Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Senast ändrad:
elbe skrev:
Lite spekulering över ett av de inledande inläggen i den här tråden.

Finns det något i listan som kommer att revolutionera dslr-marknaden golbalt eller lokalt hos Pentax?
Lokalt hos Pentax kanske det är en revolution att möjligtvis komma upp i samma nivå som de två stora med en cmos aps-c-sensor troligtvis tillverkad av Samsung?

För att Pentax kommande modell ska revolutionera den globala marknaden så krävs nog att de markant höjer sej över mängden av befintliga kameror, inkl de i den rena pro-klassen.

Vad kan man göra med en cmos-sensor?
Vad kan man göra med "14 bit färgdjup (eventuellt 16 bit)"?
Vad kan man göra med "nyutvecklad färgmatris"?

Nyfiken!
/Leif

Med en cmos kan du göra betydligt mer än från en ccd pga utläsningen är annorlunda. Man kan direkt påverka pixlarna eftersom de innehåller elektronikkretar.
Med 14 eller 16 bitar kan du göra mindre ingrepp i det tonala omfånget, påverka mindre enskilda partier,14 eller 16 bitar spelar ingen större roll med tanke på hur stor sensorns dynamiska omfång är samt hur bilden senare ses som oftast är i 8 bitar.Posterisering uppträder inte lika lätt om man arbetar i 12,14 bitar

Med en nyutvecklad färgmatris beror det på vad utfallet blir, detta ses vid jämförelse i så fall med andra kameror, flera kameratillverkare meddelar att de har en nyutvecklad färgmatris till sina modeller exv Nikon till D80 osv.

Mikael
 
Senast ändrad:
elbe skrev:
Finns det något i listan som kommer att revolutionera dslr-marknaden golbalt eller lokalt hos Pentax?
Lokalt hos Pentax kanske det är en revolution att möjligtvis komma upp i samma nivå som de två stora med en cmos aps-c-sensor troligtvis tillverkad av Samsung?

För att Pentax kommande modell ska revolutionera den globala marknaden så krävs nog att de markant höjer sej över mängden av befintliga kameror, inkl de i den rena pro-klassen.

Vad kan man göra med en cmos-sensor?
Vad kan man göra med "14 bit färgdjup (eventuellt 16 bit)"?
Vad kan man göra med "nyutvecklad färgmatris"?

Jag sitter och surfar med Airport medan jag åker, lovade mig själv inte surfa men jag fick ett mail från Mikael som gjorde jag kollade in här.

Jag har läst igenom hela den här tråden och jag kan inte hitta att jag har skrivit "revolutionera DSLR-marknaden", dessutom står det i början av inlägget "rykten". Efter att jag hade skrivit den fick jag "hål" i informationen fyllda av en vänlig betatestare utan NDA.

Det må vara din åsikt att en 14Mp CMOS APS-C med liknande brusnivåer (och klart lägre än 10Mp CCD) som en 10M-12Mp CMOS APS-C är "samma nivå", men jag tycker inte det.
Och en seriebildstagning på över 10 bilder per sekund som max tycker jag inte är "på samma nivå" som 6-8 bps.
Och seriebildstagning på 3 bilder sekund med fullt 14 bitars färgdjup tycker jag inte är "på samma nivå" som 2.5 bps i Nikon D300 med fullt 14 bitars färgdjup.
Verifieringen av detta kommer om några veckor.

Att ligga först i klassen (APS-C 1.5x/1.6x semipro/pro) på upplösning och seriebildstagning, före Canon och Nikon, det är omstörtande = revolution för Pentax. Vem hade kunnat tro det för ett par år sedan?

Så, nu tänker jag inte ägna mig mer åt den här diskussionen, jag lägger ner och njuter av min resa. Dit jag ska finns ingen täckning för Airport. :)

Lev väl Leif och gott nytt år.
 
elbe skrev:


Vad kan man göra med en cmos-sensor?
Vad kan man göra med "14 bit färgdjup (eventuellt 16 bit)"?
Vad kan man göra med "nyutvecklad färgmatris"?

Nyfiken!
/Leif
Jeg kaster meg frampå med noen spekulsjoener. Hvis vi skal være litt nøkterne, så la oss si at sensoren blir omtrent på samme nivå som de to store konkurentene med omtrent samme egenskaper på høy ISO.

Når da dette kombineres med værtetting og SR så burde dette alene smake av fugl. Det er mye som tyder på at SR vil være forbedret, og vi kan muligens vente oss en forsiktig evolusjon på værtettingssiden. Legges dette sammen med større buffer, og trimming av AF så vil vel dette alene kvalifisere til ganske sterke superlativer.

Hvis vi i tillegg tillater oss å være litt optimistiske og ha tro på at arbeidet som er lagt ned i sensorutvikling bærer frukter, så skal det vel egentlig ikke så mye til før vi kan bruke ordet revolusjon.

Mvh
 
Tack Mikel för info från Cypress. Givande läsning!
Tack Roland för lite mer kött på benen! Ha de gott där du nu är! 3 fps med 14 bitar är väl inte speciellt mycket!?..

Sitter själv och i min sportstuga och surfar på mobilt bredband i gsm-hastighet så här går inget speciellt fort...

Högt dynamiskt omfång och litet brus går hand i hand vad jag kan förstå...? Lars Kjellberg var, i en annan tråd, inne på frågan om hur mycket dynamiskt omfång vi eg behöver. Kommer inte ihåg exakt men jag tror det handlade om att maximerat DR inte behöver vara optimalt? Men jag gissar att spinoff-effekten även blir lägre brus... Rätta mej gärna om jag har fel! Om mina tankar är på rätt spår så undrar jag vad är den optimala blandningen?

/Leif
 
Fototim skrev:

...
Hvis vi i tillegg tillater oss å være litt optimistiske og ha tro på at arbeidet som er lagt ned i sensorutvikling bærer frukter, så skal det vel egentlig ikke så mye til før vi kan bruke ordet revolusjon.

Mvh

Kanske de Tim!

Men eftersom alla jobbar framåt i utvecklingens anda så är väl kanske "evolusjon" lämpligare? En revolution är ju omstörtande och kanske stämmer inter för Pentax? Precis som Nikons interna revolution med anammandet av cmos-tekniken för dagens kameror...

Vi kanske ska vara lite rädda om superlativen för att ha några kvar när de verkligen händer...


/Leif
 
Och seriebildstagning på 3 bilder sekund med fullt 14 bitars färgdjup tycker jag inte är "på samma nivå" som 2.5 bps i Nikon D300 med fullt 14 bitars färgdjup.
Verifieringen av detta kommer om några veckor.


Att A/D jobbar i 14 bitar är inte detsamma som att sensorn ger 14 stegs dynamiskt omfång. Än en gång vill jag hänvisa till vår gamla tråd där Lars Kjellberg har pedagogiskt förklarat vad som är vad.
Jag har inte sett några bevis på att exv d300 skulle ha högre DR än exv Canon 5d.5d har allt melan 8-11 steg beroende på hur man mäter och vilket brus som tillåts
Detta svar gäller främst Nikon d300, då vi/jag inte vet vad för DR Pentax har.
Mikael
 
elbe skrev:


Vi kanske ska vara lite rädda om superlativen för att ha några kvar när de verkligen händer...


/Leif
Da kaller vi det bare gigarevolusjon :)

Neida. for å være seriøs, så ser jeg poenget ditt. Jeg steiler for eksempel når den yngre garde sier at de hater å bruke truser i stedet for boxershorts. Meningsløst å bruke et slikt ord om noe som er en bagatel. Men de fleste av oss lar oss påvirke i større eller mindre grad av den språklige evolusjonen, enten vi vil eller ei.

Tim
 
macrobild skrev:

Att A/D jobbar i 14 bitar är inte detsamma som att sensorn ger 14 stegs dynamiskt omfång.
Mikael
Siden Roland har logget av, tar jeg sjansen på å svare for ham.
Det er ingen som har snakket om et dynamikkomfang på 14 EV (ikke det jeg har registrert i hvert fall). Forventningen ligger mer i størrelsesordenen 1/2 - 1 EV eller deromkring.

Tim
 
Fototim skrev:
Da kaller vi det bare gigarevolusjon :)

Neida. for å være seriøs, så ser jeg poenget ditt. Jeg steiler for eksempel når den yngre garde sier at de hater å bruke truser i stedet for boxershorts. Meningsløst å bruke et slikt ord om noe som er en bagatel. Men de fleste av oss lar oss påvirke i større eller mindre grad av den språklige evolusjonen, enten vi vil eller ei.

Tim

Detta får mej osökt att tänka på reklamen för t.ex. tvättmedel som har tvättat vitare än vitt så länge jag minns (50-talet)! När blir tvätten genomskinlig?..även den kulörta? Eller "superfakta" om ditt o datt i kvällspressen...t.ex. om senaste tabellen i elitserien i hockey! Mayday säger jag och hittar samma vanliga fakta i stort sett var som helst på nätet...

Det finns mod att ha en egen åsikt och inte mod att hänga med i galenskapen ;-)

/Leif
 
uffes skrev:
För tusan Mabo, du suger ju åt dig som ett läskpapper. Ta kritiken som en man och kom igen på forumet. Förmodligen har varken du eller någon annan har alltid rätt i alla sammanhang. Ordvalen i argumentationen är olika för olika människor och med olika läggning, så häng inte upp dig på det.
Är själv verksam i en förening som debatterar den kanske hetaste frågan i landet, rovdjursfrågan, och inte slänger vi kombattanter in handuken för att vi blir trampade på tårna då och då. Vi tar på stålhätta och jobber vidare, därför att vi är, på olika sätt, intresserade av ämnet. Därför ber jag dig, stanna kvar och sprid de kunskaper och de åsikter du har både till glädje och förtret. Summa sumarum blir ett levande forum som är kunskapsutvecklande. Har jag fel eller vad säger ni övriga på forumet???

Uffe
Mabo är och förblir en fanatiker, och i mitt tycke tillför en fanatiker inte något i en dialog som detta forum borde vara, oavsett hur mycket kontakter inom pentax denne än har.
Så nej, jag skulle inte sakna någon som tar minsta kritik mot pentax som en personlig förolämpning.
Tvärtom kände jag en lättnad när en förnärmad Mabo deklarerade sitt uttåg. Kanske äntligen fanns det en möjlighet att pentaxforumet skulle kunna bli ett FFF (FanatikerFritt Forum)!
Men så dök han upp som gubben i lådan igen...
Sen om man ser till faktiska kunskaper och bortser från icke-verifierbara rykten, så har jag personligen inte funnit någon unik kompetens levererad av Mabo här i forumet som inte finns att inhämta på andra ställen med Googles hjälp.

Gott nytt fanatismfritt 2008 till eder alla!
 

Bilagor

  • pentax mz-5n mini.jpg
    pentax mz-5n mini.jpg
    9.9 KB · Visningar: 381
Re: Re: Back to the fifties

Bofoto2 skrev:
Det är bara en design studie från i våras?
Jag tycker att den har lite 80-tal över sig.
Men den indikerar att Pentax funderar på en retrokamera, Pentax sålde bra av MZ serien på 90-talet och den kan man nog kalla lite retro(MZ5n det stod fel, ska vara MZ3 med kit FA43).

Det är en K10D i retrodesign för att fira Pentax 50-årsjubileum. Inga planer på produktion vad jag har hört.

http://www.dpreview.com/news/0706/07060101pentax50thdslr.asp
 
Tele optik

Enligt Pentax montern på Vårgårdafestivalen så skall Pentax under vintern släppa info ang. ett 300/4 och ett 400/5,6 men någon säker info sade man sig inte ha.
Men som ett bra allternativ kan jag rekomendera Sigma optik. Jag har till min K10d köpt ett Sigma 300/2,8 och nu aven beställt en conv. 1,4x.Jag är så här långt mycket nöjd med det objektivet och även om det kostade rätt mycket så är det ändå under halva Canon/Nikon priserna.
Lennart
 
Vad vore Fotosidan utan Mikael, Mabo, Phil, Martin, Magnus och Ove mfl...?
Oerhört tråkig enligt mig !
Det är ju dessa personer som tillför något av intresse att läsa om på detta forum, vem skulle stanna här förutom nybörjare om det bara var frågor om vilken kamera eller objektiv man skall köpa ?

Nej, kom igen nu kära debatörer, det är snart ett nytt år, och jag med flera ser fram imot Mikaels utmärkta och ingående tester (my favorits), Garpendals delade erfarenheter om det Nikon system jag själv äger, Mabos och Pihl's underbara mässande och kärleksförklaring till Pentax systemet , Oves och Martins vassa men uppfriskande inlägg. mm.....
Själv försöker jag att bidra med något vettigt här på FS, men inser att jag i bästa fall kan ge svar på nybörjares frågor.

Jag har varit förskonad i från att bli mailbombad med löjliga hot från Canon nördar sedan den olyckliga natten för snart ett år sedan, då jag full som en spruta vräkte ur mig okvädningsord på forumet som svar på mailen, ord som den här diskutionen långt ifrån varit beskonad ifrån, väldigt skamsen för vad jag skrivit i fyllan och villan fick mig att avbryta mitt medlemskap, men jag ångrade mig efter ett par dagar när jag hade fått distans till vad som hade hänt, förhoppningsvis så kommer ni också på bättre tankar och tar nya tag, jag skäms som en hund fortfarande för vad jag skrev, och jag förstår att jag på långa vägar inte är en uppskattad medlem på detta forum efter den incidenten, och jag är desutom långt ifrån den bästa på att formulera mig på ett korrekt och fint sätt i skrift, men det är som det är, alla är inte duktig på att formulera sig i skrift, och det är något man bör man tänka på när man läser inlägg innan man skriver elaka komentarer om hur personer stavar och formulerar sig.

Själv önskade jag att jag tex, hade Mikaels och Mabos kunskap, samt Martins och Oves mod att skriva vad jag igentligen tycker utan att bry mig om vad andra tycker, men jag försöker i allfall dra mitt strå till stacken och vara en aktiv medlem här på FS, trots att mina kunskaper långt ifrån är på tex Mickes nivå, men jag läser med glädje, och lär mig massor av dom intressanta inlägg som skrivs från ovanstående personer, för utan dom så vore den här sidan död och ointressant för dom flesta, förutom rena nybörjare.

Gott Nytt År alla Fotonördar !


/kent
 
Bokeh skrev:
Vad vore Fotosidan utan Mikael, Mabo, Phil, Martin, Magnus och Ove mfl...?
Oerhört tråkig enligt mig !

/kent


Hehe, jag tycker absolut du platsar i gruppen ovan Kent och mod saknas ju inte:)) Kul att du kom tillbaka till sidan igen!

Gott Nytt År alla!
 
ANNONS