Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkrumsoptik

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite hänger det på vad det är för apparat.

Mest för pengarna får man för Nikons 50 & (80 eller var det 85).
Annars har jag för mig att Rodenstock är top of the line, men inte alla modeller. Modellerna skiljs med olika namn.

Men man köper ju inget nytt idag när det dräller av beg. Så det där med priser beror ju på vad man betalar.

Lampan hänger ihop med vad det är för förstoringsapparat.

Om du med lampfrågan menar wattalet så är det detsamma som för småbild. Jag vet inte vilken förstoringsapparat du har men jag utgår från att den kan ta flera format. En del apparater (Beseler bl.a.) har justerbara kondensorlinser så att man kan använda samma kondensoruppsättning för flera format, andra apparater fodrar en speciell kondensor för mellanformat och åter andra har från början kondensorlinserna anpassade för mellanformat coh man kan då köra både - och utan vidare.
Nu vet jag inte heller vad för mellanformat du avser men man brukar använda en brännvidd som är densamma som kamerans normaloptik.
För 4,5x6 och 6x6 används 80 mm, för 6x7 90 mm och för 6x9 105 mm.
Själv använder jag 105 mm till samtliga mellanformat och det fungerar bra. Enda nackdelen är att jag inte kan göra 50 x 60 kopior på bottenplattan från 4,5x6 negativ.
Objektivfabrikat? Schneider, Rodenstock och Nikon är mycket bra. Undvik Minoltas förstoringsobjektiv och givetvis "Krakus" m. fl billighetsvarianter.
Lycka till!
Us

Båda apparaterna du har är byggda för småbild. Du behöver alltså skaffa en annan apparat. Inom parentes kan jag också säga att jag gillar Leitz Valoy.

I skolan där jag gick för några år sedan byggde de om småbildsapparaterna på ngt sätt så att man kunde kopiera mellanformat. Vet inte vad de bytte ut men kan man inte göra nåt sånt?

En bra beg. för mellanformat ligger mellan 1000-2500 kr med dig. exponeringsur.

Är det lönt att bygga om?
Jag hade nog hellre gjort mig av med Dursten.

Det är nog lättare att hitta en begagnad apparat för mellanformat än att bygga om en småbildsapparat. Speciellt krångligt blir det om det är en med kondensor eftersom man då behöver en ny sådan och det är nog inte gratis.

/Johan

Durst dåvarande budgetmodell, F30, använde jag på sjuttiotalet. Till skillnad från Dursts mer avancerade modeller går den inte att uppgradera till mellanformat.

Olle

Det är inte lätt att bli av med Dursten. Å andra sidan så kommer det att vara lätt att hitta en apparat för mellanformat - om det inte är mer än 6x6 du behöver kopiera. De apparater som tar 6x7 och 6x9 är betydligt svårare att hitta.

Jag har också mörkrum, men ofta saknas ngn att bolla idéerna med direkt.
Går det göra kopian bättre? kanske på ett annat sätt?
För att komma fram till att pjatta lite här eller där så duger inte ett forum på nätet.

Själv tycker jag det är kul när man kan hänga över en bild tillsammans och komma fram till vad man bör göra för att maximera effekten.

Men annars var min tanke att det är billigare att låna utrustning än att köpa.

ANNONS