Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamiya RB 67 Pro-S vs RZ67

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Mamiya RB 67 Pro-S / RZ67

Skillnaden mellan dessa kameror?
Är lite nyfiken och hittar inte direkt vad jag letar efterpå internet.

Vad skiljer dem åt?
Fokuserar båda genom bälgutdrag?
Vilken är den bättre?
Mest lättarbetad?

Tja erfarenheter och ert tyckande vore tacksamt!

RB har Revolving Back, därav namnet.. Vilket innebär att du kan vrida magget, istället för hela huset, när du vill ha "stående" fomat..

Läs mer här

Jag använder RZ i mitt fotograferande men har tyvärr dålig koll på RB som är en äldre modell.

Båda har roterande magasin medan RB kräver att man spänner upp både huset och på magasinet. Två frammatningar alltså.

Eller minns jag fel? Blev lite osäker nu...

Det är två operationer med RB, slutarspänning/öppning och spegelnedfällning med en arm på huset och sedan filmframmatning med separat arm på magasinet. RZ vet jag inget om.
Us

Det är samma på RZ, men man kan mata fram filmen och spänna slutaren i samma moment med "frammatningsarmen". För att använda spegeluppfällning innan exponering så måste först en trådutlösare vara inskruvad i objektivet, sen trycker man på utlösaren och spegeln fälls upp och slutaren stängs samt att objektivet bländar ner till den inställda bländaren, därefter utlöser man slutaren med trådutlösaren! Lätt som en plätt!

Har själv inte använt RB men jag gillar verkligen fokuseringen på RZ, är samma på RB om jag inte misstar mig, att justera objektivet fram och tillbaka med en bälg mellan objektivet och huset ger ger bättre känsla och kontroll över skärpeinställningen jämfört med att ställa skärpan i objektivet, men det är ju en smaksak.

Det negativa med RZ är att den är ganska tung och klumpig, den känns något plastig men verkar vara riktigt stryktålig ändå.

Det positiva och det jag gillar kameran för är att den inte behöver lutas tackvare det mycket smidiga sättet att vrida magasinet. Bälgen ger ju utmärkt närgräns (för att vara 6x7-formats kamera) till och med med normalobjektiv utan mellanringar. Bildkvaliteten blir fantastiskt fin, blir nästan salig att se ett skarp välexponerat velvia-dia på ljusbordet från RZ!

mvh/Fredric

Största skillnaden är att RB har mekanisk slutare och är helt oberoende av batteri, medan RZ drivs med batteri.

Hade man orkat kollat snabbt på mamiyas hemsida så ser man ju att även RZ har roterande bakstycke... Förlåt..

/jeppe - som håller sig till Canon-frågor i fortsättningen..

Fredric C skrev:
...Det negativa med RZ är att den är ganska tung och klumpig, den känns något plastig men verkar vara riktigt stryktålig ändå...

...blir nästan salig att se ett skarp välexponerat velvia-dia på ljusbordet från RZ...

Jag använder ofta enbenstativ när jag fotograferar porträtt och modell.
Det jag saknar är en greppbulle för fingrarna, blir man lite svettig är det svårt att hålla stadigt i kameran när man jobbar snabbt.

Visst är det härligt att titta på 6x7-neggen på ljusbordet.

Har jobbat både med RZ och RB genom åren.

RZ har större slutartidsomfång 8 sek - 1/400s
men är helt batteriberoende, alltid extra batteri med.

På RZ kan man använda både RZ objektiv och RB gluggar men inte RZ optik på RB

Vivitar tillverkade en blixt förr som hette vadå ?
kanske 283 eller nåt sånt lanserades som ljusmaskinen. Till den fanns ett underbart handgrepp för att ha blixten på som monterad på
Mamiyakameran gav ett underbart grepp för frihands fotografering, men det är tungt och stativ rekommenderas. Har haft lite strul med de RB magasin som jag arbetat med, men det har löst sig till slut.

Mamiyagluggarna är underbara och mina favosar är 65mm och 127 mm en bra kombination tycker jag.
Men en bra kamera är det både RZ och RB n inga specialgängor för filter eller superdyra motljusskdd etc.....

Jag vet inte vilken jag skulle välja rakt av så där trivs bra med vilket som men har numer en
RB.

ANNONS
Götaplatsens Foto