Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
reine vindebro skrev:
härligt risedal att du ska försöka bättra på debattonen... jag tror folk kommer ta till sig av din kunskap mycket mer då än att bara irritera sig på att du vberkar dryg...

jag har en fråga dock om ditt inlägg...
går det bra nu att Mabo svävar ut lite grann och uppenbarlien inte kommer kunna länka till några källor, utan att du kräver stenhårda fakta uppmätta i MTF bänkar... (den diskussionen får vi ta när K20d levereras till kund...)
Låt nu Roland och jag ta tag i denna diskussion.
eller vill du svara för Roland?
Jag tror Roland är mest kompetent att svara för just Roland.
Mikael
 

jorgene

Aktiv medlem
snap skrev:
Jag tycker att du är nog en lika stora märkes-fanboy Jörgen tillsammans med Adam senast idag var ni inne o häcklade andra i tråden om D3.
Du skrev bla Jörgen
av någon anledning blir Eklunds uttalanden roligare o roligare att plocka fram, för varj nytt exempel på D3 ans storhet som serveras

Skillnaden mellan er (Jörgen,Adam)o Roland är att Mabo har mycket kunskaper om sitt märke är oerhört kunnig medans ni bara flummar runt utan riktig fakta. Har ens någon av er beställt nya D3?

Om den nu är så otroligt bra o ni skryter om föträffligheten av den så är det konstigt om ni inte beställer den.
Och in i porslinsaffären stegar elefanten Ove, med sedvanlig finess och skärpa...

Visst var mitt inlägg i D3-tråden lite fånigt, men du kanske missade den stora grinande smileyen uppe i vänstra hörnet på inlägget? Och ärligt talat Ove, grävde inte precis själv fram en av mina poster, i ungefär samma syfte som jag hade? Skillnaden är väl att du menar fullt allvar...

Nej, jag har ännu inte beställt någon D3 (vad det nu kan ha för betydelse?), men jag funderar på det. Eventuellt tänker jag först fråga Nikon om ett utvärderingslån när det finns lite fler D3 att tillgå. Vi får se.

Och visst kan Mabo mycket om "sitt" märke, ingen tvekan om det. Hur mycket jag kan om "mitt" vågar jag inte själv avgöra, men däremot har jag 25 års fotograferande i ryggsäcken och det känns nog minst lika viktigt för mig. Det står dig fritt att bedöma det som flum; det kan jag göra föga åt.
 

Gimbal

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Jag har en fråga Roland. Nu spekulerar jag. Är sensorn i k20d en 1,5 crop eller ev större?
Utan att ha någon som helst insiderinformation kan jag iallafall eka ryktena på nätet, majoriteten hävdar (unisont med mabo) att det handlar om en APS-C sensor. Fast det är vad jag förstår inget exakt mått och det kanske är det du undrar över?

Dubbla utläsningar har jag dock ingen aning om, med det låter onekligen som en lysande ide om inga andra nackdelar finns.

En helt annan framtida metod skulle kunna vara (nu fantiserar jag vilt) att man istället mäter tiden för att uppnå en viss mättnadsgrad (i varje enskild pixel) ju längre tid ju svagare ljus.


@adam, det heter väl "sten i glashus" om jag inte misstar mig. Bara som lite messersmittande i största allmänhet.
 

Fototim

Aktiv medlem
Gimbal skrev:
Utan att ha någon som helst insiderinformation kan jag iallafall eka ryktena på nätet, majoriteten hävdar (unisont med mabo)
.....

Det er også verdt og merke seg at når spørsmålet dukker opp, så begynner de betatesteren som har gått offentlig ut (altså de som er under NDA) å snakke om noe annnet. Nemlig at Pentax har utviklet sin egen sensor, med en egen form for begrensing av støy. Det gjelder f.eks Benjikan og Ricard Day.

Jeg tolker dette som et hint om at øking av sensorareal ikke skal være nødvendig etter deres syn.
For å være litt klarere i resonnementet. Jeg tolker det som de imøtgår den kritikken som kan oppstå i kjølvannet av at formatvalget blir kjent.
Jeg orker ikke å bruke tid på å finne sitater på dette, men opplysningene har jeg fra http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/
For de som eventuelt er spesielt intereserte burde det være mulig å finne eksempler der.

Mvh Tim
 

Fototim

Aktiv medlem
La meg korrigere meg selv. Jeg kan ikke huske at Benjikan har svart på denne måten, men Ricard Day har. Jeg mener og å huske at andre under NDA har kjørt samme tankerekken.

Mvh Tim
 

Aristoteles

Aktiv medlem
Är det någon som vet vart vår Roland Mabo tagit vägen? Har han lämnat båten? Det står bara avslutat medlemskap ju. Det vore ju tråkigt om Pentaxforumet mist sin mest initierade person...
 

Bossebus

Medlem
Min uppfattning är att Roland alltid skrev välformulerade och korrekta inlägg, både information och svar. När han blev pressad skrev han kanske lite väl långt, men ofta med humor. De som tolkar Rolands inlägg utöver hans skrivna ord kan bara komma fel!.

Vem ska nu stöda oss som gillar Pentax? Kommer Canon- och Nikonanvändarna att hjälpa oss? Knappast! Det är lätt att komma med kritik, men att själv ge kunskap, som Roland gjorde, är betydligt svårare. För mig som Pentaxanvändare sedan 34 år är Roland ytterst trovärdig.

Hälsar A
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jaha

Nu är det en kvart kvar på Julen...
Jag har nu läst igen om flera sidor i tråden..., och kan säga att jag själv har formulerat mig, tokigt, slarvigt, argt mm ibland. Men jag tror jag lärt mig att ta det lite lugnare och vara lite försiktigare samt vara mer precis.

Roland Mabo! Ta timeout ett tag och kom igen.
 

Punkk

Avslutat medlemskap
papi skrev:

Intressanta trådar där. K20 kanske rent av är en K1D.
Nu får du allt passa dig! Att uttrycka positivism om Pentax är ytterst kontroversiellt i detta forum. Om du har riktigt otur blir du ställd inför rätta hos Risedal och hans skitförnäma tyska fotokompisar :)
 

elbe

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har varit borta från den här tråden sedan julafton och ser att det hänt mycket utanför ämnet, som börjat handla om två personer.
Deras förträffligheter och svagheter vet dom bäst själva varför jag lämnar detta här med följande fundering:

Sitter man med hemligheter ska man nog bevara dom och inte antyda saker man inte kan försvara. Om man ändå antyder och inte kan försvara blir man nog helt naturligt ordentligt ifrågasatt både i sak o person och får väl skylla sej själv.

Jag är själv inte guds bästa barn men jag ser fram mot nyheter och spekulationer om Pentax samt några synpunkter på de tankar som Mikael har om flera utläsningar av sensorn och vilka för- och nackdelar detta innebär. Antydningar om sanningar som inte kan verifieras betackar jag mej däremot för.

Välkommen tillbaka Roland och God Fortsättning och Gott Nytt År Mikael, Roland och alla andra.

/Leif
 

FotoZ

Aktiv medlem
elbe skrev:
Sitter man med hemligheter ska man nog bevara dom och inte antyda saker man inte kan försvara. Om man ändå antyder och inte kan försvara blir man nog helt naturligt ordentligt ifrågasatt både i sak o person och får väl skylla sej själv.
Antydningar om sanningar som inte kan verifieras betackar jag mej däremot för.
Jag tänker inte be om ursäkt för att verifieringen kommer om ett par-tre veckor istället för att kunna ges just nu. Bara för att verifieringen måste vänta en kort tid så gör inte det en sanning till mindre sann.

Det ska bli så skönt att åka på nyårsretreat och slippa människor med negativa attityder som förutsätter att man ljuger när man av vänlighet delar med sig av information...
 

snap

Aktiv medlem
Vad menar du med det här Leif?

Sitter man med hemligheter ska man nog bevara dom och inte antyda saker man inte kan försvara. Om man ändå antyder och inte kan försvara blir man nog helt naturligt ordentligt ifrågasatt både i sak o person och får väl skylla sej själv.

Tycker du det är helt ok med påhoppen personliga för att Roland inte ville släppa sin information?
För hur ska jag tolka detta du skrev
ORDENTLIGT IFRÅGASATT BÅDE I SAK O (PERSON) O FÅR SKYLLA SIG SJÄLV.
Jag tycker påhoppen på Roland övergick alla anständiga gränser tydligen tycker även Mikael det som bett om ursäkt men tydligen tycker du det är ok.
Tror knappast han känner sig speciellt välkommen tillbaks med din inställning Leif.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Kan vi lägga ner denna diskussion nu, jag har burit mig illa åt, men även du Roland verkar ha tänkt efter , reflekterat över vad som av oss andra har setts som störande, irriterande - så tolkar i alla fall jag ditt tidiagare svar som.

Därmed kanske en mer sansad diskussion vad det gäller sakfrågor och svar och vad det gäller Pentax eller Pentax jämfört med andra märken kan hållas.

Jag har skrivit privat till Dig Roland.
nu säger jag som du, livet måste gå vidare och förhoppningsvis utan att du försvinner från fotosidan.

Mikael
 

elbe

Avslutat medlemskap
Avslutat Medlemskap23 skrev:
...
Pentax efterföljare eller uppgradering av K10D betatestas nu över världen för finjustering av firmware.

Rykten säger följande:
* 14Mp CMOS APS-C, utvecklad av Pentax - troligen tillverkad av Samsung
* 14 bit färgdjup (eventuellt 16 bit)
...
* Nyutvecklad färgmatris som ger utökat dynamiskt omfång och lägre brus på höga ISO
...

Hälsar
R
Lite spekulering över ett av de inledande inläggen i den här tråden.

Finns det något i listan som kommer att revolutionera dslr-marknaden golbalt eller lokalt hos Pentax?
Lokalt hos Pentax kanske det är en revolution att möjligtvis komma upp i samma nivå som de två stora med en cmos aps-c-sensor troligtvis tillverkad av Samsung?

För att Pentax kommande modell ska revolutionera den globala marknaden så krävs nog att de markant höjer sej över mängden av befintliga kameror, inkl de i den rena pro-klassen.

Vad kan man göra med en cmos-sensor?
Vad kan man göra med "14 bit färgdjup (eventuellt 16 bit)"?
Vad kan man göra med "nyutvecklad färgmatris"?

Nyfiken!
/Leif
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Man kan fråga sig om det är så viktigt med antal pixlar nu när dom är så många, lägre brusnivåer tror jag efterfrågas av flera. Vad kan vi mer begära än hög upplösning och möjlighet att fota på 3200iso?
Kanske lågt brus med 3200iso, men efter nåt år när vi har det, vad efterfrågas då?

(Man kan vara lite tråkig efter Jul)
 
Senast ändrad:
ANNONS