Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mörkrumsoptik
- Trådstartare Lynx76
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Lite hänger det på vad det är för apparat.
Mest för pengarna får man för Nikons 50 & (80 eller var det 85).
Annars har jag för mig att Rodenstock är top of the line, men inte alla modeller. Modellerna skiljs med olika namn.
Men man köper ju inget nytt idag när det dräller av beg. Så det där med priser beror ju på vad man betalar.
Lampan hänger ihop med vad det är för förstoringsapparat.
Mest för pengarna får man för Nikons 50 & (80 eller var det 85).
Annars har jag för mig att Rodenstock är top of the line, men inte alla modeller. Modellerna skiljs med olika namn.
Men man köper ju inget nytt idag när det dräller av beg. Så det där med priser beror ju på vad man betalar.
Lampan hänger ihop med vad det är för förstoringsapparat.
Sonnaren
Aktiv medlem
Om du med lampfrågan menar wattalet så är det detsamma som för småbild. Jag vet inte vilken förstoringsapparat du har men jag utgår från att den kan ta flera format. En del apparater (Beseler bl.a.) har justerbara kondensorlinser så att man kan använda samma kondensoruppsättning för flera format, andra apparater fodrar en speciell kondensor för mellanformat och åter andra har från början kondensorlinserna anpassade för mellanformat coh man kan då köra både - och utan vidare.
Nu vet jag inte heller vad för mellanformat du avser men man brukar använda en brännvidd som är densamma som kamerans normaloptik.
För 4,5x6 och 6x6 används 80 mm, för 6x7 90 mm och för 6x9 105 mm.
Själv använder jag 105 mm till samtliga mellanformat och det fungerar bra. Enda nackdelen är att jag inte kan göra 50 x 60 kopior på bottenplattan från 4,5x6 negativ.
Objektivfabrikat? Schneider, Rodenstock och Nikon är mycket bra. Undvik Minoltas förstoringsobjektiv och givetvis "Krakus" m. fl billighetsvarianter.
Lycka till!
Us
Nu vet jag inte heller vad för mellanformat du avser men man brukar använda en brännvidd som är densamma som kamerans normaloptik.
För 4,5x6 och 6x6 används 80 mm, för 6x7 90 mm och för 6x9 105 mm.
Själv använder jag 105 mm till samtliga mellanformat och det fungerar bra. Enda nackdelen är att jag inte kan göra 50 x 60 kopior på bottenplattan från 4,5x6 negativ.
Objektivfabrikat? Schneider, Rodenstock och Nikon är mycket bra. Undvik Minoltas förstoringsobjektiv och givetvis "Krakus" m. fl billighetsvarianter.
Lycka till!
Us
Erik Schalin
Aktiv medlem
En bra beg. för mellanformat ligger mellan 1000-2500 kr med dig. exponeringsur.
Är det lönt att bygga om?
Jag hade nog hellre gjort mig av med Dursten.
Är det lönt att bygga om?
Jag hade nog hellre gjort mig av med Dursten.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
du får inte mycket då det är köparens marknad just nu
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag tror tyvärr att du skall skriva att köparen får ge ett bud och vara glad om ngn hör av sig.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Finns det ingen fotoklubb i närheten, de har säkert redan vad du letar efter.
Både mörkrum och folk att prata med.
Både mörkrum och folk att prata med.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag har också mörkrum, men ofta saknas ngn att bolla idéerna med direkt.
Går det göra kopian bättre? kanske på ett annat sätt?
För att komma fram till att pjatta lite här eller där så duger inte ett forum på nätet.
Själv tycker jag det är kul när man kan hänga över en bild tillsammans och komma fram till vad man bör göra för att maximera effekten.
Men annars var min tanke att det är billigare att låna utrustning än att köpa.
Går det göra kopian bättre? kanske på ett annat sätt?
För att komma fram till att pjatta lite här eller där så duger inte ett forum på nätet.
Själv tycker jag det är kul när man kan hänga över en bild tillsammans och komma fram till vad man bör göra för att maximera effekten.
Men annars var min tanke att det är billigare att låna utrustning än att köpa.