Annons

Minneskortsläsaren i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Mayhem77

Aktiv medlem
Hej,

Har precis tänkt att jag ska inhandla en kortläsare med firewire för CF. Men så kom jag och tänka på den kortläsaren som jag har i datorn. Är det någon som vet vilken hastighet en sådan läser i?

De flesta handlare verkar ha kortläsare för USB 2.0 men den vill jag inte ha, när man kommer hem med 1000st bilder tagna vill jag att det ska röra på sig. Men frågan är ju om datorn läser snabbare än 40mb/sek som en Firewire gör.

Men som sagt, läser en dators läsare snabbare än firewire ?

Mvh Niklas

Ganska omöjligt att svara på, men enklast möjliga är nog en ganska bra gissning. Mao så kommer förmodligen sandisk Extreme-läsare att piska din inbyggda USB2-läsare...OM du har extreme III kort. Använder du Extreme IV-kort så bör du använda därtill avsedd läsare, för att få ut max.

En dator kan normalt, till en SATA2-disk skriva med 80-100MB/s. Sen kan man strunta i den teoretiska 300MB/s som gränssnittet ger, eftersom det är just, teoretiskt.

Hmm, intressant information.
Jag kör med Extreme III kort för stunden, men funderar på Extreme IV som ett kommande kort.

Men om man då säger så här, oavsett om jag har ett Ultra II, Extreme III eller IV så är USB 2,0 nästan dubbelt så snabb som den befintliga i datorn. Kör man dessutom då med en firewire så är det "ljusår" snabbare.

Det tog mig förra helgen ca: 80-90min att ladda in 942kort där storleken varierade mellan 3,2 och 4,3 har jag för mig. En snabbare kortläsare är därför ett måste :-D

Hmm.. Så ca 4GB tog 80 minuter, då har du med all säkerhet en vanlig USB (1) läsare i datorn.

Det är således 0.8MB/s. Det är illa det...

Normalt sett ligger överföringshastigheten på 15-20MB/s med ett extreme III kort.

PCI-slot....

...kan ju handtera mera, numera; men icke sa Nicke i min "state of the art HP"
Jag kör USB 2.0 från extern läsare; perfect! (jag hinner rulla en sig pr, 2Gb).....och jag är snabb...på att rulla :)
Röker du inte; så är nog firewire det enda....eller USB 2.0 och kaffe som jeppe använder :)

Mayhem77 skrev:
Hmm, intressant information.
Jag kör med Extreme III kort för stunden, men funderar på Extreme IV som ett kommande kort.

Men om man då säger så här, oavsett om jag har ett Ultra II, Extreme III eller IV så är USB 2,0 nästan dubbelt så snabb som den befintliga i datorn. Kör man dessutom då med en firewire så är det "ljusår" snabbare.

Det tog mig förra helgen ca: 80-90min att ladda in 942kort där storleken varierade mellan 3,2 och 4,3 har jag för mig. En snabbare kortläsare är därför ett måste :-D

"ljusår" är ett längdmått, oavsett om man sätter det inom citationstecken eller ej. Jag förstår ändå vad du menar, men vill föreslå tex. "som ett ormhugg".

Om det tog dig 80 minuter att överföra 942 filer så skulle det ta 20 minuter om du hade fyra gånger så snabb överföring, ceteris paribus. Det är fortfarande ganska lång tid för att sitta och glo på skärmen. Jag skulle i ditt läge sukta efter förtio gånger så snabb överföring för att stå ut med att sitta kvar vid datorn, annars skulle jag göra överföringen medan jag gör något annat.

Så, finns det något som är förtio gånger snabbare än det du har nu? -Jag vet inte, men du kanske får svar här i tråden, eller på Google.

Tomasz skrev:
"ljusår" är ett längdmått, oavsett om man sätter det inom citationstecken eller ej. Jag förstår ändå vad du menar, men vill föreslå tex. "som ett ormhugg".

Hahaha, ja det var ett taskigt ordval det erkänner jag. Från och med nu ska jag tänka efter, eller bara köra med "som ett ormhugg"

Röker du inte; så är nog firewire det enda....eller USB 2.0 och kaffe som jeppe använder :)
Rökare är jag inte, men en kaffe kan ju smaka. Men trots att jag enbart är kaffedrickare så lockar det med firewire.
Med uträkningen om att det skulle ta ca:20min att ladda ca:4Gb om jag har 4ggr så snabbt och firewire är ju betydligt snabbare så drar jag genast på smilbanden.

Har ni någon affär att rekommendera att beställa en sådan ifrån? Bor i Sthlm men ska till Falun imorgon så kanske någon av dessa order har en bra handlare. Annars har jag inge betänklgheter på at beställa från nätet.

Sandisk säljer ju Extreme IV tillsammans med en Firewireläsare till ganska bra pris.
Den är snabb som tusan !
Jag köpte min på Cyber.

Köpte just en SandiskExtreeme läsare för USB 2.0 och den var mycket snabbare än den interna jag använt tidigare.

Funderade också på att köpa en FW800 läsare men avstod av två skäl. Dels så har jag bara ett FW400 kort i datorn (funkar visserligen med FW400 men om man inte köper ett FW800 kort så är det som att elda för kråkorna) och dels så är det smidigare med USB om man ska föra över bilder till någon annans dator. Numer börjar det komma fler datorer som har FW som standard men långt ifrån alla.

Guldpläterade kontakter av mycket hög kvalitet uppfyller kontaktkraven upp till 400 – 500 cykler. Sådana kontakter används i s.k. industrielektronik typ telefonstationer, medicinsk elektronik mm. För militära tillämpningar finns andra och ännu snävare krav. Om dessa kontakter ej fungerar så kan det gälla livet.

När det gäller hemelektronik så används oftast mycket lågt klassade kontakter som klarar upp till 100 cykler. Används i t ex TV, klockor, GPS, kameror etc. och för sådan utrustning brukar man säga att det inte gör så mycket om den inte fungerar. Det är på sin höjd förargligt…

Om man byter minneskortet i sin digitalkamera två gånger om dagen kan man alltså göra detta med gott samvete i ca 200 dagar.

Jag kan inte tänka mej att ta i och ur en digitalkameras minneskort mer än absolut nödvändigt. Jag tankar ur kamerorna via kabel ansluten till kameran. Kör man med firewire så tar det ändå bara några minuter.

Observera att om man har t ex flera minneskort som man enbart använder i en och samma kamera kommer slitaget på kontakterna att bli mycket mindre än om man flyttar korten mellan olika kameror och kortläsare. Kontakterna kommer då att slitas till och inpassas just till varandra… All tömning av korten måste då alltid ske genom kameran…
/Harald

Haraldus skrev:
När det gäller hemelektronik så används oftast mycket lågt klassade kontakter som klarar upp till 100 cykler. Används i t ex TV, klockor, GPS, kameror etc. och för sådan utrustning brukar man säga att det inte gör så mycket om den inte fungerar. Det är på sin höjd förargligt…

Om man byter minneskortet i sin digitalkamera två gånger om dagen kan man alltså göra detta med gott samvete i ca 200 dagar.

Om vi pratar CF kort och kontakter i kameran så finns det faktiskt ett antal krav som sådan utrustning måste uppfylla. Dessa kan hittas i CF specifikationen som bl.a. anger ett minimum på 10000 cykler för dessa kort.

Att någon serios tillverkare skulle medvetet använda kontakter som inte ens uppfyller standarden tvivlar jag på.

Se kap. 3.3, Table 3, Durability.
http://rumkin.com/reference/aquapad/files/cfspc3_0.pdf

Jag köpte en Sandisk Extreme firewire-läsare till min PC och den fullkomligt sprutar in filerna i datorn jämfört med den inbyggda USB 2-läsaren. Väl värt pengarna i min mening.

Jag har just fått en ny laptop i jobbet och den har ExpressCard istf PCMCIA, jag har beställt men ännu ej fått en ExpressCard/CF-adapter. Ska bli intressant att se hur pass snabb den är, enligt specarna bör det vara hygglig sprutt på den också.

Jag ser att det står det, ”10,000 mating cycles without exceeding lowlevel contact resistance”

När jag skrev om denna sak här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1025136#post1025136

så hörde en telefonstationstekniker av sig och sa att ingen förgyllning håller för mer än 400 cykler. Och en sådan förgyllning måste ha lagts på i flera skikt. De s.k. europadonen som ofta används i s. k. industrielektronik garanteras 400 och ibland 500 cykler och det finns inget bättre att få tag i. Den materialspec man då brukar hänvisa till är denna:

http://catalog.tycoelectronics.com/...NF&GIID=1331&BML=&PID=89120&LG=1&I=13&RQS=C~1^M~BYPN^TCPN~213300-1^RQPN~213300-1

Ska forska vidare i detta.
/Harald

borealis skrev:
Om vi pratar CF kort och kontakter i kameran så finns det faktiskt ett antal krav som sådan utrustning måste uppfylla. Dessa kan hittas i CF specifikationen som bl.a. anger ett minimum på 10000 cykler för dessa kort.

Att någon serios tillverkare skulle medvetet använda kontakter som inte ens uppfyller standarden tvivlar jag på.

Se kap. 3.3, Table 3, Durability.
http://rumkin.com/reference/aquapad/files/cfspc3_0.pdf

Ingen fara alls, intressant dimension på det hela bara. Så detta är alltså den som sitter i datorn som ska fixa 10.000cykler ?

Jag har forskat vidare när det gäller elektriska kontakter. Jag började med att ställa en formell fråga till ett antal minneskortstillverkare om hur många i- och urproppningscykler deras CF- och SD-kort klarar. Två svarade skriftligen och angav att deras kort givetvis klarar 10 000 mekaniska cykler. En tillverkare ringde och sa att de inte vill uppge några siffror eftersom inga minneskort från någon tillverkare klarar 10 000 cykler eftersom kontakterna är våtförgyllda och alldeles för mjuka. I kritiska tillämpningar i larmsystem, fordonselektronik, mobiltelefoner mm har man gjort försök med kontakter som specificerats inom projektet Maxfas. Bygger på ett keramiskt material som är mycket nötningsbeständigare än guld.
Se t ex här:
http://bors.aktiespararna.se/akties...six.se:20070207:WKR_1003647443:1) (src WKR)))

Min rekommendation om att inte onödigtvis proppa i- och ur kamerans minneskort kvarstår alltså.
/Harald

Hur många cykler klarar USB/Firewire-kontakten då, och skulle det vara bättre och billigare tror du att byta ut den?

ANNONS