Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macbook - Ni som har en vad tycker ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hejsan,
Jag har en 6 år gammal HP laptop som konstigt nog har börjat ge upp ;) Så idag hade jag några timmar ledigt och gick då ut på stan och kikade lite. Fastnade i applestore på kungsgatan, applestore på avenyn och på yfo. Man kan med andra ord säga att jag börjar bli ganska sugen på en macbook. Och alla säljare som jag har talat med idag har ju självfallet sagt att det är en kanondator och precis en sån som jag behöver. Men hur är den egentligen. Ni som fotograferar kan man sköta redigering och sånt på denna ifall det krävs? (Jag har ju en stationär pc också men i vissa lägen så är man ju inte hemma)

Och hur är den annars? Vad har man för batteritid i praktiken, affären lovade ca 5 timmar. Är det något krångel med din dator? Och vilken version ska man köpa. Student som jag är så har jag ju inte obegränsat med pengar. Jag har kollat på minsta macbooken fast uppgradera minnet med 1gb och en 80bg hårdisk. Vad tror ni om det?

Är det kanske någon som har testat mathlab eller cad eller så på sin dator? Hur funkar det isf? Hur funkar spel?

Tacksam för alla tips och erfarenheter.
/Johan

Jag måste bara säga att vi har Maccar på våran skola, som vi använder hela tiden, är skitnöjd! :D.

Då jag sätter mig vid en pc blir jag bara förbannad :p.

Här är en mycket nöjd MacBooK användare. Min har den enklaste konfigurationen med 512 mb ram och 1.8 GhZ processor. Det är inte tillräckligt för bildbehandling men det var heller inte meningen. Gissar att det behövs minst 1 gb ram och gärna snabbare processor för att köra tex PS i rimlig fart.

Som vanligt i Macvärlden så känns såväl hård som mjukvaran toppen. Skärmen som är blank är också riktigt bra.

+ MacOS gränssnitt
+ iChat video (kamera inbyggd i locket)
+ iWeb
+ colorsync (color management inbäddat i hela OS)
+ snabb
+ snygg
+ möjligt köra windows
+ styrplattan (med smart scrollfunktion)

- PS CS2 segt (ej intelanpassat)
- inget ordbehandlingsprogram bundlat
- inget grafikkort (kan INTE köra aperture eller driva cinema 30" skärm.

För fotoarbete kan man utan tvivel - rent funktionellt - lika gärna använda en pc. Men macen är roligare att använda.

/F

(Svert Macbook med 2 GB internminne)

Sonen beställde en macbook 1,85 med orginal 512mb RAM, sedan beställde han nytt minne från någon PC-butik på nätet för en bråkdel av Apple´s pris.
Den går väldans bra enl utsago, jag får aldrig leka med den :-(

Ok det låter ju inte så skoj. Gul laptop vill man ju inte ha. Och det verkar ju riktigt segt om den startar om sig. Är det någon annan som har haft sådana problem.

Jag köpte en begagnad Powerbook med långt bättre prestanda än Macbooks maskiner för under Macbookens nypris. Men beggat är beggat.

Jag använder endast bärbart och Mac är helt klart det jag föredrar. Allt är liksom så mycket mer intuitivt med Mac! Mer visuellt stimulerande!

När PS kommer i Intelversion så hade jag nog kikat på Mac.. till dess.. Powerbook med mycket RAM!!

MVH Niclas,

Patrick: Hur länge har du haft din då? Och kör du bara orginalram? Det verkar vara så att dom som har haft problem har stoppat in egna ramminnen. (Av det jag lyckades läsa på dom forumen)

Slutet av augusti och inget utbyggt minne.

Jag ska ta ut den i dagsljus och kolla färgen noga i morgon. Låter nästan som ett sent aprilskämt ;)

Ja det låter ju onekligen skummt men å andra sidan så finns det väl en liten möjlighet att det är sant. Plast kan ju gulna. Skriv gärna ett meddelande här när du har kollat. Jag är ju nyfiken. MEn annars är du nöjd med datorn. Den funkar bra med texthantering lyssna på musik och titta på film och sånt eller?

sjohan skrev:
MEn annars är du nöjd med datorn. Den funkar bra med texthantering lyssna på musik och titta på film och sånt eller?

Japp, kör lite på ett trial officepaket och film fungerar också bra. Lite svag volym med inbyggda högtalarna möjligen..

Fredrikpersson skrev:
Har fått motsatt uppgift men det kanske bara gällde den tidigare versionen av aperture. Goda nyheter, i vilket fall som helst.

Så här ser listan av datorer som stödjs ut i version 1.5:

System Requirements

One of the following Macintosh computers:
Mac Pro
Power Mac G5 with a 1.6GHz or faster PowerPC G5 processor
MacBook Pro
MacBook
15- or 17-inch PowerBook G4 with a 1.25GHz or faster PowerPC G4 processor
iMac with 1.8GHz or faster PowerPC G5 or Intel Core Duo processor
Mac mini with Intel Core Solo or Duo processor

Dvs. en väldans massa mer burkar som fungerar numera.

ANNONS
Götaplatsens Foto