Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Huvud till Gitzo G1320?

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Aktiv medlem
Äntligen har jag slagit till på mitt drömstativ, ett Gitzo G1320.

Idag har jag ett Manfrotto 488 RC4 huvud men det är för klent för mitt Sigma 120-300/2,8.

Jag har bland annat kollat på Manfrotto 490 RC4 eller 468 RC4. Vad vet ni om dessa? Vad är skillnaden?

Vilka alternativ kan finnas. Jag är inte intresserad av att lägga en förmögenhet på en kulled eller annar kamerahuvud, trots allt är jag inte stativfantast.

Hej Magnus.

Jag har själv en Manfrotto 468 RC4 och är mycket nöjd med den då den är stabil,har ställbart tryck beroende på belastningen och klarar vikter upp till 16kg (har jag för mej).Vikten är förstås inte den lägsta på den men det är ända nackdelen jag kan hitta.

Arca

Jag har en Arca Swiss B1. Kanonbra helt enkelt. När jag tittade runt för 2 år sen, va det enligt nåastan alla det bästa man kunde få tag på. Vet dock inte om det kanske har kommit nåogt vassare.

Tyvärr kostar väl arca runt 5000 vilket känns för mycket. Hur mycket avkall på kvalitet gör man mellan arca och manfrottos bästa?

Jag uppskattar min 468MG. Den är lagom stor och tack vare magnesium rätt lätt. Kulan låses på hydraulisk väg av vredet, så den sitter stadigt.
I övrigt tycker jag att den är användarvänlig.
Kostar 2500kr.
/Erik

Nej, MG har hydraulisk låsning och den vanliga konventionell låsning.

Annars kostar väl Kirk BH-1 resp Markins M10 lite mindre än Arcan. Dryga 3kkr typ.

froderberg skrev:
Vad kostar Really Right Stuff?

Tyärr är RRS väldigt dyra, jag kar köpt några snabbplattor av dem, super kvalite och service, men som sagt ett högt pris... Deras stora kulled BH-55 Pro kostar $415, sedan tillkommer frakt/moms/tull (men de två sista slipper väl du?).

-- Nicke

Senast ändrad:
Den bästa Manfrotto-kulan heter 468MG. Någon annan skulle jag inte titta på. Den kostar hälften av en Arca B1. Arca B1 är däremot dubbelt så bra IMO.

PerFogelberg skrev:
Den bästa Manfrotto-kulan heter 468MG. Någon annan skulle jag inte titta på. Den kostar hälften av en Arca B1. Arca B1 är däremot dubbelt så bra IMO.

Jag har kört med en lånad 468MG (med sexkantsplattan) ett tag och tycker den fungerar riktigt bra. Stabil och inga problem än.

Vad är det som gör att du tycker Arcan är så mycket bättre? Jag vågar inte röra en B1 av rädsla för att köpdjävulen ska ta över...

Frågan är om Manfrottot är tillräckligt bra för mig som tämligen sällan använder stativ. vad blir bättre med Arca?

Man kan inte alltid köpa det bästa bara för att det är bäst....

Jag använder 468MGRC2 tillsammans med bland annat Nikon F4E och 80-200/2,8 och kan konstatera att det är inte är några som helst problem med stabiliteten. Tvärt om sitter den som berg när man låst fast den. Hur det blir med tyngre utrustning än så låter jag vara osagt.

Magnus: Vill du ha det som är bäst eller bara den kulan som gör sitt jobb?

Nackdelen med en Arca är att den måste vårdas ömt. Det är inget man kastar ner i bagageluckan i bilen. Det finns kulor som är billigare än Manfrotto 468MG som fortfarande är bra.

Jag anväder 468MG med Optipods fäste för mitt AFS200/2 VR och det är inte kulan som flexar utan objektivets stativfäste.
/Erik

PerFogelberg skrev:
Magnus: Vill du ha det som är bäst eller bara den kulan som gör sitt jobb?

Jag är inte ute efter det bästa eftersom jag vet att det blir för dyrt.

Jag är ute efter ett smart köp, en tillräckligt bra kula för mig med ett hyffsat tung tele.

Nackdelen med en Arca är att den måste vårdas ömt. Det är inget man kastar ner i bagageluckan i bilen. Det finns kulor som är billigare än Manfrotto 468MG som fortfarande är bra.

Jag är använder stativ extremt sällan även om det lär bli oftare nu när jag har ett bra. Men jag är samtidigt den som snabbt behöver slänga saker bak i bilden och inte hinner vårda saker ömt.

Vilka tänker du på istället för 486MG?

En Manfrottokula med snabbfäste från Optipod fungerar finfint, men jag tycker inte Manfrottos egna snabbfästen är bra. Tyvärr går det inte att själv köpa en kulled från Manfrotto och sätta på ett snabbfäste från Kirk, Markins, RRS m.fl. då Manfrotto har en annan gänga.

Jag köpte en Markins M10, en Kirk-platta för mitt 70-200 och ett Kirk L-fäste för 20D med batterigrepp. Det var ju inte direkt gratis, men då stativet (Gitzo 1227) med kulled väger ungefär två kilo är det värt det eftersom jag faktiskt kan ha med mig det utan att knorra.

ANNONS
Götaplatsens Foto