Annons

Min D850 är här

Produkter
(logga in för att koppla)

PÅK

Medlem
Jag är mest överrumplad av att det fortfarande finns så stora företag som är så likgiltiga över begreppet kundnöjdhet. Har man leveransproblem bör man gå ut och informera om det så att förväntningarna möter verkligheten. Nu finns det t.o.m. "Inbyteskampanjer" som innebär att man får gå kameralös i månader för att tillverkaren låtsas att det finns nya kameror att tillgå. Att byta kamerasystem gör man inte i en handvändning, men i det här fallet känns det väldigt lockande.
 

iSolen.se

Guest
Är det någon som vet status på försäljningen av D850 i Sverige? Det var nu ett kvarts år sen ”release”, men butikshyllorna gapar fortfarande tomma och från alla dessa män på Nikon hörs intet. Dessutom är antalet D850-ägare här på Fotosidan i stort sett oförändrat runt 10 :)
Det är betydligt fler :)
 

iSolen.se

Guest
Jag är mest överrumplad av att det fortfarande finns så stora företag som är så likgiltiga över begreppet kundnöjdhet. Har man leveransproblem bör man gå ut och informera om det så att förväntningarna möter verkligheten. Nu finns det t.o.m. "Inbyteskampanjer" som innebär att man får gå kameralös i månader för att tillverkaren låtsas att det finns nya kameror att tillgå. Att byta kamerasystem gör man inte i en handvändning, men i det här fallet känns det väldigt lockande.
Jag kan garantera att de inte är likgiltiga.

Efterfrågan överträffade deras förväntningar med råge och det kan svårligen veta förrän man tryckt på knappen, dvs annonskampanj, pressrelease, mässor, media etc, och beställningarna trillar in.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag kan garantera att de inte är likgiltiga.

Efterfrågan överträffade deras förväntningar med råge och det kan svårligen veta förrän man tryckt på knappen, dvs annonskampanj, pressrelease, mässor, media etc, och beställningarna trillar in.
Som Ola säger, ingen tillverkare är likgiltig inför vad kunderna tycker. Av vad jag hört i efterhand från tillverkare då sådana här situationer uppstått tidigare genom åren (för det har de gjort, med jämna mellanrum) så är de plågsamt och frustrerande för dem att inte kunna leverera allt de kunder vill ha.

Problemet för kamera- och objektivtillverkarna (det här drabbar företag som Sigma och Tamron också) är dels att de lever i en marknad som är ganska svår att förutse. Och dels att kameror och objektiv, utom möjligen väldigt generiska kompaktkameror och de allra enklaste systemkamerorna, tillverkas i - industriellt sett - närmast hantverksmässig skala. Det är ur industriell synpunkt otroligt små serier och trots allt få enheter per månad eller år. Och sådan tillverkning är inte lätt att bara skala upp eller ned om man råkat missbedöma behoven lite. Tillverkningen kräver skicklig och välutbildad personal och mycket specialbyggda maskiner, och det är inte bara att ringa Nisse från Manpower när man behöver dra upp kapaciteten.

Sist men inte minst så har man mycket specialgjorda komponenter av olika slag, ofta inköpta från underleverantörer, vars tillverkningskapacitet måste beställas långt i förväg. Ta bara optiskt glas, mer exotiska glaskvaliteter måste man bokstavligen beställa år i förväg för att vara säker på att få dem. Om då plötsligt försäljningen går bättre än väntat är det inte bara att ringa och beställa mer - det kan ta ett bra tag innan leverantören hinner tillverka just det du är ute efter. Sensorer och många andra specialkomponenter lider av samma grundproblem.
 

PÅK

Medlem
Som Ola säger, ingen tillverkare är likgiltig inför vad kunderna tycker. Av vad jag hört i efterhand från tillverkare då sådana här situationer uppstått tidigare genom åren (för det har de gjort, med jämna mellanrum) så är de plågsamt och frustrerande för dem att inte kunna leverera allt de kunder vill ha.

Problemet för kamera- och objektivtillverkarna (det här drabbar företag som Sigma och Tamron också) är dels att de lever i en marknad som är ganska svår att förutse. Och dels att kameror och objektiv, utom möjligen väldigt generiska kompaktkameror och de allra enklaste systemkamerorna, tillverkas i - industriellt sett - närmast hantverksmässig skala. Det är ur industriell synpunkt otroligt små serier och trots allt få enheter per månad eller år. Och sådan tillverkning är inte lätt att bara skala upp eller ned om man råkat missbedöma behoven lite. Tillverkningen kräver skicklig och välutbildad personal och mycket specialbyggda maskiner, och det är inte bara att ringa Nisse från Manpower när man behöver dra upp kapaciteten.

Sist men inte minst så har man mycket specialgjorda komponenter av olika slag, ofta inköpta från underleverantörer, vars tillverkningskapacitet måste beställas långt i förväg. Ta bara optiskt glas, mer exotiska glaskvaliteter måste man bokstavligen beställa år i förväg för att vara säker på att få dem. Om då plötsligt försäljningen går bättre än väntat är det inte bara att ringa och beställa mer - det kan ta ett bra tag innan leverantören hinner tillverka just det du är ute efter. Sensorer och många andra specialkomponenter lider av samma grundproblem.
Jag har full förståelse för att det kan bli fördröjningar och en tillverkare kan inte ha en produktionskapacitet anpassad för topparna i efterfrågan. Det är den totala bristen på information från tillverkaren jag vänder mig mot i det här fallet, när tom återförsäljarna säger att de inte får någon information från tillverkaren om kommande leveranser. En viss väntetid är rimlig, men när månaderna rinner iväg så borde Nikon ta bladet från munnen.
 

iSolen.se

Guest
Jag har full förståelse för att det kan bli fördröjningar och en tillverkare kan inte ha en produktionskapacitet anpassad för topparna i efterfrågan. Det är den totala bristen på information från tillverkaren jag vänder mig mot i det här fallet, när tom återförsäljarna säger att de inte får någon information från tillverkaren om kommande leveranser. En viss väntetid är rimlig, men när månaderna rinner iväg så borde Nikon ta bladet från munnen.
Du vet att leveranstiderna är långa, exakt hur långa vet ingen eftersom det beror på efterfrågan så om 10 000 extra enheter räcker tre dagar eller hela vintern är inte lätt att säga. Saken kompliceras av att vissa lagt beställningar i flera butiker samtidigt.

Vad tycker du att de ska säga som gör att du känner dig mer informerad?
 

PÅK

Medlem
Du vet att leveranstiderna är långa, exakt hur långa vet ingen eftersom det beror på efterfrågan så om 10 000 extra enheter räcker tre dagar eller hela vintern är inte lätt att säga. Saken kompliceras av att vissa lagt beställningar i flera butiker samtidigt.

Vad tycker du att de ska säga som gör att du känner dig mer informerad?
Nej, jag fick ingen information om att det är väldigt långa leveranstider när jag nappade på ett inbyteserbjudande. När nu efterfrågan överträffar deras egna förväntningar och det resulterar i en oviss kameralöshet en längre tid skulle skulle det t.ex. kännas väldigt bra att veta om det handlar om veckor eller månader.
 

iSolen.se

Guest
Nej, jag fick ingen information om att det är väldigt långa leveranstider när jag nappade på ett inbyteserbjudande. När nu efterfrågan överträffar deras egna förväntningar och det resulterar i en oviss kameralöshet en längre tid skulle skulle det t.ex. kännas väldigt bra att veta om det handlar om veckor eller månader.
Det är väl ändå butikens fel som tog emot din gamla kamera utan att samtidigt ge dig den nya, men så undrar jag du varit i höst som inte hört halva internet klaga på D850-brist.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har full förståelse för att det kan bli fördröjningar och en tillverkare kan inte ha en produktionskapacitet anpassad för topparna i efterfrågan. Det är den totala bristen på information från tillverkaren jag vänder mig mot i det här fallet, när tom återförsäljarna säger att de inte får någon information från tillverkaren om kommande leveranser. En viss väntetid är rimlig, men när månaderna rinner iväg så borde Nikon ta bladet från munnen.
Där kan jag dessvärre inte annat än hålla med dig.

Japanska företag är ökända för att vara dåliga på att kommunicera - med kunder, med aktieägare, med myndigheter eller rent av med sina egna lokalkontor i andra länder - och Nikon är i det avseendet dessvärre ett mycket japanskt företag. Så du får en kedja där Nikon i Japan inte berättar mycket för Nikon Nordic som därmed kan berätta ännu mindre för butiker som definitivt inte vet vad de skall säga till sina kunder.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Där kan jag dessvärre inte annat än hålla med dig.

Japanska företag är ökända för att vara dåliga på att kommunicera - med kunder, med aktieägare, med myndigheter eller rent av med sina egna lokalkontor i andra länder - och Nikon är i det avseendet dessvärre ett mycket japanskt företag. Så du får en kedja där Nikon i Japan inte berättar mycket för Nikon Nordic som därmed kan berätta ännu mindre för butiker som definitivt inte vet vad de skall säga till sina kunder.
Nikon Nordic finns väl dessutom inte längre, utan verksamheten här är numera en filial till Nikon UK. Jag betvivlar att det förbättrat informationsflödet.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Enorm efterfrågan säger Nikon, går tunga FF mot en ny vår nu.
Ser man till i alla fall den svenska marknaden så är småbild (fullformat) en mycket viktig del av DSLR-försäljningen: Sett till värde har småbildsmodeller de senaste två åren stått för för ca 35-40% av hela DSLR-marknaden (mot ca 15 % av volymen). Medan för spegelfritt har småbild under samma period utgjort ca 15 % av försäljningsvärdet och en ännu mindre del av volymen. Och under september 2017 (när D850 hade börjat säljas) såldes det småbilds-DSLR för mer pengar än hela försäljningsvärdet av spegelfria kameror sammanlagt (alla sensorstorlekar). Samma sak var det för knappt ett år sedan när försäljningen av Eos 5D Mark IV kom igång.

Annorlunda uttryckt: För Canon och Nikon betyder småbildskameror enormt mycket idag mot för några år sedan. Och de lär nog snarare bli mer viktiga framöver.
 

martinot

Aktiv medlem
Tycker inte att marknaden är märklig. Tvärt om så stämmer den mycket väl med mitt egna (och uppenbarligen många andras) tänk.

Tycker att FF/småbild av flera historiska, men även tekniska och praktiska orsaker, är normalt ett bättre lämpat format för DSLR (om man inte främst fotar fågel).

Gällande spegellöst så har det inte samma varken historiska, såväl som tekniska eller praktiska begränsningar som DSLR:er, och därmed större frihet att välja sensorformat som är både större och mindre än småbild/FF. Där föredrar jag istället oftast APS-C som den för mig, normalt, bästa kompromissen mellan storlek/vikt och prestanda.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har tagit de första bilderna. Mycket tyder på att om det är en tegelsten så är det åtminstone en väldigt högfungerande tegelsten.

Den känns skarp! Jämfört med min D800. Det kan förstås vara inbillning, men jag gissar att det är effekten av inget lågpassfilter jag ser, mer än den högre upplösningen. Hårstrån tycker jag ser skarpa ut på ett sätt de inte gjort tidigare.
 

Cope1

Aktiv medlem
Jag gick från en 810:a så jag misstänker att effekten inte blir riktigt lika stor för mig. Det ska dock bli roligt att testa den i fält så småningom. Just nu leker jag mest med wifi och lite andra saker :)
 
ANNONS