Annons

Konvertera mapp med RAW - Jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Vet att det kryllar av RAW-frågor men hittade inte svar på just min. Hur gör jag för att konvertera en mapp med raw till jpg för översikt etc. Jag har pentax photolab/browser men dessa program vet jag inte om det gör detta. Har även PS.cs kan den göra detta?

Och köpa capture one för 5000:- är ingen alternativ.

Skulle verkligen behöva svar på detta för att sitta och mecka om bild för bild i ps är inte så kul. Vill gärna kunna överblicka alla bilder i fullskärm, sedan välja vilka rawfiler som ska sparas för senare bruk och vilka filer som räcker att ha kvar som jpg, bara för att visa vänner etc.

Otroligt tacksam för svar // Johan Marklund

Grejt

hittade pixmantec, verkar grymt. Någon sa att bilderna blev dåliga med pentax istds. Vet ni nått om det?

raskolnikov skrev:
Vet att det kryllar av RAW-frågor men hittade inte svar på just min. Hur gör jag för att konvertera en mapp med raw till jpg för översikt etc. Har även PS.cs kan den göra detta?

Javisst kan PS CS göra det. Antingen gör du ett funktionsmakro ellr går du till http://www.russellbrown.com/tips_tech.html och tankar hem Dr. Brown's Image Processor. Du kan få en JPEG och en TIFF samtidigt om du vill ha. Du kan få en JPEG nedbantad till en bestämd storlek. Du kan konvertera den till sRGB, men behålla TIFF-filen i en bättre färgrymd.

/Stefan

hur använder och installerar jag dr brown

Säker att det inte är något skit, blev lite skeptisk till hemsidan önskar inte att hela datorn ska paja - dr brown image processor

Re: hur använder och installerar jag dr brown

raskolnikov skrev:
Säker att det inte är något skit, blev lite skeptisk till hemsidan önskar inte att hela datorn ska paja - dr brown image processor

Russell Brown är anställd av Adobe som Photoshopmissionär, men hans hemsida är ju lite flippad. Men jag har använt image processorn under ett års tid utan problem. Den finns också inbyggd i senaste versionen av Photoshop redan från början, så det är säkert att det inte är något skit.

MVH/Stefan

raskolnikov skrev:
Och köpa capture one för 5000:- är ingen alternativ.

Gör livet lite enklare att leva och skaffa Capture One LE. Som en bonus får du enastående kvalitet och mycket snabbt flöde på din bildhantering.

Speciellt stort hål i plånboken blir det inte heller...

Lycka till!
//Peter

Capture One 3.7 Pro can inte läsa .DNG filer skapade med PS CS2. En klar nackdel.
Hittar inte Save As... funktionen heller, och jag tycker att det är mer att lära sig med ett nytt program.PS CS2 har liknande funktioner och de vet man redan.
Men C1 är, å andra sidan, snabb i visningen, både i mappar och i editeringslägen.
Jag ser inte flera fördelar. Kan någon?

Fred H skrev:
Capture One 3.7 Pro can inte läsa .DNG filer skapade med PS CS2. En klar nackdel.
Hittar inte Save As... funktionen heller, och jag tycker att det är mer att lära sig med ett nytt program.PS CS2 har liknande funktioner och de vet man redan.
Men C1 är, å andra sidan, snabb i visningen, både i mappar och i editeringslägen.
Jag ser inte flera fördelar. Kan någon?

En överlägsen kvalitet är en bra fördel tycker jag.

Snabbt arbetsflöde gör RAW-fotograferandet till ett nöje istället för en börda.

Snabb och enkel inmatning av IPTC och möjligheten att spara work-inställningar är också en bonus.

//Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto