Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Jag skall nu skaffa mig en digitalkompakt för mig, fotointresserad, och övriga familjen, som bara vill ta bilder...
/Det finns ett stort urval på marknaden samt en massa försäljningssnack.)

Vad jag behöver är tips från er som har kameror och känner till både för och nackdelar. Maxpris bör väl hamna kring 6000 kr.

En Canon Powershot S3 IS kanske ?

En arbetskamrat till mig köpte den nyligen och han är väldigt nöjd med den.

Eller är det en sån där liten vanlig kompakt du är ute efter ?

Då kan du få köpa min Nikon Coolpix 7900 till ett bra pris, hör av dig i såfall.

kent.

Har testat de flesta märken och har efter det blivit aningen konservativ. Satsa på en Canon eller Nikon.

Själv föredrar jag Canon och S3 IS som du fick förslag på är otroligt trevlig. En annan mycket bra är Canon G6, som jag tror slutat tillverkas, men bör finnas till rimligt begagnatpris.

En del medialinjer använder sistnämnda vid sin utbildning. Men båda kamerorna har väldigt många inställningsmöjligheter. Helt i klass med en digital systemkamera (inställningsmöjligheterna alltså).

Tänk först på vad du/ni helst vill plåta. För kvalitativ allmänfotografering är en G6 jättebra.

Är det foto på längre avstånd som gäller så blir det givna valet Canon S3 IS som har en en kraftig telezoom.

Finns många andra bra märken, men jag har sett Canons kameror ur G-serien misshandlas av reportar på tidningar på ett ganska omilt sätt och de har överlevt (kameroena alltså).

S3 ocg G6 har dessutom extern blixtsko för extrablixt. Man kommer alltid i sitt plåtande till insikt, förr eller senare, hur otillräcklig den inbyggda blixten är på ALLA kompaktkameror.

MVH/LA

Om du skriver lite mer specifikt vad du är ute efter blir det lättare att ge råd.
Vad är viktigast?
Liten och lätt att ta med i fickan, eller stor och rejäl så att den blir lättare att hålla ordentligt och rejäla stora knappar och rattar?
Mycket vidvinkel, tele eller macro?
Bra i dåligt ljus (lite brus)?
Vädertålig?
Design?
Stor skärm?
Stort zoomomfång?
Ljusstark optik?
Som du själv sa, det finns enormt många modeller på marknaden. Av dessa är många bra, men förmodligen är det bara någon eller ett par som passar dina syften.

Ja, det som är mest intressant är ju givetvis de för mig två primära, en ljusstark optik av god kvalitet och möjligheten till att lätt använda och justera tids- resp bländarval.
Skärmarna ligger väl i dag rent allmänt kring två tum, det är helt OK för min del om det saknas sökare på huset. Flera av de kameror jag undersökt har ändå halvtaskiga sökare.
Gärna brännvidd kring 28-105, det räcker för mig. Väderskyddat hus behövs inte för min del. Har funderat på Canons powershot A620, den har ett skönt grepp, men det har ju även S3IS. Sen är en hyfsad macro helt rätt!
Ge mig gärna tips, det är ju vad jag behöver. Försöker sälja av min Nikon FM3A med motor och optik samt Olympus OM2n med optik för inköp av digitalkamera, men i dagsläget verkar detta inte lätt!
Trevliga hälsningar
Sture

ANNONS
Götaplatsens Foto