Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IPTC-information till RAW-fil

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Finns det något program som klarar av att skriva IPTC-information (bildbeskrivning, keywords m.m) till en RAW-fil?

Eller går inte detta överhuvudtaget? Oftast är det inga problem att bädda in IPTC till JPEG & TIFF...

Är det någon som "taggar" sina RAW-filer?

Mvh /Peter

Jag kan tagga mina Nikon RAW filer med iView Media Pro och när jag sedan jobbar med filen i PhotoShop och sparar den som t ex jpeg så följer taggarna med.

Detta förutsätter att jag har valt att skriva ner taggarna i bildfilen inne i iView.

Glada hälsningar!
Stina

Nikon RAW (.NEF?) är tydligen inte detsamma som Canon RAW (.CRW)

Jag kör med Iview media Pro 2 och här går det inte...

Nån som kör Canon och taggar sina RAW-filer?

//Peter

steinick skrev:
Två frågor:

1. Har du senaste versionen: 2.6.3?
2. Kör du kommandot Sync Annotations?

1. Jag laddade hem programmet från deras hemsida i slutet på förra veckan, så jag hoppas att det är senaste.

2. Javisst, det är väl bara så man gör? Jag har lusläst synkningen i manualen och det står att export annotations bara är kompatibelt med TIFF, JPEG och PSD-filer...

Därför måste jag ha ett annat program som klarar av att läsa RAW och kunna skriva in IPTC i orginalfilen. (om det nu går?)

//Peter

peter_wahlström skrev:
Finns det något program som klarar av att skriva IPTC-information (bildbeskrivning, keywords m.m) till en RAW-fil?

Eller går inte detta överhuvudtaget?

Filläsaren i Photoshop fungerar utmärkt för detta.

Stefan

hrojder skrev:
Photo Mechanic gör jobbet.

Jag laddade hem en demo för att testa detta med Photo Mechanical. Det fungerade inget vidare...

När jag håller muspekaren över en JPG-fil, så får jag upp ikonen med ett "i" för att kunna editera IPTC. Denna ikon kommer inte upp på RAW-filerna (Canon RAW) Varken när jag har THM-filen i samma katalog eller utan THM-fil.

Vad är det som är fel?

Mvh /Peter

Mac eller PC?

Tror att det inte funkar på PC bara på Mac.
Annars ska väl filäsaren PS fungera som det påpekas tidigare i tråden.

Okej, ja jag kör ju PC (än sålänge)

Funkar det även i PS elements? PS CS har jag nog inte råd att köpa...

Det får nog kvitta att tagga alla RAW annars... Får nöja mig med JPG-filerna.

Det går väl att exportera all IPTC-information från en JPG till en annan JPG eller TIFF?

Mvh //Peter

peter_wahlström skrev:
Nikon RAW (.NEF?) är tydligen inte detsamma som Canon RAW (.CRW)

Jag kör med Iview media Pro 2 och här går det inte...

Nån som kör Canon och taggar sina RAW-filer?

//Peter

Det funkar att skriva info till mina .RAW iaf. Jag kör iView på PC och har en 300D.

Jepp, iView MediaPro funkar med NEF för mig oxo (inkl sync annotations). Det är precis så jag gör, gör alla raw-editeringar i NC, annoterar i iView innan jag gör om till JPG.

Kontroversiella jag...

Ursäkta att jag kommer här med en kontroversiell åsikt om detta problem. Har ni någonsin hört talas om en professionell fotograf inom analogteknik som manipulerar med sina negativ/positiv? När man använder diverse applikationer som påverkar den ursprungliga råfilen skall man vara mycket medveten om att man samtidigt riskerar att förlora samma råfil om applikationen skulle råka göra fel (något som tyvärr är alltför vanligt idag). Bäst i så fall är att använda någon av de andra applikationerna som inte manipulerar råfilen direkt utan sparar den informationen i en fil/databas för att sedan applicera samma IPTC-info på den "framkallade" bilden. Bibble är ett exempel på en sådan applikation men även Capture One som jag själv deltar i utvecklingen av.

Re: Kontroversiella jag...

Deagol skrev:
Ursäkta att jag kommer här med en kontroversiell åsikt om detta problem. Har ni någonsin hört talas om en professionell fotograf inom analogteknik som manipulerar med sina negativ/positiv? När man använder diverse applikationer som påverkar den ursprungliga råfilen skall man vara mycket medveten om att man samtidigt riskerar att förlora samma råfil om applikationen skulle råka göra fel (något som tyvärr är alltför vanligt idag). Bäst i så fall är att använda någon av de andra applikationerna som inte manipulerar råfilen direkt utan sparar den informationen i en fil/databas för att sedan applicera samma IPTC-info på den "framkallade" bilden. Bibble är ett exempel på en sådan applikation men även Capture One som jag själv deltar i utvecklingen av.

Ja det är ju bra att ha i åtanke förstås. Men risken med att ha en databas är att om databasen kollapasar eller utvecklilngen av programmet avstannar så står man där med skägget i brevlådan och måste "tagga" om alla sina bilder till ett nytt program. Att applikationen skulle "skriva sönder" raw-filen ser jag som en rätt osanolik händelse.

ANNONS
Götaplatsens Foto