Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur vet jag vilken typ av hårddisk jag ska ha?
- Trådstartare Dez
- Start datum
Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Du kan också öppna datorn och kika. Du måset ändå öppna burken för att installera den nya hårddisken (jag utgår från att du vill ha en intern hårddisk), och då tycker jag att du lika gärna kan öppna den nu och titta efter vad som sitter där nu.
Om du inte vet hur de olika sladdarna ser ut kan Wikipedia hjälpa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA
http://en.wikipedia.org/wiki/AT_Attachment#Parallel_ATA_interface
Kika på de bilderna så bör du kunna luska ut vad du har i datorn.
Om du inte vet hur de olika sladdarna ser ut kan Wikipedia hjälpa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA
http://en.wikipedia.org/wiki/AT_Attachment#Parallel_ATA_interface
Kika på de bilderna så bör du kunna luska ut vad du har i datorn.
Emil-G
Aktiv medlem
Då är det en SATA-disk du skall ha.
Det spelar egentligen ingen roll vilket av de stora märkena du väljer men se till att ta en som snurrar i 7200rpm (stor hastighetsskillnad mot 5400rpm). Det finns ännu snabbare diskar också, 10000rpm, men de är främst lämpade som systemdiskar och väsnas ofta lite mer.
Jag kör Samsung-diskar, de är tysta och svala. Andra kör Seagate, Western Digital eller Hitachi, det spelar inte så stor roll.
Det spelar egentligen ingen roll vilket av de stora märkena du väljer men se till att ta en som snurrar i 7200rpm (stor hastighetsskillnad mot 5400rpm). Det finns ännu snabbare diskar också, 10000rpm, men de är främst lämpade som systemdiskar och väsnas ofta lite mer.
Jag kör Samsung-diskar, de är tysta och svala. Andra kör Seagate, Western Digital eller Hitachi, det spelar inte så stor roll.
tannler
Aktiv medlem
I min dator sitter fyra Samsung S-ATA och jag har alldeles intill mig utan att störas av ljudet. Den blir inte särskilt varm invändigt heller.
Ta i ordentligt bara - köp inte en pytteliten HD bara ör att den är billig. Det finns bara två sorters diskar - knökfulla och ouppackade -
Ta i ordentligt bara - köp inte en pytteliten HD bara ör att den är billig. Det finns bara två sorters diskar - knökfulla och ouppackade -
MHellberg1
Aktiv medlem
Har haft Dell laptops sedan 04, med garantier som medföljer.
Är inte erfaren på deras stationära.
De har en garanti på datorn ett antal år, som inte gäller om man öppnar upp dem?
Men det kanske bara gäller de bärbara ( vid uppgradering )
Är inte erfaren på deras stationära.
De har en garanti på datorn ett antal år, som inte gäller om man öppnar upp dem?
Men det kanske bara gäller de bärbara ( vid uppgradering )
Kan oxå bara instämma i samsung.
väldigt tysta.
Barret2000
Aktiv medlem
Nej tiden då man behövde jumpra diskarna är över nu tack och lov!
SATA har mycket små och smidiga kontakter, som inte stryper luftflödet så mycket. Och det är bara att plugga i en och starta upp datorn som vanligt, så kan du formatera hårddisken (måste göras innan användning) inifrån Windows.
Lycka till!
Fredrik
SATA har mycket små och smidiga kontakter, som inte stryper luftflödet så mycket. Och det är bara att plugga i en och starta upp datorn som vanligt, så kan du formatera hårddisken (måste göras innan användning) inifrån Windows.
Lycka till!
Fredrik
Essen
Aktiv medlem
Sanningar föråldras. Har införskaffat två stycken 2.5" 150GB VelociRaptor på 10.000rpm och dessa är i det närmaste helt ljudlösa, så de lämpar sig för allt - men smakar det så kostar det.
raderad22
Avslutat medlemskap
... Har införskaffat två stycken 2.5" 150GB VelociRaptor på 10.000rpm ...
Kör du dessa i RAID 0?
Prestanda jämfört med annan känd konfiguration?
jorgene
Aktiv medlem
Håller med om detta. Köpte nyligen en 300GB Velociraptor som systemdisk till min PC. Såvitt jag kan avgöra så här i efterhand, så är min nya 10000RPM-disk både tystare och svalare än den 500GB 7200RPM SATA1-disk den ersatte. Att Velociraptorn rent praktiskt är en 2,5"-disk i en 3,5" kylfläns gör ju sitt, för att hålla nere både temp och ljudnivå.Sanningar föråldras. Har införskaffat två stycken 2.5" 150GB VelociRaptor på 10.000rpm och dessa är i det närmaste helt ljudlösa, så de lämpar sig för allt - men smakar det så kostar det.
Och, visst är det skillnad att ha databas och previews för Lightroom på en 10000RPM-disk, liksom det märks skillnad genom att kunna lägga PS scratchfil där.
Essen
Aktiv medlem
Kör du dessa i RAID 0?
Prestanda jämfört med annan känd konfiguration?
Jo, jag valde RAID0. Tyvärr gjorde jag inga mätningar med bara en hårddisk. Men enligt en kollega så är skillnaden marginell på just 10krpm-diskarna, dom e ju så snabba redan
För att få riktig bra sprut på RAID generellt så behövs BBCW (battericache för skrivningar) vilket vanligen kräver ett eget SATA-kontrollerkort - då går det undan!
Senast ändrad: