Annons

Hur håller man bäst reda på alla namn på folk man fotograferar?

Produkter
(logga in för att koppla)

ohls

Aktiv medlem
Jag ska vara med och dokumentera en händelse som sedan ska bli en tidning, hur håller jag reda på alla namn på personerna på bilderna? Jag tror det kommer bli rätt många olika så kommer aldrig komma ihåg det i huvudet och ibland kommer det säkert att bli stressigt. Tacksam för alla tips

/Tobias
 
Det beror lite på vilken händelse det är. Nedan är mina fulknep när jag försöker fota sport.

När det gäller lagsport så brukar jag alltid norpa ett matchprogram för att hålla rätt på vem som är vem och saknas någon gubbe i matchprogrammet så kan lagets webb ofta vara till hjälp. Om det är en pojklagsturnering eller annan gärdsgårdserie så kanske det inte finns ett matchprogram och då kan man alltid höra med sekretariatet om man antingen kan få ta en bild på den inlämnade laguppställningen eller få en papperskopia på den.

Jag har fotat en bangolfturnering en gång och direkt efter bilderna på respektive spelare så tog jag en bild på dennes matchprotokoll också där namn och klubbinfo stod. Om det var någon som efter att jag tagit bilden på dem sa att de inte ville vara med på bild så höll jag eller någon en hand framför matchprotokollet.
 
jag brukar slå på voicememo o rabbla in namnen från vänster till höger, uppifrån o ner...
 
Jobbar man med reporter brukar denne ta namnen.

Men de flesta fotografer har papper och penna och tar namnen. Ofta kan man låte blocket gå runt så får folk skriva själva.

Jag har mikrofon på kameran och det är jäkla skönt ibland.

Vid sport sparar jag alla matchprogram.

är det riktigt rörigt kan man slippa ta namn. Bilden är viktigast
 
Minnet får man förstås begagna sig av en del som fotograferande och skrivande reporter. Men jag brukar anteckna húr folk är klädda. Basker, blå jacka, i vitt och så vidare. Eller möjligtvis i vilken ordning de sitter.
 
Tackar för alla tips, att kunna spela in är bra tyvärr så äger jag inge bra utrustning för att göra det och det går inte på min kamera heller. Så det papper och pennar är nog det som det lutar mest åt. Det kommer vara en reporter med så han/hon kommer anteckna men jag måste veta vilken bild som hör ihop med vilket namn. Att anteckan hur folk är klädda var ett bra tips.
 
ANNONS