Jag hade kombinationen 85/1,8, 200/2,8, 300/4 tidigare. Oftast var 300:at inte med. Det funkade fint för hobbyfotografering, men inte för snabbt reportage och sportfoto. Jag fick göra avkall på kvaliteten för att slippa missa bilder och tappa objektiv i farten.
Sport och presskoferenser är exempel på tillfällen då zoomar är super. Ofta är man låst på ett ställe och vill ha optimalt utsnitt. Vid t ex motorsport är en 70-200:a med 1,4-konverter super då får man fler bilder på bilaarna. Man börjar i maxtele och zoomar ut. Det händer ju att bilarna kör ut i kurvorna och då vill man ju ha hela sekvensen.
Ett annat sätt att använda de olika brännvidderna är att förändra storleksförhållandet mellan två objekt (oftast personer i mitt fall) som är på olika avstånd. Men för mycket vidvinkel kan den bakre personen bli för liten och få för mycket onödig luft kring sig. Jag rör mig ofta fram och tillbaka samtidigt som jag zoomar med vidvinkelzoomen för att hitta den optimala kompositionen där båda personerna fyller bilden bäst.