Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)

snap

Aktiv medlem
Mikael jag är nog den som klagat mest på canon däremot har jag en 24-70 som ser bra ut i tryck om den är nerbländad till f8.
Jag gick inte in för att ge igen utan tycker det blev väldigt tråkigt när det spårade ur som det gjorde.Det är egntligen väldigt trist att det kan bli så infekterat när diskussionen går het för egentligen så diskuterar vi något som vi tycker om (lever av) fotografering.
Jag ska ta upp några saker som jag klagat på angående canons produkter
motjusgenskaperna på 70-200 2,8 is (bland det sämsta jag sett)
Att man inte når o kan rotera polfiltret med moljusskyddet påsatt på 70-200 2,8is
Att tex canon 1ds m2 är onödigt tung samt GICK DET INTE ATT GÖRA BATTREILADDARN ÄNNU STÖRRE TILL DEN?
Att batterikapaciteten är ett skämt på 5D
Att tex canons egen macro 100mm inte är skarpare än tex tamrons 90mm.
Att med 70-200 is så hänger sig kameran rätt var det är oavsett om kontakterna är rena eller ej.
Ps behöver jag nämna att jag beställt dels nya 70-200 is 4 (vill ha en lättare tele vid utlandsjobben)
Sedan har jag beställt en ny kamera som det inte står canon på.
Ska vi diskutera kameror så har dom flesta idag kommit up i sådan kvalite så att på en A4 heluppslag så är det svårt att se skillnad oavsett om kameran kostar 15000 eller 70000 utan det handlar mera om vad man är van vid.
Jag vill inte gå åt dig Mikael tycker bara att du gick lite väl hårt åt Roland.
Jag hoppas att Roland kommer tillbaks för du har mycket kunskap o pentax en eldsjäl sedan att det är lite överdrivet ibland thats life.
Dessutom så är det skrivet på pentaxforumet så då får man väl ta det.
God jul
 

Bilagor

snap

Aktiv medlem
ps jag lovar att katten Boss totalt struntar i vad det står på kameran o om den har 14 eller 22 bitars ad han var ruskigt sur att bli påtvingad tomteluvan.
 

ibbe76

Aktiv medlem
då får vi väl hoppas att mikael besserwisser risedal upplyser oss om pentax nyheter och tar hand om frågorna.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
reine vindebro skrev:
diskussionerna har en tendens att spåra ur när risedal ger sig in i leken, hur kunnig han än är...
citerar mig själv... hoppar härmed av studierna och blir spågumma på heltid...

vad hände med Mabo? I want Mabo back...

Risedal: jag har aldrig haft nån infekterad debatt med dig som Ove haft och har heller inte varit medlem på FS mer än knappt ett år... ändå så uttrycker Ove precis den uppfattning jag själv hunnit bilda om dig...

hunnit sabba två intressantsa trådar på bara nån vecka... god jul på dig risedal...
 

andlin01

Aktiv medlem
reine vindebro skrev:
citerar mig själv... hoppar härmed av studierna och blir spågumma på heltid...

vad hände med Mabo? I want Mabo back...

Risedal: jag har aldrig haft nån infekterad debatt med dig som Ove haft och har heller inte varit medlem på FS mer än knappt ett år... ändå så uttrycker Ove precis den uppfattning jag själv hunnit bilda om dig...

hunnit sabba två intressantsa trådar på bara nån vecka... god jul på dig risedal...
Kan inte annat än att instämma med föregående inlägg /anders
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Det är sorgligt att en sakdebatt skall utmynna till det ni nu upplever.Jag läser vad ni skriver och tar till mig detta.
Jag får försöka framföra avvikande mening på ett annat sätt.
God Jul på er.
Mikael
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Tycker att vi lite till manns skall lova varandra att vara lite hövligare mot varandra i trådarna och i bildkommentarer. Det finns många som inte är nämnda eller glömda när det gäller lite mera god ton , inklusive mig själv. Mycket beklagligt att denna tråd fått Mabo att avsäga sig sitt medlemskap. Ingen skall behöva köras bort för sina åsikters skull. Det skrivna ordet är så otroligt lätt att läsa fel om man tittar för mycket mellan raderna. Verbal konversation är mycket lättare. Man kan lättare reda ut saker och ting då. Att få fram rätt tonläge i skrift vågar jag mig inte på. Man kan säga saker på så många olika vis med samma ord men inte i skrift!

God förtsättning på julen!
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Om det är så att jag skall utpekas som skurk i sammanhanget så vägrar jag detta.

Flertal gånger har jag ifrågasatt Roland och han konklusioner. Det började med 22bitars A/D och där vi hade avvikande meningar.
Det måste finnas mer än en som kan diskutera Pentax på Pentaxforumet.
När det gäller sakinnehållet är jag inte rädd att bli ifrågasatt.

När det gäller mitt uppträdande så kan jag förbättra mig.
Mycket av mitt uppträdande beror dock på de svar jag har erhållit under lång tid och där sakfrågan alltid kommit i skymundan genom långa oprecisa svar.

Framför man synpunkter på vad som skall ses som positiva eller unika för ett märke skall dessa kunna diskuteras och ifrågasättas i sak
Mikael
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Jag håller med dig Mikael i sakfrågorna och tycker att Mabo överreagerat lite här. Tycker dock att när diskussioner över lag börjar urarta eller komma till en återvändsgränd så skall man nog sluta i tid. Som jag skrev så är det inte lätt att ta fram nyanser i krift så att man får fram sitt buskap fullt ut. Du är inte skurken utan hela debatten har gått i botten, kanske på grund av de många diskussioner som du och Mabo haft i olika trådar under en lång tid. På grund av att människor kan ta illa vid sig mer än man kan förstå så vill jag slå ett slag för ett trevligare sätt här på Fotosidan. Jag tillhör inte de som oftast tar till brösttoner men det har nog hänt vid enstaka tillfällen vilken jag har för avsikt att förbättra. Jag har ofta haft nytta av dina kunskaper Mikael vilket jag vill tacka dig för.
 

jorgene

Aktiv medlem
Jag deltog tidigare i denna tråd (och någon enstaka tidigare "duell" med Mabo) och vill därför ge också min syn på saken.

Om Mikael kan man säga både gott och lite mindre gott. Lika vänlig, kunskapsspridande och givmild med testmaterial som han är i sina bästa stunder -- så kan han vara lite tvär och snarstucken i sina sämsta. Nu verkar det väl som Mikael själv inser detta ibland, och då och då lovar att tänka på detta och bättra sig. Att inse sina brister skall man trots allt ha lite beröm för -- om man verkligen avser göra något åt saken.

Mabo är en lite annan sak. Han är förmodligen den störste "märkes-fanboy" som någonsin funnits på dessa forum -- på både gott och ont. Och det är bara att acceptera: ett sådant beteende som det medför i nätdiskussioner, är oerhört frustrerande, för att inte säga provocerande, för en del motdebattörer. Och, ja, jag erkänner mig till viss del skyldig på den punkten själv, även om just jag (tror jag) lyckats dra mig ur innan det gått helt åt fanders. Kort sagt, en märkesfanatikers attityd kan vara extremt irriterande, när denne från tid till annan -- inte alltid, så klart!!! -- talar uppenbart strunt och/eller mot uppenbart bättre vetande.

Oavsett hur man ser på Mikael och Mabo, så ser jag hellre att man, som Mikael, stannar kvar och försöker rätta till sina brister, än att inta Mabos "Prinsessan-på-ärten"-attityd och fly. Att vara så tunnhudad själv, när man rimligen själv måste inse vilken argumentationsteknik man använt sig av i en del trådar...

Det finns nog utrymme för skärpning och förbättringar av många slag här på forumet, både inom och utom denna tråd. En grundförutsättning för att detta skall kunna ske, är ju dock att man stannar kvar...
 

Fototim

Aktiv medlem
Mikael.
Jeg har fulgt mesteparten av denne debatten.
Litt lenger opp i tråden kommer du med noe jeg leser som en unnskyldning.

Og så kommer dette:
macrobild skrev:
Om det är så att jag skall utpekas som skurk i sammanhanget så vägrar jag detta.
Forvirrende dobbeltkommunikasjon.

Problemet er at du ikke har skilt mellom sak og person. Du har angrepet mannen i stedet for ballen. Flere nøytrale forumdeltakere har gitt deg gult kort for dette.
Konklusjonen burde være enkel. Nemlig at du som gentlemann skylder forumet, og ikke minst, Roland, en uforbeholden unnskyldning.

God jul.
Tim Øsleby
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Fototim skrev:
Mikael.
Jeg har fulgt mesteparten av denne debatten.
Litt lenger opp i tråden kommer du med noe jeg leser som en unnskyldning.

Og så kommer dette:

Forvirrende dobbeltkommunikasjon.

Problemet er at du ikke har skilt mellom sak og person. Du har angrepet mannen i stedet for ballen. Flere nøytrale forumdeltakere har gitt deg gult kort for dette.
Konklusjonen burde være enkel. Nemlig at du som gentlemann skylder forumet, og ikke minst, Roland, en uforbeholden unnskyldning.

God jul.
Tim Øsleby
Jag är ledsen men jag håller inte med dig.
Om du läser föregående inlägg från Jörgen så stämmer detta bättre med även min syn på saken.
Jag är oerhört trött på att någon skriver halvsidor till svar,som inte har med ämnet att göra.
Jag kan däremot be alla i forumet om ursäkt för dåligt uppträdande, språkbruk.Detta skall rättas till.
God fortsättning

Mikael
 

tobias-

Avslutat medlemskap
När tror ni det kommer något nytt från Pentax då?

Själv har jag nytt jobb från och med januari och hoppas det kommer att gå bra. Vinsten därifrån kommer gå till semester och en K20D, om det är så den heter. Är den som D300an så byter jag som sagt inte system :)

Är det någon mer som kommer beställa en K20D så fort specarna kommer ut och ser bra ut?
 

Wupi

Aktiv medlem
tveklöst att jag skulle beställa.. men har inte pengarna. så man får väll vänta o se om man kan köpa en begagnad eller får jag spara till sommaren...

// Erik
 

Fototim

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Jag är ledsen men jag håller inte med dig.
Om du läser föregående inlägg från Jörgen så stämmer detta bättre med även min syn på saken.
Jag är oerhört trött på att någon skriver halvsidor till svar,som inte har med ämnet att göra.
Jag kan däremot be alla i forumet om ursäkt för dåligt uppträdande, språkbruk.Detta skall rättas till.
God fortsättning

Mikael
Takk for svar Mikael.

At vi er uenige forbauser meg ikke. Men så lenge jeg har fått sagt hva jeg mener, så kan jeg leve med det. Saken er dermed ferdig fra min side.

Mvh Tim
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Tycker att Pentax bidrar till DSLR utvecklingen och det är kul att de tar sin uppgift på allvar. Jag var ytterst nära att köpa en K10D men jag köpte en D200 på grund av mina tidigare ganska dyra Nikon gluggar. Hade jag inte haft dessa så hade jag nog tillhört Pentaxgänget nu. Köpte min första Nikon 1997 då min Olympus OM2n inte hade autofocus. Valet föll på Nikon då för att jag ville känna lite av den Volvo trygghet den utstrålade. Nu är man fast i sitt märke och jag trivs ju bra med det trots allt. Jag brukar ge ett råd till alla nya som vill skaffa sig en DSLR att klämma på dem alla innan de bestämmer sig. Bildmässigt är det ju små skillnader vilken modell eller märke man väljer inom samma prisklass.
 

uffes

Aktiv medlem
jorgene skrev:
Jag deltog tidigare i denna tråd (och någon enstaka tidigare "duell" med Mabo) och vill därför ge också min syn på saken.

Om Mikael kan man säga både gott och lite mindre gott. Lika vänlig, kunskapsspridande och givmild med testmaterial som han är i sina bästa stunder -- så kan han vara lite tvär och snarstucken i sina sämsta. Nu verkar det väl som Mikael själv inser detta ibland, och då och då lovar att tänka på detta och bättra sig. Att inse sina brister skall man trots allt ha lite beröm för -- om man verkligen avser göra något åt saken.

Mabo är en lite annan sak. Han är förmodligen den störste "märkes-fanboy" som någonsin funnits på dessa forum -- på både gott och ont. Och det är bara att acceptera: ett sådant beteende som det medför i nätdiskussioner, är oerhört frustrerande, för att inte säga provocerande, för en del motdebattörer. Och, ja, jag erkänner mig till viss del skyldig på den punkten själv, även om just jag (tror jag) lyckats dra mig ur innan det gått helt åt fanders. Kort sagt, en märkesfanatikers attityd kan vara extremt irriterande, när denne från tid till annan -- inte alltid, så klart!!! -- talar uppenbart strunt och/eller mot uppenbart bättre vetande.

Oavsett hur man ser på Mikael och Mabo, så ser jag hellre att man, som Mikael, stannar kvar och försöker rätta till sina brister, än att inta Mabos "Prinsessan-på-ärten"-attityd och fly. Att vara så tunnhudad själv, när man rimligen själv måste inse vilken argumentationsteknik man använt sig av i en del trådar...

Det finns nog utrymme för skärpning och förbättringar av många slag här på forumet, både inom och utom denna tråd. En grundförutsättning för att detta skall kunna ske, är ju dock att man stannar kvar...
Håller med Jörgen. Finns inte anledning för Mabo att dra med en "prinsessan-på-ärten-attityd" för att han får svar på tal, om än i ohövlig ton. Mabo är en pentaxnörd helt utan förmåga att se brister hos det av honom dyrkade märket. Allting är bäst hos Pentax, och är det inte bäst så är det alltid bäst i förhållande till pris. Det enda negativa Mabo undsluppit sig om Pentax är, så vitt jag sett, att de inte är helt återvinningsbart material i kamerahusen. Men det kan man ju å andra sidan säga om alla andra kamerafabrikat också.
Men Mabo har mycket djupa tekninska kunskaper om pentaxkameror och objektiv av senare årgångar. Något som han bredvilligt delat med sig av och det ska han ha kredit för. Jag tror många nya pentaxägare upplevt Mabos kunskaper som positiva och lärorika. Det är därför synd att han lämnat forumet. Jag har själv, som den pentaxfan (om än inte nörd) jag är, råkat i meningsutbyte med Mabo
några gånger då jag har haft kritiska synpunkter på K10:ans bristande förmåga att mäta ljus vid arbetsbländare. Något som jag ser som elementärt vid fotografering. Men att för den skull såga hans kunskaper och insikt i Pentaxvärlden är mig främmande. Är det någon som Mabo som vill offra tid på att läsa in allt om Pentax istället för att fotografera, så är det egentligen något att tacka för. Så jag ber, som pentaxfan, Mabo att träda in på forumet igen.

Hälsar
Uffe
som haft Pentaxkameror sedan sextiotalet
 

Tyckaren

Aktiv medlem
Raphael är Fotosidans "Farbror Barbro" (Nile City Johan Rhenborg), han hjälper vilsna själar med sitt övertygande fotosnack (i många fall skitsnack).

När han sedan blir ifrågasatt, så kan han inte riktigt svara. Att vi sedan har en oerhört intresserad och teknisk bevandrad kulspruta i form utav M. Risedal, gör inte diskussionerna bättre.

Jag förstår i viss mån Risedal, han frågar och han får bara flummiga svar, och eftersom varken han eller särkillt många andra på FS är utbildade debatörer så blir det tokigt.

Att Raphael sitter på all denna förhandsinfo är förbluffande (och rent båg tror jag själv). Tillverkarna är stenhårda med att man skall skriva under "non disclosure agreements" när man får reda på hemlig information. Och att få tillgång till den info som Raphael basunerar ut innebär att han måste ha någon läcka på Pentax utvecklings avdelning i Japan.

Det finns inte en enda på Pentax Sverige som sitter med den info som Raphael gör.
De får veta ungefär när en produkt lanseras, huvudspec samt ungefärligt utpris i €, för att de skall kunna budgetera hur många de skall sälja per månad. Allt annat med brus och DA får de inte veta förrän väldigt sent - allt för att undvika massa läckor och tokiga spekulationer.

Att han sedan begär att hans medlemsskap skall upphöra, tolkar jag bara som att han målat in sig i ett hörn, och är rädd för att M. Risedal m.fl. skall leta upp dessa påståenden och ta fram dem när Raphael pratar sig varm om de produkter som lanserats.

Jag har retat mig på både Raphael och Mikael, men det är på två olika sätt.

Raphael för att han påstår en massa saker, flummar, och inte kan svara på svåra frågor - han är ju Farbror Barbro.

Mikael för att han är så ruggigt tekniskt insnöad , men bildad och kunnig det är han. Att han sedan skriver som en kratta har han ju redan ursäktat sig för ett flertal gånger:)

I matchen Raphael VS Mikael så tar jag helt klart Mikael som mest trovärdig - även fast han är en riktig plåga ibland - men det är ju jag också!

Hälsningar

Adam
 

FotoZ

Aktiv medlem
Kära meddeltagare

Det är tråkigt att attackerna fortsätter mot min person efter att jag avslutade mitt medlemsskap. Dock kan jag se att jag inte avslutade det på ett särskilt snyggt sätt, så jag vill härmed rätta till några missförstånd och avsluta på ett snyggare sätt.

1. Inte hålla sig till ämnet
Det är alltid min målsättning att hålla mig till ämnet, men som vi kan se i denna tråd så attackerades min person och jag försvarade mig och då drog tråden iväg till något helt annat.

Att dra in stickspår som ett år gamla diskussioner bryter dessutom mot forumreglen om att diskussioner ska föras framåt.

2. Min påstådda oförmåga att se brister hos Pentax
Jag har flera gånger kritiserat Pentax i detta forum, så vi vet att det är lögn att påstå att jag har oförmåga att se brister hos Pentax.

Däremot, så är vi inte alltid överens om vilka bristerna är. Om person x säger att y är en brist, och jag inte håller med om att y är en brist, så anklagar person x mig för oförmåga att se brister hos märket därför att jag ser andra brister än vad person x ser.

Pentax brister, som jag ser det:
* Bristande resurser till marknadsföring (något som är på väg att åtgärdas).
* En feghet att använda sin egen teknologi (även detta är på väg att åtgärdas).
* En långsam introduktion av supersonic i objektiven, man skulle ha introducerat det redan i *ist D.
* Stängningen av objektivfabriken i Fillipinerna var en missbedömning av marknadens efterfrågan på objektiv, och har inneburit förseningar gällande introduktion av nya objektiv - vilket har gjort många kunder missnöjda.
* Övergången från TTL till P-TTL har hanterats dåligt, fortfarande saknas en ringblixt i systemet.
* Makrotillbehören är fortfarande för de äldre kamerorna, och även fast de passar de nya så önskas mer moderna makrotillbehör.
* Pentax har ingen teleförlängare med autofokus, förutom AF-adaptern (som egentligen är för objektiv med manuellt fokus).
(finns fler saker, men jag väljer att stanna här).

I tidigare trådar har jag vid ett flertal tillfällen berömt andra system, det är ingen hemlighet att av konkurrenternas system så finner jag 4/3" vara det bästa systemet - om än långtifrån felfritt.

3. Osaklighet
Det enda som intresserar mig är sakliga och seriösa diskussioner, men en förutsättning för att en sådan diskussion ska hållas - det är att kunna acceptera varandras olikheter.

Angrepp och attack på min person, är inte sakligt. Angrepp på att jag väljer vissa adjektiv, är inte sakligt. Påståenden om att jag skulle vara "från vettet" därför att jag har en annan åsikt, är inte sakligt.

Vi måste kunna ha olika åsikter utan att bli personligt förföljda för dem.

Om man finner en person - som mig - motbjudande, om man störs av en persons inlägg - exempelvis mina inlägg, så finns det en funktion här på forumet som heter "spärrlista".

Jag hade den själv aktiverad gällande en viss person här. Mitt misstag var att jag råkade öppna ett inlägg med den avsändaren och sedan dessutom svara på det. Ren idioti, givetvis. Det var mitt stora misstag i den här diskussionen.

Jag har lärt mig att det bästa sättet att behandla personangrepp och otrevligheter, det är att ignorera de personer som väljer att fylla sina inlägg med sådant.

Jag ber forumets deltagare om ursäkt för att jag inte hoppade av tidigare. Genom att jag svarade på angreppen på min person så gav jag vatten på kvarnen och därmed gödde nya angrepp. Det var ett misstag som jag givetvis ångrar och jag har lärt mig mycket genom det.

Vilka vi är, är inte viktigt. Det viktiga är informationen vi förmedlar och har vi olika åsikter ska åsikterna kunna förmedlas utan angrepp på person.

Jag tackar för en intressant tid, men så länge som personangrepp accepteras i detta forum så är jag inte intresserad av att delta. Ni får fortsätta personangreppen utan mig.

Ifrågasättande av information är alltid välkommet, men inte nedsättande kommentarer och angrepp på person.

Önskar er lycka till i framtiden.

Med vänlig hälsning
"Prinsessa på ärten" a k a Mabo :) :) :)

Ps. Den information som jag har kommer inte från Pentax Sverige, utan från en av betatestarna (som är en vän till mig) - och han har inte skrivit under NDA.
Ds.
 
Senast ändrad:

FotoZ

Aktiv medlem
Tillägg:

Pentax Sverige har viss teknisk information eftersom de översätter menyer, handböcker och annat material från engelska till svenska - ett arbete som påbörjas i god tid innan en produktlansering.
Här kom vi in på en till kritisk punkt gällande Pentax - de många stegen i översättningen som leder till vissa svårbegripligheter i materialet.
 
ANNONS