sagan
Avslutat medlemskap
Smajly skrev:
Det var mest saken han skrev som jag hängde upp mig på. Hade vatt kul o veta om det bara var han som misslyckades eller nått..
Zoomfördomar skulle jag tro.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Smajly skrev:
Det var mest saken han skrev som jag hängde upp mig på. Hade vatt kul o veta om det bara var han som misslyckades eller nått..
sagan skrev:
Optiskt bättre? knappast...det finns flera zoomar i området 70/80-200 så är minst lika bra.
Nikkor AF 180/2,8 ED är exempelvis ingen höjdare, med ett MTF på bara 3.6
fargo skrev:
Här är en kille som kollat in 180/2.8 D-AF ED-IF och testat den mot 80-200/2.8D IF-ED AF-S.
http://www.epinions.com/content_50492313220
Jeppe skrev:
Däremot måste man blända ned 2 steg med en 2x konverter för att få riktigt skarpa bilder med en 2x konverter på ett EF 70-200/2.8L.. Men då blir det bra...
Wolfgang skrev:
2,8 är ju den svagaste bländaröppning när det gäller optisk kvalitet. För att får en förbättring måste Du blända ned minst 1 bländarsteg, helst 2. Då får Du bl 8 resp bl 11
för ekipaget zoom+konverter.
Wolfgang skrev:
Frågan är också, hur vet man att man kan lita på Photodos testar?
Jeppe skrev:
Pontus.. du måste skilja på zoomar och zoomar...
Naturligtvuis ger inte ett EF 75-300/4-5.6 lika bra bildkvalité som ett fast 300mm... Men ett EF 70-200/2.8L + 1.4x ger i princip likagod kvalité.. Så man kan inte dra alla zoomar över en kam...så att säga.
Däremot måste man blända ned 2 steg med en 2x konverter för att få riktigt skarpa bilder med en 2x konverter på ett EF 70-200/2.8L.. Men då blir det bra...
Smajly skrev:
Jaha, då sprack det. Jag som är i full gång med att införskaffa EF 70-200mm f/4.0L USM och en EF 1.4x II. Om det nu skulle ge "kraftig" försämring på "alla" zoomar förstår jag inte varför en del tillverkare rekommenderar vissa zoomar tillsammans med vissa konvertors och varför dom isåfall inte går ut med att dom "bara" är bra på fasta. Är det jag som missat nått..?
Pongu skrev:
En konverter förstorar alla optiska fel..(snipp)
/Pontus
Walle skrev:
Fast vissa optiska fel förmiskar den ju faktiskt...vinjettering och oskärpa i bildens yttre kanter. Även distortion borde upplevas mindre, eftersom distortionen oftast blir kraftigare ju längre ut mot kanterna man kommer.
sagan skrev:
Det är ju exakt samma sak om du använder fast 2.8 + konverter.
sagan skrev:
Grade: 3.6 35mm/AF Nikkor AF 180/2,8 ED
Den finns med iaf.
35mm/AF Nikkor AF 180/2,8D IF-ED
Är alltså en annan variant...oki
Det förklarar skillnaden i testerna..det är olika objektiv
Det vet jag inte..hur kan man lite på några tester?
Walle skrev:
Fast vissa optiska fel förmiskar den ju faktiskt...vinjettering och oskärpa i bildens yttre kanter. Även distortion borde upplevas mindre, eftersom distortionen oftast blir kraftigare ju längre ut mot kanterna man kommer.
Wolfgang skrev:
Javisst, men 180:an är bättre vid bl 2,8 plus allting blir mycket lättare.
Wolfgang skrev:
Nej, inte helt. Man måste kolla på fler håll.
sagan skrev:
Det är ju exakt samma sak om du använder fast 2.8 + konverter.
Pongu skrev:
Varför skulle jag vilja blända ner när jag sätter en TC-300 på en Nikkor 400mm f/3,5?
sagan skrev:
För att få bättre skärpa brukar vara det vanliga motivet..