Annons

Laptop för bildredigering, tips någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anettski

Aktiv medlem
Jag planerar att köpa en ny laptop att använda för bildredigering i Photoshop. Önskar konkreta tips på laptop med bra prestanda och skärm för ändamålet. Tusen tack på förhand! Vänliga hälsningar Anette
 

Abe Normal

Aktiv medlem
En budget är önskvärt för att kunna ge relevanta tips. Krav på skärm, minnen osv. I princip alla moderna datorer fixar PS/Lr.
 

afe

Aktiv medlem
Jag använder en Macbook Pro 16" 2019 med 16GB RAM och 500GB SSD. Den har bra prestanda och en fantastisk skärm (som inte är 16:9 som de flesta andra har nu för tiden). Den är långt från gratis, men du har ju inte angett någon budget :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Macbook är ju väldigt nära 16:9, föreslår en Surface Book som har lite högre skärm vilket jag trivs väldigt bra med när det kommer till bildredigeringen.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Problemet är att jag själv har så dålig koll. :) Ser gärna att jag kan jobba utan extern skärm, att datorn är kvick och har bra minne. Vi säger max 20.000 kr.
Du får en helt okay redigeringsdator för under 10k. Det där med datorer är att utnyttja tillfället. Det svar som gällde för sex månaders sedan kan se annorlunda ut i idag. Man får borra lite i ämnet. Det finns många attraktiva märken tycker jag, som MSI, Dell, Hp, ASUS, kanske en kines-Lenovo? Slår du på "köpa bärbar dator" så kommer det upp erbjudanden.

Jag tycker Inet.se är bra att ha o göra med, blir det problem så får du hjälp. Också bra kundsupport.

HD-skärm, 15", SSD 500GB, kanske 16GB RAM. Jag brukar alltid fokusera på processorn, kolla också att det går att uppgradera RAM-minnet vid behov, typ om du köper en med 8 GB RAM. Kanske gå på förra årets dator till lägre pris? Det finns många variabler. Ser heller inget skäl till att betala mer för Mac idag, men det är mina preferenser.


Jag skulle kolla spannet 8000-10000 kr :) och icke Mac, där kan du göra klipp.
 

Theresefoto

Aktiv medlem
Jag använder en lenovo yoga som är vikbar. Sjukt nöjd med skärm, färgåtergivning osv. provade först bygga ihop en för runt 20000, sen beställde jag hem en dyr HP som jag ej var nöjd med. Hittade denna av en slump för runt 13000 men med samma egenskaper som HP som kostade 17000:- Tyvärr tror jag just min har utgått men kika på lenovo yoga! =)
 

Falumas

Aktiv medlem
Surface Book är också väldigt trevliga och välbyggda, men jag tycker skärmen var vassare på Macbook Pro (och så kände jag för att testa MacOS igen efter många års uppehåll).
För en laptop för bildredigering är skärmen helt klart viktigast. Vilket format man bäst tycker om är en smaksak.

Absolut minimum på skärm är IPS-panel, sedan kvalitet och sist format.
Skall du jobba utan extern skärm så vill du kanske ha en lite större laptop.

Processorn är tämligen oviktig alla nya AMD Ryzen och Intel i5 och i7 klarar bildbehandling. RAM minst 8GB helst 16GB, mer stör inte men hjälper heller inte så mycket. Hårddisk kan man aldrig få för mycket av, men absolut inte mindre än 512GB.

Dell laptopen som länkas till ovan är bra.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag gillar flickvännens Dell XPS 15 i7 16gb ram och 4k-särm välldigt mycket och brukar låna hennes när jag vill soff-editera, och då har jag ändå precis byggt ett monster till stationär till mig själv för videoredigering.
Men den tuggar på bra i både Ps och Lr och enda gången den kroknar lite är om jag försöker göra 18.000 pixlar bred panorama.
Men jag tycker hennes 4k-skärm är behaglig och färgäkta och trots att det är en 15-tummare så tar den ungefär lika stor plats som en 14-tummare.
Enda att tänka på är att man får stänga av Dells egna energiläge och förlita sig på windows dito för att få tystare dator om de inte redan fixat det.
Vi bytte nätverkskort i hennes dator till wifi-6 då vi båda jobbar trådlöst mot NAS, men jag tror de flesta har det numera.
 

smislo

Aktiv medlem
Om man ska välja en av dessa vilken skulle ni valt?

HP:

HP ZBook Firefly 14 G7 Mobile Workstation - 14" - Core i7 - 32 GB RAM - 512 GB SSD

HP Elite Dragonfly - 13.3" - Core i7 - 16 GB RAM - 512 GB SSD


Dell:

Dell Latitude 7310 i7/16GB/512GB

Dell Latitude 9410 2-in-1 i7/16GB/512GB


Lenovo:

P15s, 15.6" FHD, i716GB Soldered+ 32GB, 1TB, P520 2GB, LTE-UPG, IR-Cam

X1 Carbon G8, 14" FHD Touch, i7vPro, 16GB, 512GB, IntelGFX, LTE-Upgradeble, IR-Cam
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag är inne på min tredje MacBook Pro. Det har varit väldigt problemfritt och smidigt. Har absolut varit öppen för Windows, särskilt som så många säger att man sparar pengar på det. Min erfarenhet är att när man matchar specifikationer och byggkvalitet så blir det jämnt skägg till slut ändå. Jag valde 15 tum, men jag har också haft 13. Skönt med den större, men inte så stor skillnad som jag trodde. Idag hade jag troligen valt den nya 16-tummaren. Och så skulle jag inte snåla på SSD-utrymme. Det är det enda jag ångrar. Man kan ofta få en prisvärd deal genom att köpa näst nyaste modellen, eller rentav refurbished.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Macbook Pro om du frågar mig, vill man ha en problemfri dator både när det gäller hårdvara och mjukvara så är Mac överlägset bästa valet, min Windows dator kräver ständig omvårdnad, min Mac bara tuffar på, det är aldrig något problem med den.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: adl

Falumas

Aktiv medlem
MacBooks är bra hårdvara, hade en förut också. OS/X åkte dock ut snabbt, men Windows snurrar fint på dom.

Upplever dock att Dell har minst lika bra hårdvara nu och om det skulle strula så slipper man trilskas med Apples support för att få något fixat. Dell kommer till och med hem till dig och fixar.
 
ANNONS