Annons

Hur kamouflerar ni era vita objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Jag antar att ni, som fotograferar vilda djur och fåglar, har kamouflage på era obektiv.

Visa gärna bilder på objektiven.

Kan dessa kamouflage köpas i någon svensk butik? Annars vilka andra alternativ finns?

Eller skall man bara använda eltejp?

De objektiv jag tänker på i första hand är 100-400L och 70-200/2.8L.

Småremsor av grön respektive svart eltejp, i ett stiligt mönster, som bryter "vitheten"?

Men kamoflagemönster är överskattat som hjälpmedel för att komma nära vilda djur. Köp hellre en "blimp" så att du och kameran blir "tystare". Jag tror mig ha sett "blimpar" (ljuddämparhölje) i spräckliga mönster om det är ett starkt önskemål.

¿prodigy¿ skrev:
Ok, det kanske är helt onödigt att kamouflera sina objektiv då?

Det sägs att skator och kråkor kan se om skogvaktarn (motsvarande) har bössan med eller inte, men det är nog bara snack. Att de vet något om kameror är högst otroligt. Det är (förmodligen med orätt) dig de är rädda för, inte din kamera :)

Jag har varit en del i skogen, och djuren märker MIG, inte mina grejor. De märker mig dessutom långt innan de ser mig (och jag dem), om man inte är duktig på att smyga och håller reda på vinden.

Anders Svensson skrev:
Det sägs att skator och kråkor kan se om skogvaktarn (motsvarande) har bössan med eller inte, men det är nog bara snack. Att de vet något om kameror är högst otroligt. Det är (förmodligen med orätt) dig de är rädda för, inte din kamera :)

Jag har varit en del i skogen, och djuren märker MIG, inte mina grejor. De märker mig dessutom långt innan de ser mig (och jag dem), om man inte är duktig på att smyga och håller reda på vinden.

Jag sköt en hel del kråkfågel i yngre dagar, och nog visste villebråden vad en bössa var. Naturligtvis inte första gången, men efter några jaktturer var de väl insatta. Till slut kunde de svärma och skräna runt mig så länge bössan hängde på ryggen, men i samma ögonblick som jag greppade den för skott försvann de tilltänkta offren snabbt iväg i säkerhet.

På samma sätt kan man lära sina motiv att kameran med vidhängande fotograf är ofarlig, gå runt med den i markerna där man vill plåta, rikta och "sikta". Jag hade lugnt stående råget med kid några meter ifrån mig häromkvällen, vi börjar känna varandra riktigt bra.

Jag har i och för sig "lätt" att göra så här, har gott om ledig tid och bor mitt i "jaktområdet", och nog hjälper det en hel del. Det tar sin lilla tid att bli accepterad, men det går.

Hej, Använder vanligt camouflagenät som jag knyter fast på objektivet och mörkt tyg innanför.

Bilagor

• img_0394.jpg
    img_0394.jpg
    91.2 KB · Visningar: 1,838
AnWi skrev:
Den var verkligen urfräck. Gäller bara att ha rätt motiv på bilderna så inte djuren skräms.
Tänk att ha en bild på någon som äter hamburgare när man skall fota vildsvin :)

/AnWi

Nä, tänker du göra hamburgare av fläskkött är det jag som blir skrämd ;-) Vildsvinet lär väl hånskratta som en hyena...

Tycker det där med kamouflage är dumt - då är det aldrig någon mening med att köpa lite bättre prylar...

Kenneth
/nybliven ägare till ett vitt objektiv

wolf95 skrev:
Du som använder "perfekta" Nikon kan väl hålla dig ifrån Canon-forumet.

Oj vad det tog. Ingen humor eller?
Hoppas att du skämtar!

Skulle aldrig falla mig in att anamma ditt ösnkemål. Även om du kanske inte tror det så har jag ett stort utbyte av informtionen och disskutionerna bland Canonforumen och finner dem högst intressanta att deltaga i så ni lär även i fortsättningen finna mig här.......

Jag skulle heller aldrig be en Canonägare eller användare att försvinna från Nikonforumen. Ni är alltid välkomna...

Omar: Tack för länkarna och bilderna. Jag får ta en titt på dessa sidor och se om det blir någon beställning.

Anser ni att kamouflage behövs, eller tycker ni som Anders S?

Behöver man i så fall ha kamouflage-kläder och täcka för händer och ansikte också?

¿prodigy¿ skrev:
Omar: Tack för länkarna och bilderna. Jag får ta en titt på dessa sidor och se om det blir någon beställning.

Anser ni att kamouflage behövs, eller tycker ni som Anders S?

Behöver man i så fall ha kamouflage-kläder och täcka för händer och ansikte också?

Hej

Bra fråga. Till optik, stativ etc har jag mycket, "camona" som skydd, tex de i neopren skyddar tex om man lägger upp telet på stenröse som stöd, blir ju även mjukt och skönt att hålla i. Med camo så syns det även mindre för folk, kanske ser mindre stöld begärligt ut.

Varianten, tyg camo som man drar över objektivet är ju inte fel om man vill skydda objektivet från tex saltstänk.

Camo fungerar väl bättre för vissa arter än andra arter. Man kan säkerligen ha vanliga gröna kläder som "camo" viktiga är nog att man inte visar händer och ansikte.

Den här satt så nära så när jag tvingades ändra, snurra hela objektivet med camonät till höjdformat för att höken skulle få plats i bilden, så anade den oråd, en buske som rör sig så mycket. Efter jag tog en bild,höken hörde klicket från kameran, så flög den iväg. Avståndet var nog ca 7-8m.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/49988191

Busken som rörde sig http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/50087966

Lite länkar

http://www.engelsons.se/jakt-fritid...t&art=249&parent01=219&parent02=249&parent03=

http://www.swedteam.se/

http://www.cabelas.com/cabelas/en/t...014424&type=pod&cmCat=catfeat&_requestid=1331

http://www.cabelas.com/cabelas/en/t...76&parentType=category&cmCat=MainCatcat470076

mvh

Omar

Omar skrev:

Camo fungerar väl bättre för vissa arter än andra arter. Man kan säkerligen ha vanliga gröna kläder som "camo" viktiga är nog att man inte visar händer och ansikte.

När det gäller vilda djur så reagerar de rätt förutbestämt på stimuli och det vanligaste (utan konkurrens) är att de flyr. Bara om man är mycket nära, och det handlar om t ex en hona med ungar får man räkna med något annat.

Fåglar blir inte rädda för kameror - det har de ingen aning om vad det är, medan en människa är ett "farligt djur". Skall man ha kamo, så tror jag också mer på att maskera människan som "lövhög" eller en "buske" än att kamoflera själva objektivet något särskilt. En rovfågel (som utan vidare ser en mus på 40-50 meter) kan man inte lura på det sättet, utan det handlar om att inte trigga de nedärvda beteendena. Kommer man så nära som 8 meter har man nog gjort det mästa rätt, inte bara "kläderna".

Den som tänker efter inser ju detta, då man som regel kan köra bil mycket nära, medan samma avstånd till fots blir pannkaka, direkt. Likadant kan man sätta upp en kamera med ljus-triggers eller liknande - bara man går därifrån lugnar pippifåglarna ner sig rätt omgående. En annan insikt är ju att man måste etablera t ex gömslen under lång tid och oftast minska tröskeln för att gå nära genom att åtla.

När det gäller djur handlar det om rätt enkla tankeapparater, som inte egentligen går att lura eller bedra, utan där man undviker att starta (tio)tusenåriga skyddsreflexer och -beteenden genom "rätt uppträdande".

Vägen till djurens hjärta går ofta genom magen :)

PS: Skaffar man något till objektivet är ju ett hölje med lätt stoppning utmärkt - skyddar mot skav&stötar och kan ju också få vara i lämpligt "diskret spräckligt mönster"...

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto