Annons

Hur mycket ska man tolerera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasN

Aktiv medlem
Jag köpte min Nikon D70 den 24 Mars. Med den köpte jag ett Tamron 28-75/2,8. Efter en stund upptäckte jag att jag led av det berömda frontfokusproblemet. Jag meddelade Scandinavian Photo, som trots mina påpekanden om att fler uppenbarligen haft det på sina D70, trodde att det var objektivet det var fel på och inte kameran. Den 7:e Maj skickade jag in objektivet och Scandinavian Photo meddelade att deras tester visade att något var knasigt med objektivet. Jag kunde dock inte få något nytt eftersom jag haft det mer än en månad (ca 6 veckor).

De meddelade att det normalt tog ca 4 veckor att få det fixat, men de trodde att det kunde vara löst på 3 veckor med lite tur så att jag skulle kunna få med det på min Greklandsresa.

Resan närmade sig och jag började bli nervös. Mailade SF igen. Nya budet var att det blivit skickat till Tyskland för att tydligen så var inte detta objektiv kompatibelt med D70!!!!?????..och skulle behöva uppdateras på något sätt. Med andra ord så fick jag inte med det till Grekland. Fick köpa ett Sigma 12-24 för att över huvud taget ha något att fota med där nere.

I skrivande stund vet jag fortfarande inget mer. Det har nu gått drygt 8 veckor och det har alltså varit inne på service längre än jag hade haft det innan jag skickade in det.

Vad gör man? Tiger tyst och hoppas att det kommer snart, eller ska man börja skicka arja brev till Scandinavian Photo och ställa krav?

Mattias

om det inte är kompatibelt med din kamera och du har sagt att du skall ha det till just D70 så har dom gjprt fel och du skall kräva pengarna tillbaka. 8 veckor är inte någon rimlig tid. man kan ju "hota" lite med att man tänker kontakta konsumentombudsmannen och sveker på "plus". och om dom inte ger sig så får du kontakta dom.

Jag skulle ringa och prata med Anna på SP.
Hon har hand om reklamationer och brukar vara jättebra att ha med att göra.
Förklara läget och säg att du vill ha pengarna tillbaka.
Om dom/hon inte lyssnar så får du ju ta till konsumentlagen, utan tvekan.

För ett par veckor sedan köpte jag ett objektiv (av SP) som det var fel på, jag ringde och pratade med henne.
Jag fick direkt välja om jag ville ha ett annat eller ville ha pengarna tillbaka. Hon sa att en nöjd kund kommer tillbaka men en missnöjd ser man aldrig röken av igen. Det är en bra inställning.

Lycka till.
//Daniel

Tack för tipsen!
Jag har nu skrivit till han som jag haft kontakt med och bland annat hänvisat till konsumentköplagen.

Vi får väl se vad som händer.

Så.. då var det hela uppklarat och en ny Sigma 24-70/2,8 EX är på väg.
Egentligen är jag bara glad över den lösningen. Även om Tamronen tog bra bilder (när man lyckades få till skärpan) så kändes den ganska plastig och billig. Dessutom är mina övriga 3 objektiv från Sigmas EX serie, så det känns inte helt fel att få en komplett EX line-up, när jag nu är så nöjd med de andra objektiven.

Det blev ju löst snabbt när du väl tog i med hårdhandskarna, synd bara att du var tvungen att "hota" dom med konsumentköplagen... men grattis i alla fall

ANNONS
Götaplatsens Foto