Annons

Laga gammal kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

per75

Aktiv medlem
Hej

Jag har en gammal manuell systemkamera, Canon FTb, som har gått sönder. "Gardinen" som öppnas under exponeringen sluter inte alltid tätt efter exponeringen. Jag skulle tro att det är någon fjäder som är utsliten. Är det någon som vet om och var man kan laga så gamla kameror? Och vad det ungefär kan kosta.

Tack för hjälpen

/Per

per75 skrev:
Hej
"Gardinen" som öppnas under exponeringen sluter inte alltid tätt efter exponeringen.
/Per

Jag tror att både ridåer (gardinerna) och ridåband (de band som drar slutarridåerna) är tillverkade i tyg i Canon Ftb.

Därför rekomenderar jag dig att resonera med reparatören om ifall han tycker det är vettigt att "bara" byta delar av det hela.

Faktum är att det är osäkert om det ens finns delar att få tag i, men det vet säkert verkstaden.

Ofta är det så att när man bytt en del går andra sönder eftersom tyget efter viss tid faktiskt torkat och blivit skörare.

Rent allmänt är det troligen en ganska dyrbar reparation, eftersom det tar lång tid att montera ur och i en slutare, vilket man säkerligen måste göra (och det är tiden som kostar mest).

ProFlex på Kungsholmen är ett annat bra val om du bor i Stockholm, eftersom de varit auktoriserade Canonreparatörer sedan tiden då Ftb var vanlig i handeln.

ANNONS
Götaplatsens Foto