Helmetrock
Aktiv medlem
Det finns snabbfästen till de flesta typerna av plattor att köpa. Dessutom finns det adaptrar från 1/4 till 3/8 så att man kan sätta dem direkt på monopoden också, om den inte redan har en vändbar gänggång.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fyrdelade Cullmann Magnesit 580C verkar mer prisvärt; lyxplast (kolfiber), 54 - 168 cm, 10 års garanti, klarar 12,5 kg utrustning (mot Manfrottos 5 kg) men väger bara 30 gram mer. Just nu dessutom 200,- rabatt hos CyberPhoto så det är över tusenlappen billigare än det femdelade Manfrotto.
För min del så är monopoden numera något jag mest använder när jag inte förflyttar mig så mycket. När barnbarn idrottar t.ex. När jag är ute i skog och mark har jag gått över till en BlackRapid RS-7 Curve. Men jag bär den på "fel sida". Har jag 600 mm på kameran så hänger den i objektivets stativfot med kameran frammåt. Då är det bara att ta tag i foten med vänster hand och direkt svinga upp kameran i fotoläge. Tycker jag fungerar suveränt bra.Manfrottos 695 ligger bra till var och kände och klämde på monopodar idag. Köpte dock till sist den billigaste monopoden (Braun Light Weight M1) dom hade bara för att se om monopod är min grej. Skall testa under juli och är monopod min grej blir det ett Manfrotto i augusti.
/Karl
Är inte BlackRapid RS-7 Curve en bärrem eller ger Google mig fel info? Lite dåligt med stativfunktion i remmar tycker jag.![]()
Ja det är inget stativ alls men ofta använder man ju monopod mer för att vissa kombinationer är tunga än att det är stativfunktionen man behöver. Är det stativ man måste ha är detta inget alternativ men vill man ha med en tung kombination ut i skog och mark är detta ett icke kraftansträngande sätt att få med kameran med monterat tele.Är inte BlackRapid RS-7 Curve en bärrem eller ger Google mig fel info? Lite dåligt med stativfunktion i remmar tycker jag.![]()
Ja det är inget stativ alls men ofta använder man ju monopod mer för att vissa kombinationer är tunga än att det är stativfunktionen man behöver. Är det stativ man måste ha är detta inget alternativ men vill man ha med en tung kombination ut i skog och mark är detta ett icke kraftansträngande sätt att få med kameran med monterat tele.
Kanske ett alternativ till "snörstativ"? ;-)
Vad är ett snörstativ då, undrar du kanske?
Jo, det är helt enkelt ett snöre i "lagom" längd som du gjort öglor i båda ändar på. Den ena öglan sätter du foten i, den andra öglan trär du runt objektivet. Sedan "lyfter eller drar" du kameran uppåt så att du spänner/sträcker snöret. Fungerar förvånansvärt bra! Dessutom, "stativet" får utan problem plats i fickan!
Tror du inte det funkar? Testa det, och jag blir inte förvånad om du också blir förvånad över hur effektivt det är! Visst, det kan på intet sätt ersätta vanliga stativ, men till skillnad från dem så kan snörstativet alltid vara med. Och det bästa stativet är det du har med dig! Inte sant?
Då kan du ju passa på att använda båda samtidigtför ännu bättre resultat.
/Stefan R. Nilsson
Det är ju där VR arbetar bäst. Långa slutartider brukar vara sekundrar när man talar om att stänga av dom. 1/13 s på 28 mm kan man göra handhållet utan VR.
/Stefan R. Nilsson
Ja, en vinkelled till stativet är guld värt! Den måste ha samma snabbfäste som ens andra stativ dok, det finns inget värre än att tatta med flera olika snabbplattor på kameran.
Falu koppargruva är ett häftigt ställe! Jag var nere i Sala Silvergruva tidigare i veckan, de här är tagna med Fuji X100 handhålletDet hade varit perfekt om jag haft med mig monopodet, men det var lite oplanerat.