Annons

kulled, snabbfäste.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Hej, funderar på att skaffa en kulled. Men jag undrar om man väljer en variant med "snabbfäste" kan man välja att köra den även utan snabbfästet?

Eller är det en helt annan kula som gäller då?

verkar ju finnas en del kulleder som har lite för klena snabbfästen.

/Henrik

Jag har inte sett en sådan och undrar om det finns. Vanliga snabbfästen innebär att skruven man drar in i kamerans/objektives stativgänga sitter på en lös platta som man hakar i och låser fast i stativhuvudet. Betvivlar att det finns någon som har en skruv gömd under fästet för plattan. Känns som en underlig konstruktion.

Snabbfästen finns i olika utföranden och hur klena de är beror helt och hållet på dina krav och vad du har för utrustning. De rektangulära små plattorna som Manfrotto har räcker än så länge för mig, men då kör jag inte med större saker än 200mm. Andra tycker dessa är otillräckliga och väljer större varianter.

Mr Walker skrev:
Hej, funderar på att skaffa en kulled. Men jag undrar om man väljer en variant med "snabbfäste" kan man välja att köra den även utan snabbfästet?

Eller är det en helt annan kula som gäller då?

verkar ju finnas en del kulleder som har lite för klena snabbfästen.

/Henrik
En bra kula med snabbfäste går nog loss på ca 2500. Titta på Manfrottos hydrostatiska kulor. De är prisvärda. Mycket beror också på vad du skall använda det till. För tyngre objektiv och macroarbeten så krävs bra stabilitet, men handlar det om att kunna ta bra studioporträtt eller nattfoton med normalzoomen så är nog kraven på stabilitet lite mindre. Vid just macro så är det skönt med en kula som låser och inte förflyttar sig nämnvärt. Min RRS med Optipods snabbfäste förflyttar sig ca en halv fyrkant (D200 mittre focussensor), dvs ytterst lite, och då behöver jag endast vrida låsratten ca en tredjedels varv. Det är dock en mycket dyr kula som blir ännu dyrare med Optipods platta o fäste. Sen skall man komma ihåg att även stativets stabilitet har betydelse för det totala resultatet.

Jag har tittat en del på manfrottos hydrostatkulor, känns ändå som man vill ha en kula som varar. Köper jag en liten kula(billig) nu till ett normal objektiv, kommer man väl att behöva köpa en större sen ändå. om man skaffar sig ett bigma eller liknande.

Men jag funderar på om jag verkligen kommer att nyttja ett snabbfäste egenligen. skulle nog fungera att bara skruva på kameran för min del. Borde väl vara stabilare än några snabbfästen?

/Henrik

Mr Walker skrev:
Jag har tittat en del på manfrottos hydrostatkulor, känns ändå som man vill ha en kula som varar. Köper jag en liten kula(billig) nu till ett normal objektiv, kommer man väl att behöva köpa en större sen ändå. om man skaffar sig ett bigma eller liknande.

Men jag funderar på om jag verkligen kommer att nyttja ett snabbfäste egenligen. skulle nog fungera att bara skruva på kameran för min del. Borde väl vara stabilare än några snabbfästen?

/Henrik
Prata med Hans på Optipod han låter dig prova grejerna innan köp och han kan väldigt mycket om kulor och stativ. Dessutom säljer han modifierade modeller som han själv utvecklat, samt specialplattor o fästen.

Mr Walker skrev:
Jag blir tveksam om du förstår hur ett snabbfäste/en snabbplatta fungerar. Snabbfästet sitter alltså mellan huvud och kamera/objektiv INTE huvud och stativben. Sålunda, om ditt huvud har en sådan KOMMER du nyttja det när du sätter fast din utrustning på stativet, annat alternativ finns inte med de modeller jag sett. Om frågan är om du tycker du får ut maximal nytta av en sådan lösning är dock helt upp till hur du tycker saker ska fungera

Skillnaden i stabilitet skulle jag våga säga är minimal på de normala och bättre modellerna. Jag har sett en variant som hade minimal snabbplatta och där kan jag ifrågasätta hur bra den är, men det stativet skulle jag inte heller satt en systemkamera på.

Fördelen är att skruven sitter i kamerans/objektivets gänga när du fäster utrustningen på stativet. Inte passa in en skruv i ett hål och gänga tills den sitter. Plattan kan sitta fast på utrustningen hela tiden och så med ett snabblås får du loss eller dit den. Har du flera plattor kan de permanent sitta på kamera, objektivfästen osv.

jo jag förstår hur snabbplattan fungerar, men tack iaf. vill bara forska lite runt det hela.

Tanken är/var att köpa en bra "dyr" kula som fungerar i princip för all framtid. både på monopod och tripod samt med större objektiv.

givetvis förstår jag att det skulle användas om man har det, men kanske inte behöver det.

Manfrotto Kulled Hydrostatic 468MGRC4 verkar fungera till det mesta. och versionen utan snabbfäste verkar vara en äldre version(heter inte hydrostatic). Får nog bli en sån när ekonomin tillåter.

/Henrik

Mr Walker skrev:
Tanken är/var att köpa en bra "dyr" kula som fungerar i princip för all framtid. både på monopod och tripod samt med större objektiv.
I fallet samma kula på monopod/trebensstativ skulle jag vilja be dig tänka om. Det ställs olika krav som delvis står i motsats.

På trebensstativet står saken av sig själv. Du vill ha ett tungt huvud som matchar dels benen och dels utrustningen du monterar på. Här är tungt bra, lite förenklat.

På ett enbensstativ är det du som håller upp allt. Monopoden är ett sätt att avlasta dig från att bära upp tung utrustning samt att få ytterligare en fästpunkt. Ett onödigt tungt huvud kommer bara att bidra till att göra det mer instabilt, om ändock kanske inte vansinnigt mycket mer, då du måste balansera extra mycket vikt uppe på en "pelare".

En kulled på ett enbensstativ brukar många tycka är overkill. Ett överdrivet tungt huvud på ett enbensstativ är direkt onödigt.

Annars tycker jag det är bra att tänka lite framåt.

Mr Walker skrev:
jo jag förstår hur snabbplattan fungerar, men tack iaf. vill bara forska lite runt det hela.

givetvis förstår jag att det skulle användas om man har det, men kanske inte behöver det.

Manfrotto Kulled Hydrostatic 468MGRC4 verkar fungera till det mesta. och versionen utan snabbfäste verkar vara en äldre version(heter inte hydrostatic). Får nog bli en sån när ekonomin tillåter.

/Henrik
Det finns en kulled som kallas Magnum kulled centerball, tillverkad av Sanford & Davis. Det är en kulled som man skruvar direkt i kameran utan några snabbfästen emellan. En hyggligt stabil kula som finns i två storlekar. Kan vara något för dig. Jag tror att den större varianten ligger på strax över 2000 kr. Skulle dock tro att Manfrottos hydrostatiska kula är bättre. Kolla med Optipod, han har modifierade modeller med optipods egen platta.

Omar skrev:
Hej

Har Arca B1 kulled, mycket nöjd, men idag kanske jag hade skaffat denna "kopia"?? kulled för en mindre peng.

http://cgi.ebay.com/Benro-KJ-2-Ball...lbo_W0QQitemZ230042088217QQihZ013QQcategoryZ3<br%20/>009

MVH

Omar

Var glad att du inte köpte en kopia! Har pratat med folk som gått på denna niten. Dessa kopior skall tydligen vara totalt värdelösa!

Själv är jag nöd ägare till min Arca B1 med fästen ifrån Hans Olsson i Vintrosa | OPTIPOD

Ler varje gång jag avvänder dessa grejjer :)

Mvh // Martin | www.figjam.se

Anderzon skrev:
Var glad att du inte köpte en kopia! Har pratat med folk som gått på denna niten. Dessa kopior skall tydligen vara totalt värdelösa!

Själv är jag nöd ägare till min Arca B1 med fästen ifrån Hans Olsson i Vintrosa | OPTIPOD

Ler varje gång jag avvänder dessa grejjer :)

Kanske min misstanke var riktig då. Eftersom jag hade en sån som bara vägrade att låsa. Jag gjorde mig snabbt av med den.

Jag kan bara instämma med övriga talare.. även jag har skaffat snabbfäste från Hans Olson i Vintrosa, Optipod. Stabila, bra grejer som dels är lätt att sätta på kulleden och sitter säker och enkelt att handha

Första stativet jag hade, hade en liten spak som man förde åt sidan och knäppte av kameran.. jodå, vid andra tillfället när jag använde stativet.. kom jag åt den lilla spaken och *poff* så åkte kameran i backen.. tack o lov landade den mjukt.

Sedan har jag också sett på billigare sk konsumentkameror, att kameraskalet, tyvärr är lite tunt, så att hålla på och skruva på och skruva av ett snabbfäste är inte att rekommendera.. då jag är rädd skalet förr eller senare skadas. Ex, har jag sett en Minolta D5 (?) där slocknade displayen när man skruvade på snabbfästet pga av det dåliga skalet.

Visst man kan spara några kronor på enklare grejer.. men ibland kan billigt bli dyrt i längden..

Gersemi skrev:
Jag kan bara instämma med övriga talare.. även jag har skaffat snabbfäste från Hans Olson i Vintrosa, Optipod. Stabila, bra grejer som dels är lätt att sätta på kulleden och sitter säker och enkelt att handha

Första stativet jag hade, hade en liten spak som man förde åt sidan och knäppte av kameran.. jodå, vid andra tillfället när jag använde stativet.. kom jag åt den lilla spaken och *poff* så åkte kameran i backen.. tack o lov landade den mjukt.

Sedan har jag också sett på billigare sk konsumentkameror, att kameraskalet, tyvärr är lite tunt, så att hålla på och skruva på och skruva av ett snabbfäste är inte att rekommendera.. då jag är rädd skalet förr eller senare skadas. Ex, har jag sett en Minolta D5 (?) där slocknade displayen när man skruvade på snabbfästet pga av det dåliga skalet.

Visst man kan spara några kronor på enklare grejer.. men ibland kan billigt bli dyrt i längden..
Jag har mitt snabbfäste på min D200 ständigt monterad. Då blir det verkligen ett snabbfäste. Sen har jag också Hans fantastiska snabbfäste till 70-200, måste vara det stabilaste som någonsin gjorts.

paul innergård skrev:
Jag har mitt snabbfäste på min D200 ständigt monterad. Då blir det verkligen ett snabbfäste. Sen har jag också Hans fantastiska snabbfäste till 70-200, måste vara det stabilaste som någonsin gjorts.

Precis samma här.. Fick chansen att prova de här snabbfästena en fotohelg.. och blev helsåld

Gersemi skrev:
Precis samma här.. Fick chansen att prova de här snabbfästena en fotohelg.. och blev helsåld
Ett tips bara. jag har det fästet som är gjort för D200:as batterogrepp direkt monterat på kameran, dvs inte det fäste som är gjort för D200 kamerahus. Jag har provat bägge och kom fram till att batterigreppets snabbfäste var något stabilare. Sökarbilden flyttar sig helt enkelt mindre när det fästet är monterat på kameran (Vid macrofoto). Lite märkligt fenomen som jag också påtalat för Hans. Hans ställde sig skeptisk till den kombinationen vid olika vridmoment med kamera. Men jag upplever det orubbligt.

Är det någon som kör med optipods L-Bracket?
Isf maila gärna en bild eller lägg den här...

Lite sugen på ett sådant, har kollat på rrs bracket men Hans Olsson påstog att de inte var stabila nog. Jag betvivlar dock inte att hans bracket skulle vara stabilare då han verkligen vet vad han snackar om :) Vilket är tryggt när man ska handla!

Jag äger ett Manfrotto Hydrostatic 468MGRC4 och till den följer det med en snabbplatta, det går inte använda kulan utan den eftersom plattfästet är byggd med kulan.

Snabbfästet är därimot en rejäl sak som sitter både stabilt och bergfast, förstår faktiskt inte varför man skulle vilja vara utan det.

/kent.

ANNONS