Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importprogram till Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag är ute efter ett bra importeringsprogram till Mac liknande programmet "DCImport" till PC som Lennart Jansson här på FS har skrivit.

Jag vill att programmet ska importera alla bilder från minneskortet och automatiskt lägga upp dem i mappar efter år - månad - dag. Spelar ingen roll om det är ett licensierat program som kostar pengar. Bara jag får ett bra importverktyg.

Någon som har ett bra tips?


Mvh /Peter
 
PerFogelberg skrev:
Bildinsamling följer med OS X. Det går att programmera mha AppleScript i all oändlighet.

Jag har inte lärt mig sådana finesser än... Är fortfarande fast i windowstänkandet. Jag sliter mig sakta, men säkert loss och blir friare för varje dag. =o)

Mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
Är inte det ett typ av katalogprogram? Jag kör med Iviewmedia pro och det klarar ju också att importera och lägga upp det som jag vill ha det.

Men nu vill jag bara ha ett litet enkelt program som tömmer minneskortet och lägger bilderna i en "arkiveringsstruktur".

Mvh /Peter

Ok, så sant. Själva importfunktionen är dock ganska kraftfull men katalog-delen känns lite onödig.
 
Är inte specielt svårt att göra ett sånt script. Tog någon timme för mig torts att jag inte kunde någonting när jag började, viste enbrat vad programet(Automator hette). Väldigt smidigt, dock kanske inte koden är lika effektiv som den skulle vara om någon som verkligen vet vad han/hon håller på med skulle skriva allt själv. men då kändes det desto lättare när man inte behövde skriva en rad

/johan
 
JohanK84 skrev:
Är inte specielt svårt att göra ett sånt script. Tog någon timme för mig torts att jag inte kunde någonting när jag började, viste enbrat vad programet(Automator hette). Väldigt smidigt, dock kanske inte koden är lika effektiv som den skulle vara om någon som verkligen vet vad han/hon håller på med skulle skriva allt själv. men då kändes det desto lättare när man inte behövde skriva en rad

/johan

Låter intressant... Automator... hmm. Det ska jag testa. Jag lär mig nya grejjer på macen varje dag. Det här får bli kvällens projekt. Ännu har jag inte blivit besviken på de funktioner och möjligheter som finns...

Mvh /Peter
 
Re: DIM

nickejonsson skrev:
Den är ett javaprogram, så man kan köra den oavsett operativsystem.
/Nicke Jonsson

Det låter smart.... Då kan jag installera den på PC:n också så att jag kör med samma program på båda burkarna... Det är inte dumt! Ska ladda hem det och testa...

Tack för tipset.

Mvh /Peter
 
Men du behöver inte använda iPhoto som katalogiseringsprogram. Använd bara iPhoto till att importera bilderna enligt den struktur du var ute efter, sedan är det ju bara att stänga av programmet.
 
Maverik skrev:
Men du behöver inte använda iPhoto som katalogiseringsprogram. Använd bara iPhoto till att importera bilderna enligt den struktur du var ute efter, sedan är det ju bara att stänga av programmet.

okej, ja, för all del. Jag har faktiskt inte provat funktionerna så mycket i det programmet än... Det ligger ju redan i datorn, så varför inte ge det en chans... =o)

Mvh /Peter
 
ANNONS