Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komma ihåg bländare/slutare m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
När man kikar på bilder här på FS så står det oftast vilken bländare, slutare, filter, objektiv m.m. som har använts vid exponeringstillfället.
Nu är det ju som så att det går en tid innan man kan skicka upp bilden hit, rullen skall knäppas upp, rullen skall framkallas m.m.
Hur kommer ni ihåg vilka inställningar, filter m.m. ni hade när ni tog bilden?
Har ni en liten svart bok som ni skriver i eller hur gör ni?

Ja det finns ju tre lite vanligare sätt

1. Gott minne
2. Svarta boken
3. kameran komer ihåg delar åt dig men kombinera med alt´. 1 el. 2

Japp, en liten svart vaxduksbok. Jag har blivit både bättre och jämnare sen jag började registrera exponeringsdata, men jag har långt kvar så det är bara att fortsätta anteckna.

Gr.

Behöver man nämna att de digitala bilderna innehåller all info om fotoögonblicket in i minsta detalj? Till och med exakt på millimetern vilken brännvid som använts. ;)

Iaf fungerar Canons FileViewer på detta sättet.

Tack för svaren. Det blir till att skaffa en liten svart bok då... :)

Glock skrev:
Behöver man nämna att de digitala bilderna innehåller all info om fotoögonblicket in i minsta detalj? Till och med exakt på millimetern vilken brännvid som använts. ;)

Iaf fungerar Canons FileViewer på detta sättet.
Jo, det är sant men nu var frågan postad i forumet Klassisk och inte Digital ;) :)

Jag laddar ner en mängd data om varje exponering ur mina Canon Eos 1v, men informationen om exakt bländare, tid och brännvidd har jag ingen större nytta av. Däremot vill jag veta exakt tid och om blixten använts eller inte.

Har på den korta tid jag varit "digital" haft stor glädje av den informationen som bjuds på.

Lite undermedvetet flurar jag över resultaten och begrundar smått vad jag borde gjort med stöd av informationen. Vilket jag aldrig kunde med F80:n....

Lika viktigt som att anteckna bländare, slutartid och brännvidd är att anteckna hur och var man har mätt ljuset.

Erik F skrev:
Lika viktigt som att anteckna bländare, slutartid och brännvidd är att anteckna hur och var man har mätt ljuset.
Exakt! Utan detta är tid/bländare ganska ointressanta. Ett tränat öga kan ofta ändå se vilken bländare (skärpedjupet) eller slutartid (rörelser)som används. Och kan man inte det är det ändå tämligen ointressant, t ex slutartid för ett statist landskap.

ANNONS
Götaplatsens Foto