man ladda in RAW-bilder utan någon plugin om man vet vilket format de har: höjd, bredd, antal kanaler och interlaced t.ex. Behöver man någon konverter? Hur skiljer sig RAW format från varandra? Går det inte att göra detsamma i PS CS?

När du köpte kameran fick du med en CD-skiva med ett program som heter Canon Digital Photo Professional.

Installera det programmet, där kan du öppna och behandla dina raw-filer. När du är klar med dem och vill behandla vidare i PS så väljer du File - Convert and Save.

Där kan du då välja att spara den i .tiff eller i .jpg så du kan öppna dem i PS.

Lycka till!

Camera Raw för CS kommer inte att kunna hantera 400D med största sannolikhet. Såvida inte 400D har exakt samma format som 350D eller 20D fast så brukar det ju inte vara.

Alltså måste man ha en annan plugin. Gissningsvis så har Canon en sådan men jag vet inte. Annars är det tredjepartsprogram som till exempel Capture One LE som tydligen följer med om man köpter ett Sandisk Extreme kort numera.

Annars tyckte jag att Canons egen programvara var rätt okej när jag körde Canon.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Camera Raw för CS kommer inte att kunna hantera 400D med största sannolikhet.

Camera Raw för CS kommer aldrig att uppdateras för de nya kameramodellerna. Det kommer däremot DNG Converter. Ta hem den senaste versionen av DNG Converter och konvertera dina råfiler till DNG-formatet. Jag gör konvererteringen genom att använda programmet Image Ingester, som tankar in filerna och lägger dem på två ställen samtidigt. Programmet lägger in metadata automatiskt och konverterar den till DNG (om du vill).

Stefan

Rawshooter

Eller så testar du helt enkelt Rawshooter. Det är gratis (essential versionen), arbetsvänligt och framförallt smidigt.

När jag använder det så öppnar jag bara min råfil (.CR2), korrigerar vitbalans osv, sen väljer jag bara att antingen konvertera till JPG för mina egna album, eller till 16-bitars TIFF för vidare redigering i Photoshop.

Du kan ju alltid testa: http://www.pixmantec.com/products/rawshooter.asp

Lycka till/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto