Annons

Kamera för bröllop och porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

FärgOchForm1

Ny medlem
Hej,

Jag skulle vilja be er mer rutinerade fotografer om lite köpråd.
I dagsläget har jag en Sony A5000 som jag känner att jag växt ur:

Sony A5000
Sony 1.8/50 ( denna använder jag i särklass mest)
Sony 3.5-5.6/16-50
Sony 4.5-6.3/55-210

Då och då frilansar jag och fotar bröllop eller dop och hyr då kamera eftersom A5000 inte riktigt klarar att hänga med i tempot. Räknar med att fota max 5 bröllop/dop per år samt ett gäng bilder på mina barn. Skulle vilja köpa en vettig kamera så jag slipper hyra. Behöver absolut inte vara ny eller senaste. Viktigaste är att den klarar av att leverera bra och skarpa bilder som går att ta betalt för. Instegskameror tror jag därför faller bort, men det behöver inte heller vara modernaste top of the line. Nån några år gammal arbetshäst skulle absolut fungera.

Viktiga egenskaper:
- Klarar skumma miljöer så som kyrkor
- Klarar att snabbt byta mellan olika motiv och situationer
- Träffsäker och snabb autofokus
- Bonus om man kan filma med den
- Får gärna vara ett lite tätat hus som klarar lite regn eller snö
- Blixtsko (saknar detta på A5000)
- Spegellös eller DSLR spelar ingen roll, är mer ute efter mest för pengarna
- Har fotat med Sony, Nikon och Canon, men kan tänka mig andra märken också
- Vill helst ha reglage på huset istället för att gräva allt för mycket i menyer

Nu till mina funderingar.
- Begagnad A7iii? Kanske kan använda nån av mina befintliga linser då?
- Begagnad DSLR? Kanske går att få mycket kamera för pengarna? I så fall Canon, Nikon, Sony, Fuji etc?

Hur ser det ut i de olika kamerasystemen med vad man får för pengarna?

Budget cirka 20k.
Om jag kan använda mina befintliga linser kan hela budgeten gå till huset, i annat fall behöver jag nog minst nåt fast porträtt objektiv och även nån normal zoom.

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Jag skulle rekommendera att köpa något analogt objektiv. Många av favoriterna bland mina klienter har varit bilder bl.a tagna med Konica hexanon 50mm 1.7 från 1969.
Det analoga tar bort mycket av det digitala och får fram en varm känsla som Lightroom inte kan lösa på samma sätt.
Billigt är det också.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kolla vad professionella fotografer använde för fem-sex år sedan så kanske du hamnar inom budget. En "slitvarg för ur och skur" är knappast en instegskamera utan snarare en ur toppsegmentet.
Har f.ö. dålig koll på Sony DSLR.
 

Artis

Aktiv medlem
Viktiga egenskaper:
- Klarar skumma miljöer så som kyrkor
- Klarar att snabbt byta mellan olika motiv och situationer
- Träffsäker och snabb autofokus
- Bonus om man kan filma med den
- Får gärna vara ett lite tätat hus som klarar lite regn eller snö
- Blixtsko (saknar detta på A5000)
- Spegellös eller DSLR spelar ingen roll, är mer ute efter mest för pengarna
- Har fotat med Sony, Nikon och Canon, men kan tänka mig andra märken också
- Vill helst ha reglage på huset istället för att gräva allt för mycket i menyer

Nu till mina funderingar.
- Begagnad A7iii? Kanske kan använda nån av mina befintliga linser då?
- Begagnad DSLR? Kanske går att få mycket kamera för pengarna? I så fall Canon, Nikon, Sony, Fuji etc?

Hur ser det ut i de olika kamerasystemen med vad man får för pengarna?

Budget cirka 20k.
Om jag kan använda mina befintliga linser kan hela budgeten gå till huset, i annat fall behöver jag nog minst nåt fast porträtt objektiv och även nån normal zoom.

Tack på förhand!
För att klara som du säger skumma miljöer så som kyrkor klarar inte dina objektiv av.
För att snabbt byta mellan olika motiv och situationer behöver du zoom objektiv. Ett fast objektiv för dig att springa fram och tillbaka för att klara det och under bröllop eller dop vill du helst undvika detta.
För att klara dig med 20k i budgeten försök hitta en begagnad Canon 5DMKIV med EF 24-70 f2,8 L. Objektivet borde du hitta för 5000-6000 kr, kamera kanske 15000-16000. Den kombinationen klarar alla dina önskemål.
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Köp en begagnad Fujifilm XT2 (ca 5000kr) och 35mm1.4 (ca 3000kr beg)
Magisk setup.
Fotad med XT2 +35mm1.4
Charlotte-01-01.jpeg
 

MattiasL

Aktiv medlem
Mycket för pengarna tycker jag att man får med Nikon D810 eller Canon 5D Mk4. Jag använder själv den förra till bröllop, porträtt och journalistik, eller egentligen i stort sett all uppdragsfotografering. 20 000 räcker långt där. Du bör få ett fint begagnat hus och den förra versionen av 24-70 för en bra bit under det. Det ryms nog en fin 85:a eller 180 inom budget också. Tungt och lite högljutt men pålitligt. Filmar okej om autofokus inte är viktigt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skulle instämma i Nikon D810 eller D800 om man vill klara sig ännu billigare. Till detta AF-S 24-70/2,8 för ca 5.500kr och AF-S 70-200/2,8 VR version ett (5.500-6.000kr) och ev 16-35/4 för 4.500kr beg.

Alt Canon 5DIII (mindre än halva priset mot en beg IV) eller EOS-R (har mycket av 5D IV men spegellös och flera tusen billigare beg) med RF-EF adapter och Tamron 24-70/2,8 VC version ett (3.500kr) och Canon 70-200/2,8 IS (version ett) ca 6.500kr och antingen 16-35/4 för ca 5.000-6.000kr eller om man kan kompromissa med kvalitet 17-40/4 för under 3.000kr.

Finns gott om relativt billiga beg blixtar till båda systemen.
 

Theresefoto

Aktiv medlem
Nikon d810 med 50 mm 1.4 tycker jag levererar bra i skumma miljöer, kyrkor osv. Har både den och en nikon z6ii. Nöjd med båda men kika på nikon d810 =)
 

Brix

Aktiv medlem
När det gäller skärpa så är det ju nåt som nästan uteslutande ligger i objektivet och har väldigt lite med kameran/sensorn att göra.

Sen för att sätta skärpan så är det ju såklart ofta viktigt med snabb och träffsäker AF. Man får ju dock också tänka på att fokusmotorerna i objektiven måste hänga med kamerans AF för att få ut den fulla potentialen.

Man bör alltid kolla minst lika mycket på objektiv som på kamerahus.

Jag kör själv med Fuji och kan absolut rekommendera dem. Väldigt intuitiva och roliga grejor att fota med samt att de har mycket fina objektiv. Begagnat så skulle du nog kunna få t.ex en X-T2(eller kanske tom. en X-T3), ett XF16-55/2.8 och ett XF90/2 för runt 20k. Då får du både en väldigt fin kamera och två fantastiska objektiv. XF16-55/2.8 brukar kallas för "a bag of primes" just pga. den höga bildkvalitén. Och XF90/2 är som gjort för porträtt. Det är väldigt skarpt redan på största bländare och har en underbar bokeh.
Fuji's XF-objektiv är dessutom gjorda av metall och väldigt gediget byggda. Just XF16-55/2.8 och XF90/2 är också vädertätade.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Jag kör själv med Fuji och kan absolut rekommendera dem. Väldigt intuitiva och roliga grejor att fota med samt att de har mycket fina objektiv. Begagnat så skulle du nog kunna få t.ex en X-T2(eller kanske tom. en X-T3), ett XF16-55/2.8 och ett XF90/2 för runt 20k. Då får du både en väldigt fin kamera och två fantastiska objektiv. XF16-55/2.8 brukar kallas för "a bag of primes" just pga. den höga bildkvalitén.
Jag gillar också Fuji, men att plåta bröllop med utrustning utan stabilisering låter som en riktigt dålig idé.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag hade helt klart gått på spegellöst idag och inget annat.

Även om de Sony-objektiv du har idag inte är avgörande för att stanna kvar i Sonys ekosystem så är det ändå en god tanke att göra det. Framförallt för att Sony helt enkelt gör fantastiskt bra kameror. En bättre begagnad A7 III + något extra objektiv + blixt borde funka ypperligt och stanna strax norr om 20K.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag hade helt klart gått på spegellöst idag och inget annat.

Även om de Sony-objektiv du har idag inte är avgörande för att stanna kvar i Sonys ekosystem så är det ändå en god tanke att göra det. Framförallt för att Sony helt enkelt gör fantastiskt bra kameror. En bättre begagnad A7 III + något extra objektiv + blixt borde funka ypperligt och stanna strax norr om 20K.
Man får inte mycket vad gäller vassa objektiv, än mindre en f/2,8 normalzoom i kombo med A7 III för nära 20.000kr. Så vet inte vilka objektiv du syftade på. Objektiv betyder mer för bilden än kameran i de flesta fall. En beg A7RII lämnar mer pengar över (för att inte tala om A7II) men mer har hänt bland spegellösa än DSLR så steget ner med stigande ålder blir större hos spegellösa.
 
Senast ändrad:

hbengtsson

Aktiv medlem
Man får inte mycket vad gäller vassa objektiv, än mindre en f/2,8 normalzoom i kombo med A7 III för nära 20.000kr. Så vet inte vilka objektiv du syftade på. Objektiv betyder mer för bilden än kameran i de flesta fall. En beg A7RII lämnar mer pengar över (för att inte tala om A7II) men mer har hänt bland spegellösa än DSLR så steget ner med stigande ålder blir större hos spegellösa.
Glömde av att det var APS-C gluggar OP hade
 

jens_a

Aktiv medlem
Tror nog jag hadde valt en Sony A7lll, begagnad. Om du lägger till lite mer pengar har Sigma en 28-70mm f2.8 zoom. Du kan använda dina gluggar i APS-C mode på Sony A7lll. Eller kör Canon DSLR, där finns det jättemycket att välja på av begagnat - och bra.
 

FärgOchForm1

Ny medlem
Hej! Stort tack för alla svar och tips!
Om jag sammanställer dom får jag det till följande sett till kamerahus.

DSLR:
Nikon 810
Canon 5D MK3 eller MK4

Spegelfri:
Sony A7iii
Fuji XT-2 eller XT-3
Canon R

Är lite i valet och kvalet mellan klassisk DSLR och spegellös. Mest för att jag tycker det är skoj att filma b-roll ibland och göra montage. Saknar att kunna filma i 120 så att man kan dra ner hastigheten utan att det hackar. Är inne på om en hybrid kanske är bäst för mig även om det blir lite dyrare jämnfört med DSLR för samma bildkvalité.

Skulle en A7iii klara bröllop, lågljus och enklare film? I så fall, vad är ett bra begagnatpris på en A7iii?

PS uppskattar verkligen alla tips på objektiv med riktpriser! Guld värt!

Budgeten är inte satt i sten. Kan mycket väl tänka mig att investera i ett bra hus med t.ex. ett bra porträtt objektiv och sen utöka med fler objektiv vartefter jag sparar ihop mer.
 
ANNONS