Maxieboy skrev:
Om man använder fel motljusskydd till sitt objektiv så kan man få ful vinjettering gratis. Jag ser inte vitsen med vinjettering alls. Inte nåt snyggt i mina ögon. Förr (20-30talet) var blixtarna svaga och man fick en oönskad vinjettering i bilderna det gick så långt att man monterade bilderna i ovala ramar. Idag har man fin utrustning och kan bleka ut bakgrunden till 100% och då lägger man åter på vinjettering??? Förstår inte. Sen att vinjetteringen skulle ge blåare himmel fattar jag inte.
jag skulle kunna visa dig i ps vilket fantastiskt verktyg vinjettering är, genom att slå av och på vinjetteringen på en bild. det brukar nämligen omvända alla.
vinjettering skapar djup i en annars platt bild.
ett fotografi är ett tvådimensionellt media och behöver all hjälp det kan få att kännas mer levande.
en vinjettering i objektivet är självklart inte önskvärt, för det ger ingen frihet att välja bort vinjetteringen och ett sådant dåligt objektiv brukar även påverka skärpa och KA osv.
det är oxå mycket osmart att använda fel motljusskydd (som f.ö. inte heller är gratis) eftersom det inte går att ändra i efterhand och tar helt bort detaljer i kanterna på bilderna.
förr vinjetterade man som tokig i mörkrummet, flera gånger mer svärta i vinjetteringarna än vad som är vanligt numera.
det är många idag som felaktigt tror att vinjettering är något som kom på den digitala tiden. men det är tvärtom... vinjettering var mycket mer frekvent använt i mörkrummet.
jag var på en hasselbladskurs där dom visade bilder från 1948 och framåt där det hette att man tog bort oväsentliga delar av bilden för att sätta fokus på det viktiga och där var svärtan i det närmaste total i kanterna.
om man använder nivåer med blandningsläge normal så kommer färgerna att bli mer intensiva, förstärkta.
vill man inte att färgerna ska förstärkas ändrar man till blandningsläge luminisens på vinjetteringslagret.