Annons

Nikon Capture NX2

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej! Fick i samband med köp av en D800E också Capture NX2 på köpet. Jobbar idag med ACR och PS CS6. Någon med erfarenhet av NX2 som tycker det har något att tillföra utöver det jag redan använder.

Jag har använt programmet i många år och det är väl närmast att jämföra med Lightroom. Jag har båda men använder bara CNX. Många klagar på interfacet och att det är segt men jag tycker arbetsflödet är väldigt likt Lightroom och jag har en dator men rejäl kapacitet så jag märker inte mycket av det. Det jag inte gillar i Lightroom är att du måste importera bilderna i databasen. I CNX kan du öppna bilderna direkt och redigera.

Det finns några verktyg i CNX som är mycket bra. I senaste versionen finns en brusreduceringsmetod som är kanon och det jag använder väldigt ofta är kontrollpunkterna. Det enda som är riktigt dåligt är utskriftfunktionen eller det kan vaqra att jag inte har brytt mig om att sätta mig in i den. Jag använder CNX till allt utom utskrift. Då sparar jag bilden som TIFF och skriver ut från Photoshop Elements, det enda jag använder Photoshop till. Å andra sidan har jag inga behov av att manipulera bilder på det sättet som är möjligt i Photoshop.

/Frode

NX2 läser exifdatan från rawfilen och gör en grundinställning motsvarande vad du hade fått från kamerans jpeg. Det kan ju vara en riktigt smidig funktion om man använder det för att få en vettig grund att jobba vidare på. Jag satte dock aldrig in mig i hur NX2 funkar då jag tyckte det var att gå tillbaks flera år i användarvänlighet sett till interfacet för användaren. Jag använder Lightroom mycket hellre. Men för dig med förmodar jag Bridge, ACR, PS så är det säkert ett steg i rätt riktning mot smidigare hantering av många rawfiler.

ANNONS
Götaplatsens Foto