Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få till mer mörkblå himmel?

Produkter
(logga in för att koppla)
svenskt tangentbord som ställer till det, antagligen.
för mig funkar det när jag använder ctrl+alt+' (tangenten som även har *).
jag gissar att det är samma resultat som när du går in i kanaler och ctrl+klickar på RGB-rutan.

om du vill göra egna eller nya kortkommandon så kan du trycka ctrl+shift+alt+K.

Kör du Nikon så är det bara att använda NX och sätta en färgkontrollpunkt på himmlen och ändra den till vilken färg du vill.

/kent.

Estethia skrev:
eller göra en vinjettering med nivåer.
vilket lyfter hela bilden och inte bara himlen.

Om man använder fel motljusskydd till sitt objektiv så kan man få ful vinjettering gratis. Jag ser inte vitsen med vinjettering alls. Inte nåt snyggt i mina ögon. Förr (20-30talet) var blixtarna svaga och man fick en oönskad vinjettering i bilderna det gick så långt att man monterade bilderna i ovala ramar. Idag har man fin utrustning och kan bleka ut bakgrunden till 100% och då lägger man åter på vinjettering??? Förstår inte. Sen att vinjetteringen skulle ge blåare himmel fattar jag inte.

Maxieboy skrev:
Om man använder fel motljusskydd till sitt objektiv så kan man få ful vinjettering gratis. Jag ser inte vitsen med vinjettering alls. Inte nåt snyggt i mina ögon. Förr (20-30talet) var blixtarna svaga och man fick en oönskad vinjettering i bilderna det gick så långt att man monterade bilderna i ovala ramar. Idag har man fin utrustning och kan bleka ut bakgrunden till 100% och då lägger man åter på vinjettering??? Förstår inte. Sen att vinjetteringen skulle ge blåare himmel fattar jag inte.
jag skulle kunna visa dig i ps vilket fantastiskt verktyg vinjettering är, genom att slå av och på vinjetteringen på en bild. det brukar nämligen omvända alla.
vinjettering skapar djup i en annars platt bild.
ett fotografi är ett tvådimensionellt media och behöver all hjälp det kan få att kännas mer levande.

en vinjettering i objektivet är självklart inte önskvärt, för det ger ingen frihet att välja bort vinjetteringen och ett sådant dåligt objektiv brukar även påverka skärpa och KA osv.
det är oxå mycket osmart att använda fel motljusskydd (som f.ö. inte heller är gratis) eftersom det inte går att ändra i efterhand och tar helt bort detaljer i kanterna på bilderna.

förr vinjetterade man som tokig i mörkrummet, flera gånger mer svärta i vinjetteringarna än vad som är vanligt numera.
det är många idag som felaktigt tror att vinjettering är något som kom på den digitala tiden. men det är tvärtom... vinjettering var mycket mer frekvent använt i mörkrummet.

jag var på en hasselbladskurs där dom visade bilder från 1948 och framåt där det hette att man tog bort oväsentliga delar av bilden för att sätta fokus på det viktiga och där var svärtan i det närmaste total i kanterna.

om man använder nivåer med blandningsläge normal så kommer färgerna att bli mer intensiva, förstärkta.
vill man inte att färgerna ska förstärkas ändrar man till blandningsläge luminisens på vinjetteringslagret.

gör det! det kan få nästan alla bilder att lyfta.
men som du säger, inte alla bilder passar med vinjettering.
jag tror dock att jag vinjetterar ca. 95-97% av mina bilder.

jag har beskrivit ett sätt att vinjettera här.

Tackar för tipsen och instruktionerna! Nu e det bara frågan om när jag skall få det gjort, som jag egentligen skulle göra idag :)

Scootie skrev:
...någon som gjort detta som har något annat sätt kanske eller som vet hur man får till luminosity selection?

För att återgå till originalfrågan. Du markerar Luminosity så här:

* Gå till Kanalfönstret. Håll ner "Ctrl" och klicka i RGB-kanalen.

Det som händer är att du skapar en komplex markering baserat på ljuset i bilden. Ljusa värden blir mer markerade än mörka.

Re: Re: Hur få till mer mörkblå himmel?

pastorove skrev:
För att återgå till originalfrågan. Du markerar Luminosity så här:

* Gå till Kanalfönstret. Håll ner "Ctrl" och klicka i RGB-kanalen.

Det som händer är att du skapar en komplex markering baserat på ljuset i bilden. Ljusa värden blir mer markerade än mörka.

Om man ska göra något åt den blå himlen är det väl enklast att gå till den blå kanalen i kanalpaletten och där Ctrl/Kommando-klicka. Kontrasten mellan den blå färgen är ju störst där.

Stefan

Garanterat. Fast just "select the luminosity" är en sån där sak som strandar många svenskar när de följer Engelska guider. Precis som det strandade Tomas den här gången.

Författaren ger bara tangentbordskommandot (eftersom många bara kan det, inte själva klickadet det ersätter) och det kommandot går inte att utföra på ett svenskt tangentbord.

pastorove skrev:
Författaren ger bara tangentbordskommandot (eftersom många bara kan det, inte själva klickadet det ersätter) och det kommandot går inte att utföra på ett svenskt tangentbord.

Jo, visst är det ju ett problem. Men ett större problem är ju författare som inte förklarar varför man gör saker och ting, istället bara beskriver vad man ska göra. Förstår man varför man gör saker och ting är det enkelt att översätta.

Stefan

Jag håller med dig delvis Stefan, men inte helt. Det finns ett jättestort värde i förklarande författare. I synnerhet de som har förmågan att bygga upp fungerande mentala modeller hos läsaren. Exempelvis de som kan förklara RGB-modellen.

Men många gånger tycker jag att det finns ett värde i "rakt-på" guider också.

Jag ser trick som matrecept. Jag följer instruktionerna och ut i andra ändan kommer maten. Jag förstår inte delmomenten, temperaturer och tider men lagar maten med nöje ändå.

Man kan ha samma matrecept-förhållande till Photoshop. Tricken löser problemen. Även om man aldrig riktigt blir en bra kock kan man bli en skicklig matberedare.

Fast det här blir lätt en diskussion två lärare mellan om pedagogisk syn. Vi kanske ska ta det över kaffe/öl/saft på Fotomässan?

ANNONS
Götaplatsens Foto