Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konicaobjektiv till Nikonkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

ANDEGO

Medlem
Finns det någon konverter el dy som möjliggör att kunna använda gamla konica hexanon på en Nikon D70?
Har ett 55mm Macro till min gamla Konica och skulle vilja plåta lite macro med D70:an. Då jag inte använder macro allt för mycket tycker jag att det skulle vara överkurs att skaffa optiken till D70:an oxå....än så länge...

Att göra fullvärdiga (fokus på oändligt utan kvalitetsförsämrande glas) adaptrar går bara åt andra hållet, dvs Nikonoptik på Konicahus. Såna adaptrar finns också.

Skall du bara köra makro behöver du kanske inte kunna fokusera på oändligt. Så ett alternativ kan vara att kombinera t ex en Nikon -> M42 och en M42 -> Konica eller liknande. Kostnaden lär bli ungefär i klass med eller strax över vad ett Micro-Nikkor 55/3,5 kostar på begagnatmarknaden. Det ger dig förstås inte heller ljusmätning på din D70, däremot automatisk nedbländning vilket jag tycker är mycket viktigare.

ANNONS
Götaplatsens Foto