Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mediamarkt reklamation

Produkter
(logga in för att koppla)

claesjesper

Medlem
Tja

Tråkigt att mitt första inlägg ska bli ett gnälligt ett men jag måste skriva av mig lite. Hängt här ett tag och lärt mig en massa av den enorma samlade kompetensen som finns här.

Mitt canon 50 mm 1.8II började hacka i autofokusen och lämnade in gluggen, ett år och tre veckor efter inköp. Visste på förhand att detta är ett känt problem men kände att de optiska fördelarna samt priset skulle överväga. Enkel reklamation tänker jag. Eftersom garantitiden gått ut vill MM att jag skriver på ett papper där undersökningskostnaden på 500 spänn samt frakt ska betalas om man vill ha tillbaka objektivet om det är utsatt för fukt, tapp- och stötskada. Fine tänker jag, vårdar mina prylar och slänger absolut inte omkring dem och vet att jag inte gjort det med gluggen och skriver glatt på. Får besked från serviceverkstan att det är stötskadat och det kostar att få hem ett skadat objektiv. Jag avböjer. Inga pengar att bråka om direkt och tveksam hantering av MM med sådana "kontrakt". Vill egentligen inte ha massa klappar på axeln (jo lite) men är sur och behöver bara skriva av mig.

Nästa person som reklamerar på MM kanske ska ifrågasätta "kontraktet" om man inte får reklamera ändå, vilket jag tror.

//Jeppe
 
Man ska nog se upp när man köper från MM... har oxå en dålig eftersmak av dem. Kan dom bevisa att den är stött eller tappad? Har aldrig varit med om liknande tidigare.
 
Hur avgör man att det är stötskadat - om det inte finns några uppenbara yttre skador på objektivet?

Det blir väl ord mot ord, och då är det ju lite trist att en sådan jätte som MM inte är smarta nog att sätta det på goodwill-kontot och reparera. Kostar dom några hundringar istället för att som nu förmodligen tappa en kund som kunde lagt tusenlappar.
 
Tycker MM är lite av en fuffens-butik med konstiga villkor och i genomsnitt, inte speciellt imponerande priser. Jag har bara inhandlat någon enstaka grej hos dem. Men tror inte att jag vågar anförtro något dyrare till dom. Tyvärr.
 
Inte för att vara sån, men varför orkar man krångla med garanti och sånt här över ett objektiv som inte ens kostar en tusenlapp?
 
Faktum är att de har samma villkor även om garantitiden inte gått ut. Var och lämnade in mitt Zeiss 35/1.4 då motljusskyddet börjat strula och inte gick att sätta på längre (japp, fånigt problem men Zeiss tar 1500:- för motljusskydd så jag ville inte skruva isär det...). MM vill dessutom ha 2-4 veckor för att fixa problemet.

Tidigare erfarenheter av MM är inte särskilt bra heller. Lämnade in ett Nikon 70-200 VR II och det glömdes bort och tog ca 6 veckor att få fixat.
 
Tycker MM är lite av en fuffens-butik med konstiga villkor och i genomsnitt, inte speciellt imponerande priser. Jag har bara inhandlat någon enstaka grej hos dem. Men tror inte att jag vågar anförtro något dyrare till dom. Tyvärr.

Kan inte allt om MM. Men köpte en lyxmus och upptäckte att Elgiganten var 50:-billigare. Hade vägarna förbi så jag tänkte att en 50-lapp är också pengar. Tjejen tog god tid på sig och då hon tittade upp från skärmen fick jag veta att den var ännu billigare på NeOnet. Så jag gick därifrån med 195:- för besväret. En annan sida av detta imperiums verksamhet
 
Ingen fotopryl direkt.
Men jag köpte hemmabio (samsung) som hade en störning i 2 kanaler, åkte från Karlstad till Örebro för att fixa. På vägen stannade jag på Net on Net för att kolla lite allmänt sådär.
Väl på mediaMarkt sa de inga problem, vi byter det rakt av...men nu hade jag sett roligare saker p Net on Net (Onkyo/Canton) så jag frågade rakt ut om jag inte bara kunde få pengarna och lämna grejjerna här. Killen skruvade lite på sig och sa att han skulle höra med sin boss, 5 minuter senare hade jag pengarna och var på väg till Net on Net.
Goodwill i mina ögon:)
 
Har ingen bra erfarenhet av att reklamera på Mediamarkt. De svarar varken på telefon, mail eller webbformulär...


/ Kalle
 
Dåliga erfarenheter verkar det vara gott om. Själv lämnade jag in grejor som MM skulle ringa då de var klara. Självklart ringer de inte, varken första eller andra gången de "lagade" prylen.

Efter det slängde jag skiten, orkade inte reklamera igen.
 
Dåliga erfarenheter verkar det vara gott om. Själv lämnade jag in grejor som MM skulle ringa då de var klara. Självklart ringer de inte, varken första eller andra gången de "lagade" prylen.

Efter det slängde jag skiten, orkade inte reklamera igen.
Skit? Var det dyrbara grejor?
 
Ja, canonverkstaden säger att det är stötskadat. Nej, det är inte mediamarkts fel vilket jag inte heller påstår om du läser inlägget ordentligt. Det är kontraktet och servicenivån som stör mig.

50/1.8II är extremt stötkänsligt och går lätt sönder för nästan ingenting.
Som någon skrev - jag skulle heller aldrig orka krångla för ett så billigt objektiv om det inte var ett helt glasklart garantiärende. Min energi är värd mer än dom hundralapparna.
Plocka isär det, ge ungarna linserna att leka med och köp nytt istället.
 
Jag har ingen erfarenhet av vare sig MM, Net on Net eller andra giganter, Jag köper mina prylar hos Uppsala Fotokompani. Kanonbra personal, personlig service och med priser som oftast ligger ungefär lika med genomsnittspriset på webben. Nätet eller stormarknaderna är inte alltid vare sig bäst eller billigast.
(Nej, jag jobbar inte på U Fotokompani och nej, jag får inte någon ersättnning för denna "reklam".)

/ FiCa1
 
Tråden heter ju "Media Markt reklamation" så konstigt nog fick jag intrycket att det var Media Markt du hade besvär med. Många inlägg i tråden handlar följaktligen om Media Markt.
 
ANNONS